Hej alla

Eftersom ingen orkar lägga upp några bilder så får väl jag vara den första. Vi har ju inte kommit så långt än, men såhär ser det iallafall ut innan man gjutit grunden. voila !

(komigen nu alla som slagit upp husen....lägg upp en bild, det e ju super enkelt)

/magnus & Therese
 
  • DSC00292.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00293.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ju bra ut det där maggie. Jag kan ju glädja dig med att ni har kommit mycket längre än oss. Vi kommer inte att kunna börja bygga förrän i slutet av maj som det ser ut just nu :(

Jag är vansinnigt nyfiken på hur ert (och alla andras) hus fortskrider. Du kan väl hålla mig uppdaterad iaf om hur ert hus växer fram. Det är så roligt att se hur det utvecklas och man kan jämföra med vad man själv har gjort för val.

Vi stötte tyvärr på ett litet problem angående braskaminen. Vi ville ha en men i så fall skulle vi flytta den så den skulle stå vid väggen till lilla toaletten. Vår säljare sade flera gånger (tre faktiskt) att det inte skulle vara några problem. Därför beställde vi den för 40 000 (plus växel). För ett par dagar sedan ringde han och sade att det inte skulle gå på grund av att pulpettaket sticker ut över sadeltaket. Jag blev helt mållös. Hur gör man nu? Jag är asförbannad!!!
 
hellmaister, jobbigt läge !
men du, detdär med säljare som är ute och cyklar och lovar tungt men håller tunt känner jag igen.

- vi hade gjort en massa val som vi sedan fick ändra, diskbänk osv. (och då fick vi bestämma oss på 10min !!)
- tomten vi köpte, blev vi tvugna att ha minireningsverk på, medan säljaren lovat infiltration (+50000 spänn)
- elskåpet vi skulle koppla in oss i var fullt, blev till att gräva kabel 250m (+x tusen spänn)

ändå kör man total entreprenad. jag hade gärna sett att säljarna gjorde lite mer förundersökningar innan de lovar/räknar på kostnader på saker..

memen, man får försöka tänka positivt, annars hade jag fått magsår för länge sedan.

Sälj braskaminen på blocket eller nåt, det är mitt råd, ELLER kolla med nån kaminförsäljare/installatör i ditt område, de brukar kunna vara lite mer påhittiga.

/magnus
 
Hej alla!

Håller på för fullt att bygga ett edition hus här i Karlstad. Fann denna blogg idag och tycker är väldigt roligt att finna flera som har samma funderingar som vi. Vårat hus kommer imorgon så då ska jag vara där och ta en massa bilder.

Planerad inflyttning ska vara v 33 som många andras har jag läst. Spännande hoppas att det inte blir förseningar!

Är det några som har tips åt oss som vi bör tänka på så är vi tacksamma för alla råd!

/Cecilia
 
Hej cecilia

en till i klubben, välkommen.

Vårat hus kommer på fredag....då får säkert vi numret efter er.

/magnus&therese
 
Tjena Cecilia.
Välkommen!!!

Ser fram emot att få se massor av snygga bilder på ert hus. Kan inte ni och även annat folk berätta lite vad de har gjort för ändringar på sina byggen? Det är ju så begränsat med vad man får och inte får göra så det hade varit roligt att höra vad vissa säljare kan släppa igenom och vad andra inte vill tulla på.

Vi har i alla fall fått färdigdatum nu. De beräknar att resa vårt hus 1 juni och slutbeiktning v.48. Semestern kommer att gå åt till att olja ändbitarna, grunda och måla två gånger. Fy fan.
En grej utanför kontraktet vi ska göra är att lägga klinker i köket. Det kommer att bli snyggare och mer praktiskt på det viset. Vi slåss även för att få vita lister men det ser värre ut med det. Där lutar det åt att vi får köpa själva och elda upp resten i kaminen. Damen har även kravet på en elektrisk garageport och vem vågar säga emot en kvinna :surprised:
 
Bilden visar plattan en vecka före husresning. Imorrn kommer huset...
/magnus
 
  • DSC00297.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så nu är huset på plats!
Känns fortfarande overkligt att det står där, försökte få in bild men lyckades tyvärr inte.
De sista takstolarna sätts på plats imorgon.

Lycka till imogon Magnus m familj
/Cecilia
 
Nu börjar det synas....
 
  • grund1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • en dag senare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontrar snabbt med bilder från i fredags när vårt hus restes. tror de fick upp allt på en dag.

/magnus
 
  • DSCF0847.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCF0863.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
är glaskonstverket allt ni hoppats på ;-)

Gör espressomaskinen gott kaffe?

Nånting?
 
Härliga bilder det där. Tack för bilden från sidan maggie. Den gav oss god insikt i hur vårt eget hus kommer att ligga. Ska ni måla huset i sommar? Lägg gärna upp bilder på det också då.

Nu har vi fått datum till byggstarts och samrådsmöte. Är det någon som har några tips man bör/ska tänka på inför det? Tar tacksamt emot alla råd!!
 
Byggstartmötet för oss var mest en massa handskakning och kaffesurplande. Ett tillfälle att lära känna de inblandade. Samrådet flöt på ganska smärtfritt, säljaren och KA:n skötte snacket. Själv satt jag mest och nickade belåtet ;-)

ja du hellmaister, det är mycket man vill göra. Min förhoppning är att måla, fixa gräsmattan och bygga altan på min semester....men å andra sidan är jag en obotlig tidsoptimist...

/magnus
 
Verkar bara var du o jag kvar på forumet hellmeister. Nåja. Såhär ser iallafall huset ut med takpannor på plats. Rånöjd över färgvalet. Huset kommer vi måla vitt.

til next time /magnus
 
  • DSC00305.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00304.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser alla de här LB LE husen likadana ut?
Har en granne som håller på att bygga sådant men än är det bara arbeten med grunden.
Självklart är man ju nyfiken hur det skall bli att se ut när det är färdigt :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.