Hej igen allesammans,
Nu har vi äntligen fått ett glatt förhandsbesked på vårat bygglov! Vi kommer bygga spegelvänt, med gaveln mot vägen för utsiktens skull. I väntan på datum för byggstartsmöte funderar vi på allt möjligt som skulle kunna ändras i huset. Vad tror ni om det här??
Inkaklat badkar i badrummet och en upphöhjd dusch vid sidan av. Det blir som en liten scen att stå och duscha på liksom;-) Ca 20 cm upp tror vi kommer bli lagom, och första trappsteget börjar i lika långt in i rummet som badkaret. Klassiskt rektangulärt badkar är tanken. Vi håller på att klura på lösningen som sagt, men hoppas det kan bli bra. Ännu har vi inte löst hur man gör med golvvärmen t.ex.
Sen är det ju såklart osäkert om vi kommer få igenom det, men vi ska ta ett snack med byggjobbarna i alla fall.
Ha det bra allihop!
/Maria och Per
 
Om det ska duschas på scenen måste ni även köpa en juste badenbaden till publiken!! ;)

Tycker er ide' låter trevlig. Får man bara till det med inbyggda badkar och etager till duschen kan det bli hur fint som helst. Spontant kan jag tycka att takhöjden kanske inte tillåter 20cm extra i höjd på golvet bara. Beror ju i.o.f.s på hur lång man är, men det kanske känns lite väl lågt till tak att duscha med 2.20 i takhöjd... Alla har vi väl sett hur det brukar se ut när någon gjort ett badrum i en källare där takhöjden brukar ligga i dessa nivåer... kanske effekten blir lika cool om ni bara höjer tio cm? Å andra sidan finns ju utrymmet dock, om man även vill passa på att höja hela innertaket i badrummet.

Den svåra nöten att knäcka blir väl just det du är inne på. Svårt att gjuta denna nivå i plattan, eftersom det är en yttervägg som skall anpassas till denna gjutning. Dessutom kommer ju då förhöjnaden att ligga an emot ytterväggens insida. Alternativet är väl att gjuta upp denna scen i efterhand, eller att regla upp dito. Då blir det ju dessvärre svårt att få golvvärmen någonannanstans än i plattan tjugo cm ner. Ytterligare en sak att tänka på är att era golvbrunnar i badrummet kommer att vara förhöjda, varför en tredje golvbrunn borde placeras i den "låga" delen.

Hoppas ni kommer fram till en lösning. Har man ideér som man tycker är bra, är dom oftast också bra!!

Här är det andra orosmoln som hänger över mig istället. Vi trodde gjutningen av plattan skulle vara i full gång redan. Ursprungliga planen var gjutning oktober och husleverans mitten på december. Nu sker gjutning vecka 46 och huset levereras med luciatåget den 13:e december. Därför planerade vi in en resa till barnens morfar i november, som ju skulle vara lite av en vänteperiod ändå. Nu kommer vi vara på andra sidan jordklotet samtidigt som gjutningen sker.... känns inte alls bra om någonting inte går som planerat....

Känner att jag vill stå bakom en buske och smygtitta hela tiden som arbetet med huset sker, ifall någonting inte görs som det är tänkt... hmmm... Freddahl, du kankse kan hjälpa mig med att rigga några webbkameror som jag kan logga in på via nätet? ;)

// funkis
 
Funkis - Haha, ja..... det hade inte skadat va?

/Fred
 
Har ni sett de "nya" ugglan husen de lagt upp på lb-hus. Nu finns 135an med öppen planlösning mellan kök o v-rum. Inte precis som limited, men liknande. Trevligt för oss som inte hade tomt när limited såldes..... :)
 
En klar förbättring av gammla 135:an i vilket fall. Förstår bara inte varför man inte behållit köksön och det större vardagsrummet som i limited modellen... känns som om man gått ett steg tillbaka igen... Men det är väl för att de bägge alternativen med stängd eller öppen planlösning är samma byggsats, bara med eller utan vägg. Skulle man behålla gammla 135:an och samtidigt ha limited varrianten, är det ju två helt olika hus i ryggåsdelen.
 
klippt från andra tråden på forumet

"Jag fick priser på volym igår. Dom ligger mellan 1750 och 1777 beroende om man ska ha öppen eller stängd planlösning och med eller utan pulpet-tak.

Vidbyggt isolerat garage på 35 m2 kostar 225 000"

verkar ligga i LE´s krokar rent prismässigt....då har man kanske inte gjort bort sig helt ;-)

/magnus
 
Hässleholms kommun är inte direkt kända för snabba bygglov!!
Anders
 
Kära LBLE medlemmar

Det finns en miljon inlägg på forumet om detta, men jag vill ändå fråga nån av er som bygger samma hus, med samma firma.

LBhus säljaren har erbjudit mig nån sorts "kompis" som kan vara KA för 10000, men jag tänkte mig göra ett försök att hitta en på egen hand så det inte blir nån sorts kompismetalitet mellan LBhus och KA.

Nu har jag talat med en KA som en kompis rekommenderat och han undrar lite om jag har nån kontrollplan som han kan titta på och då blev jag lite förvirrad. Ska jag snickra ihop en egen kontrollplan (som egentligen bara verkar vara ett 10-20 punkter i ett word-dokument), eller finns det sådana färdiga som LBhus har, eller kan komunen tillhandahålla kontrollplaner..??

Hur har ni gjort där ute i riket?

tacksam för svar /Magnus
 
Lbhus skickade kontrollplan till våran KA så fråga dom
/Anders
 
Samma här. LB-Hus tar framalla ritningar, underlag och kontrollplan. Vi ska ha samrådsmöte på tisdag 23:eoktober och Byggstartsmöte dagen efter, sedan bär det av... jag ska själv göra all el i huset så byggströmmen blir första egna saken att hugga tag i ;)
 
Hej hej !

Kul att det finns ett forum just för limited har själv köpet ett.Det kommer väll stå klar någon gång maj-juni 08 he he hoppas vi :) Vi väntar fortfarande på bygglovet grrr:mad:Tomten finns i stockholm haninge kommun tungelsta
heter det.Tyvärr måste vi påla för platan ,kostar lite extra.Vi kommer träffa nästa vecka för allt extra :eek: kostar inte gratis ,men men man bygger bara en gång hoppas jag
 
funkis4ever skrev:
Samma här. LB-Hus tar framalla ritningar, underlag och kontrollplan. Vi ska ha samrådsmöte på tisdag 23:eoktober och Byggstartsmöte dagen efter, sedan bär det av... jag ska själv göra all el i huset så byggströmmen blir första egna saken att hugga tag i ;)
Hej!
Var i Mantorp bygger ni?
 
Betesvägen, mittemot stationen.
 
Tja!
Är det någon som vet hur det funkar med arbetsmiljöansvaret, är det LB-hus som fixar med arbetsmiljöplanen också? Hur ser en sådan ut annars om vi ska fixa en själva?
För övrigt skickade vi in "Begäran om påbörjande" idag! Så nu jävlar ska här byggas...

//Per & Maria
 
Hej!

Jag är bara nyfiken på hur ni har tänkt att möblera vardagsrummet/matplatsen? Det är ju ganska få väggar att möblera mot och fönster som går ner till golvet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.