Funkis - Det låter mkt bra ang... uteplatsen med markis.
Kikar gärna på en PDF fil om du har någon du kan dela med dig av.

Mvh
Fred
 
Låter helt perfekt funkis ungefär lite som vi också tänkt. Priset för att göra detta tycket jag inte är allt för mycket och om man inte gör det direkt så tror jag man ångrar sig. Var detta något som du tog upp på byggsamrådet eller har du bara förankrat den här iden med din gjutatare. Jag skulle gärna vilja se dina ritningar på detta......
 
Hallåj.
Frugan var ju råhet på en markislösning, men jag var lite osäker om det skulle funka. Vore somsagt tufft att få se nån typ av lösningsförslag.

(grymt bra tråd föressten !)
 
Kul att ni gillar min ide' om uteplatsen och markisen. Jag skickar måttskisser till er, men då får ni skicka era e-post adreesser till mig via PM.

Pratade med ett markisföretag här i stan och de sade att det inte var några problem att sätta markisen i 22graders lutning, d.v.s så den vinklar med resten av taket i utfällt läge. Vi ska ha grafitgrå pannor, så tanken är ju att markisen ska vara i någorlunda samma färg. Med en fjärrkontroll och motor, tror jag det bli riktigt fint. Vi har räknat lite och tror vi landar med platta, klinkers, markis och tillbehör på ca. 18.000:- totalt, vilket vi tror är väl investerade pengar. Lägg till tvåtusen kronor på en gasolbrännare och vi kommer sitta under markisen med nykokta kräftor frammåt augusti och njuuuta :) ... eller så kanske markisen tar eld.... :(

Den extra ytan på plattan, är något som jag och gjutaren kommit överrens om själva. Däremot finns den redan med på bygglovet vi skickade in, men jag vet inte om det är nödvändigt. Vi ritade även in ett inglasat uterum på den ritningen, ifall vi en dag får för oss om att bygga "pensionärskuvös"

Idag var förövrigt en stor dag, för en pappaledig pappa. Vi har nu bokat datum för samrådsmöte, byggmöte, datum för gjutning och datum för husleverans.

Plattan gjuts vecka 46 och huset kommer på lastbil (eller om det skickas med luciatåg) den 13:e december.



Vad gäller frågan från vår nya LBLE-medlem om änringar och tillägg, har vi faktiskt inte beövt göra mycket. Vi var helt enkelt nöjda med 99% av hela konseptet. Till LB-hus försvar att de är sega på ändingar är väl möjligtvis skälet att detta är en begränsad upplaga där man förmodligen pressat underleverantörer till max vad gäller uppgraderingar från standard. Man har väl sedan räknat ut materialåtgången för ett hus och gångrat detta med femtio för att få ner priset. Kommer det då någon och vill ha en annan ytterdörr, gör detta kanske inte så mycket. Men säg att femton stycken vill ändra dörr, då blir ju deras order bara på 35 dörrar och marginalen sjunker eftersom rabatten förmodligen sjunker den med.

Vi jobbar på precis samma sätt i vår firma. Det gäller att profilera en modell, för att få ett så bra inköpspris från grosist som möjligt.

Blir hela huset i svart? Låter hur coolt som helst, men jag vet inte om jag skulle våga mig på den färgsättningen i vårt kvarter. Alla tomter runt vår är redan bebyggda och där är det toner som, vitt, grått, gult som tycks gälla. Inget av de andra husen är funkisstil utan traditionella enochenhalv planare och nästan alla har rött tak, så vi sticker redan ut från mängden. Kan bara tänka mig vad grannarna skulle säga om vi målade det svart dessutom. Men jag tycker absolut att du ska köra på den färgen, låter somsagt som att det kan bli jättefint !!!
 
Förövrigt spöade Linköping Färjestad borta, vilket gör denna dagen ännubättre !!! :)
 
Angående tillval så har vi tänkt köpa en annan badrumsmöbel till badrummet. Säljaren sa att det inte gick att välja bort den som ingick så vi har funderingar på att sätta den i lilla toan istället.
 
det kommer vi också göra....det blir nog flytta möbeln från stora till lilla badrummet och fixa en egen själv till det stora badrummet
 
Hej! Vi bygger också i Hässleholm. Det blev en del väntande på bygglovet fast inte elva veckor. Tror vi fick vänta 7-8 veckor eller nåt.
Vi bygger en ugglan 159 på Björklunda. Det är svårt att få igenom förändringar på Ugglanhusen. Vi hade också velat ha en annan ytterdörr men enl. säljaren var det omöjligt.
 
Funderar på att ha någon form av takfönster i ryggåsdelen.
Liknande detta...... Tak fönster nock.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske även i köket, om det är möjligt..... Tak fönster kök.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror ni om detta?

/Fred
 
Har också haft funderingar på detta. Har kompisar som har något liknande som den första bilden. Med en sådan lösning blir det en härlig rymd samt ett mycket bra ljus. Jag har inte tagit upp detta med LBHus tror ni att det är möjligt eller ska man ta detta med snickarna direkt på plats?

Anders
 
Tror man skall ta det med snickarna direkt. Jag har disskuterat med säljaren, och det var nog
inga problem att lösa, men det är byggmötet som gäller att ta upp allt sådant.

Skall även kolla ang. ryggåstak i sällskapsdelen också.
Sen skall vi ha ett "panorama" fönster där garagedelen skulle varit (vi skall bygga stor carport istället).

/Fred
 
Takfönster låter jättefint. Det stora problemet är väl bara att yttertaket lutar 22garder och innertaket i "ryggåsen" lutar 14grader. D.v.s det är ju inget äkta ryggåstak, utan bara en "lutande förhöjdnad" av innertaket. Skal man då montera takfönster, blir det ju ca en meter upp genom innertaket de kommer att sitta. Om man inte kan få LB att höja taket ytterligar villsäga. Har aldrig kommit på tanken att ens fråga vad det skulle kosta, Hmm Mycket intresserad av hur du tänkt i vart fall, låter kanon om du har en bra lösning också!?
 
Hej hej

Ytterligare två som sållar sig till mängden. Vi ska bygga i Bjuv utanför Helsingborg och huset ska stå klart till sommaren. Tomten är en hörntomt på ca 1300 kvm och det landar runt 2,5 milj. Tillval vi gjort är hälften puts, rostfria vitvaror, studio luckor i ek, kamin samt så funderar vi också på att gjuta altanplatta. Fler tips på hur det kan se ut mottages gärna speciellt om någon har ideer hur man ska placera ett utomhus spa :) Vi kommer också spegelvända och ha gavel mot gatan pga av solläget. Färgerna utvändigt ska bestämmas till på måndag så i helgen blir det en stor utflykt i div nya byggområden för att komma med inspiration. Ang fler ändringar så har jag fått samma intryck som Funkis det skulle dock vara intressant att veta om någon annan får igenom något. Speciellt tänker jag på Mags tankar om golv och spishäll. Kul ide att kunna följa varandras byggen här. Hoppas det kommer upp lite fler bilder och/eller hemsidor under resans gång.

/Maria och Jörgen
 
Hej, hej,

Välkommna till forumet Maria o Jörgen ....
Ja det kommer blir kul att se fler o fler inlägg, och mer tips och ideér.

Vi har också valt rostfritt, samt Odal ek luckor.
Kommer även att göra ett stort altandäck med indäckad pool (nu måste man sätta sig in
i den branschen också.......suck)

Funkis - Det kanske får bli en disskussion med LBhus att försöka få riktigt ryggåstak,
har funderat på detta också¨, ska ta det på byggmötet, kostnadsmässigt etc.

/Fred
 
Hallå alla LBLE vänner!
Jag såg att du saknat mig här "Funkis forever" ;). Här är det nu fullt upp med nytt arbete-byggt upp ny butik , många tidiga morgnar och sena kvällar. Öppning igår. Kommer att vara kortfattade ikväll då jag är mycket trött.

Vi har fått igenom vårat bygglov-fick vi veta efter att jag ringt dem och frågat.........men efter det ha det inte hänt mycket! Vi mycket glada att det gick igenom eftersom vi inte hållt oss helt innanför "ramarna".

Jag måste även ta tag i att maila våran säljare att vi vill ha
takpannor - GRAFIT
kökslucka - SOLID VIT (bänkskivan vill vi byra ut!)
fönster-VITMÅLADE
takavvattning-VIT

Som det ser ut idag kommer huset bli i VITT och GRÅA olika nyanser.

Vi har ju inte tänkt flytta in förrän förhoppningsvis till nästa sommar.

Roligt att se att så många skriver på sidan. VÄLKOMNA!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.