Hej! Lånar tråden lite. jag har köpt 6st led spottar som min elektriker försöker installera hos mig.
Det är 3x1w spottar som vi pratar om.
Men han får dom bara att lysa svagt?
Det är sjukt dålig belysning. Han har pratat med dom han köpte dom av på grossisten men dom verkar inte kunna något om led. Någon som har ett tips. Dom ska även gå att dimmra med tryckknappen men det är ytterst lite dom dimmras.
MVH
 
home skrev:
Hej! Lånar tråden lite. jag har köpt 6st led spottar som min elektriker försöker installera hos mig.
Det är 3x1w spottar som vi pratar om.
Men han får dom bara att lysa svagt?
Det är sjukt dålig belysning. Han har pratat med dom han köpte dom av på grossisten men dom verkar inte kunna något om led. Någon som har ett tips. Dom ska även gå att dimmra med tryckknappen men det är ytterst lite dom dimmras.
MVH
Vad är det för spottar då? Och dimmer? (Fabrikat, modell o.s.v.. ) Om det är 6 st 3x1W konstantströmsled bör det vara en masterconverter och en slav inblandat (men det är bara ett antagande)
 
Redigerat:
vet inte, allting är köpt på malmbergs grossisten. kan ta reda på fabrikat. Men grejen är den att jag såg ju den spotten på ett annat ställe och där lös den utav bara helvete.
Någon som vad felet är?
 
home skrev:
vet inte, allting är köpt på malmbergs grossisten. kan ta reda på fabrikat. Men grejen är den att jag såg ju den spotten på ett annat ställe och där lös den utav bara helvete.
Någon som vad felet är?
KonstantströmsLED som du kopplat pararellt istället för i serie?

Har du 5st som kopplas parallellt så kommer de att lysa en femtedel av vad de egentligen ska lysa
 
Eller för många i serie.
 
6 spottar á 3 Led = 18 LED framspänningsfall per LED c:a 3V, totalt måste man då upp i minimum 3x18 = 54V för att kunna driva någorlunda ström i LEDarna, men en converter lämnar max 48V (gränsen för klenspännings/SELV/PELV-kretsar).
 
6st 3x1W Går bra att köra på en Jolly Maxi där gränsen är 25W fast de har sagt att man ska räkna 1,2W / 1W LED. Då blir det max 6st sådana där spottar.

Edit: Eller dela upp på två slingor med två st vanliga Jolly (två vanligare är billigare än en Maxi)
 
Rättar mig själv: SELV/PELV max 50 V AC / 120 V DC
 
Var i Skelet får du tag på Jolly Maxi, Rrrrr?
 
Rikard Ågren skrev:
Var i Skelet får du tag på Jolly Maxi, Rrrrr?
Finns bara på Solar vad jag vet :S
 
Knepigt att Ahlsell inte ville ta hem någon. Det får bli ett samtal till Solar
 
larsu skrev:
Jag kommer att ha många spottar i mitt nybyggda hus och då funderar jag på LED-belysning som jag förstått är både energisnåla och inte alstrar så mycket värme.
Någon som använt LED-belysning i spottar och vilka erfarenheter ni har av dessa, ljusutbyte, kostnad, bra inköpsställen mm.

Tips mottages tacksamt
Vi sätter ledspottar och ledbelysning överallt. Ljuvligt. Ingen värme, och ursnyggt blir det.

Vi byter dessutom till led i hela köket. Halogenspottarna går ju bara sönder hela tiden. Superirriterande.

Vi fattar inte vad alla har för problem med led. Vi köper våra på jula och ikea. Vi är inte kräsna. ;-)
 
oj, då... Såg att tråden var ju från 08. :-D
 
Mikael_L
Ja förhoppningsvis har LED blivit lite bättre under dessa 3 år. d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.