T tanaris skrev:
Berätta gärna hur "datahackarna" gör. Jag är intresserad av vilka funktioner som finns också, och vilka mätare som har dubbel- respektive enkelriktad kommunikation.

Att försvarsmakten har andra regler beror nog snarare på att de har en något annorlunda hotbild än den genomsnittlige villaägaren. Personligen är jag inte överdrivet ängslig över att främmande makt ska stänga av min ström, åtminstone inte via min elmätare.
När det gäller villor ligger inte hotbilden mot den enskilde villainnevånaren utan hotet utgörs av att 100 000-300-400-500 000-enmiljon villor blir mörka och kalla samtidigt, då ligger det någonstans mellan rejält terrorattentat och ren krigshandling på skalan.


Tillägg: Hotet finns också mot tex fjärrstyrda värmepumpar, en "app" man kan styra den med långtutifrån någonstans. Ett par hundra tusen som stannar samtidigt...
 
  • Gilla
henric78 och 2 till
  • Laddar…
T
Fotografen Fotografen skrev:
När det gäller villor ligger inte hotbilden mot den enskilde villainnevånaren utan hotet utgörs av att 100 000-300-400-500 000-enmiljon villor blir mörka och kalla samtidigt, då ligger det någonstans mellan rejält terrorattentat och ren krigshandling på skalan.

Tillägg: Hotet finns också mot tex fjärrstyrda värmepumpar, en "app" man kan styra den med långtutifrån någonstans. Ett par hundra tusen som stannar samtidigt...
Jag är väl insatt i hotbilderna, det är hur det rent tekniskt går till jag är intresserad av. Men det kanske är ett ämne för en egen tråd då det är rätt långt från illvilliga ungdomar.
 
  • Gilla
pve
  • Laddar…
P Pin skrev:
Driftstid upp till 2.2 minuter på full laddning :surprised::rofl: måste ju vara skrivfel?
Tyvärr inte säker på det. Batteriet är på 9Ah/12V. Rent teoretiskt skulle det exempelvis kunna driva 9 A i en timma vid 12 V. Det ger en effekt på 108 W i en timma, rent teoretiskt.

Nu ska den klara tiodubbla effekten vilket rent teoretiskt borde ge 6 minuter. I praktiken med diverse förluster och lite säkerhetsmarginal kan det nog bli dryga två minuter. Eller räknar jag fel? :oops:

Dessa UPSer används nog normalt bara för att omedelbart stänga ner utrustning på ett kontrollerat sätt vid strömavbrott.
 
  • Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
T
Alfredo Alfredo skrev:
Tyvärr inte säker på det. Batteriet är på 9Ah/12V. Rent teoretiskt skulle det exempelvis kunna driva 9 A i en timma vid 12 V. Det ger en effekt på 108 W i en timma, rent teoretiskt.

Nu ska den klara tiodubbla effekten vilket rent teoretiskt borde ge 6 minuter. I praktiken med diverse förluster och lite säkerhetsmarginal kan det nog bli dryga två minuter. Eller räknar jag fel? :oops:

Dessa UPSer används nog normalt bara för att omedelbart stänga ner utrustning på ett kontrollerat sätt vid strömavbrott.
Nej, du räknar rätt. 9Ah är nästan ingenting. Å andra sidan kanske man inte maxar en hemmaups heller, min driver bara en brandvägg, några switchar och kamerainfrastrukturen.

(Nu stod det ju "upp till 2.2 minuter", så det är nog en felskrivning.)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Det får du säkert göra
Du kan ju meddela nätägaren så att de vet om det
De kanske behöver komma åt din mätare och då får dom boka tid med dig så att du kan låsa upp
Nej byt ej låset
 
Dra en kabel från ena fasen till låset och sätt upp en varningsskylt.
 
  • Gilla
  • Haha
combato och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Är inte bytesintervallen för mätare 18 år har jag för mig?
Tror det är 9 år.
(Vet att det är så för vattenmätare).
Men det har funnits regler om att man efter 9 år kan ta ner ett represnetativt urval för provning, och om då minst X % har mindre fel än y% så tillåts "förlängd utesittartid". Kan upprepas. Dock max 18 år vill jag minnas.

Men som andra har sagt: Med klåfingriga regelskapare så hinner vi aldrig slita ut någon utrustning, den måste hela tiden bytas i förtid.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
intressant det där med att man kan slå ut jordfelsbrytaren så huset blir svart. jag har själv lyckats göra det ett par gånger genom att oavsiktligt göra kontakt mellan ledare och jord. (men med bruten ström genom att fimpa säkringen då det varit vid planerade elinstallationer)
Min gissning är att nätfilter i diverse elektronik så laddas ur och läcker tillräckligt med ström bakvägen för att jordfelsbrytaren ska slå av.
 
A
Ett annat osäkert kort är ju llvp som ska ha brytare utvändigt vid pumpen,blir ganska lätt att kallställa ett hus för den som vill.
 
useless useless skrev:
Dra en kabel från ena fasen till låset och sätt upp en varningsskylt.
Vad ska det stå på den då? :thinking:

Varningsskylt med utropstecken och texten "SNEDBELASTADE FASER" på gul bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag fick ett udda lås av nätföretaget. Ett som de också har nyckel till, men som inte är vanligt på mätarskåp utan i andra sammanhang.
Ring och prata med dem.
 
Imin Rudenlöv Imin Rudenlöv skrev:
Jag fick ett udda lås av nätföretaget. Ett som de också har nyckel till, men som inte är vanligt på mätarskåp utan i andra sammanhang.
Ring och prata med dem.
OT: Dagens användarnamn!:rofl::crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
InsidersUnited och 4 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Nej, du räknar rätt. 9Ah är nästan ingenting. Å andra sidan kanske man inte maxar en hemmaups heller, min driver bara en brandvägg, några switchar och kamerainfrastrukturen.

(Nu stod det ju "upp till 2.2 minuter", så det är nog en felskrivning.)
Nej, det är knappast en felskrivning.
När man har ett så litet batteri, att man måste ladda ur det på så kort tid som det är fråga om här (några minuter), så kommer energin man får ur batteriet att vara mycket mindre (hälften eller ännu mindre) än den angivna kapaciteten.
Har man alltså full effekt på UPS:en så tar nog batteriet slut på 130 sekunder eller så.

DatorUPS:er har också i allmänhet en hel del tomgångsförbrukning i batteriläge, så även med liten last så räcker inte batteriet särskilt länge, kanske max 20 minuter utan någon ansluten last.

Det är också alldeles riktigt som det redan skrivits i tråden, att UPS:er av det slaget bara är för omedelbar kontrollerad nedstängning av datorsystemen vid strömavbrott, för att undvika dataförlust.
Ibland används de också för att överbrygga tills en dieselgenerator startat automatiskt (fast då behöver man mer än 2 minuters drifttid på UPS:en).
 
  • Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
H H.M.K. skrev:
Nej, det är knappast en felskrivning.
När man har ett så litet batteri, att man måste ladda ur det på så kort tid som det är fråga om här (några minuter), så kommer energin man får ur batteriet att vara mycket mindre (hälften eller ännu mindre) än den angivna kapaciteten.
Har man alltså full effekt på UPS:en så tar nog batteriet slut på 130 sekunder eller så.

DatorUPS:er har också i allmänhet en hel del tomgångsförbrukning i batteriläge, så även med liten last så räcker inte batteriet särskilt länge, kanske max 20 minuter utan någon ansluten last.

Det är också alldeles riktigt som det redan skrivits i tråden, att UPS:er av det slaget bara är för omedelbar kontrollerad nedstängning av datorsystemen vid strömavbrott, för att undvika dataförlust.
Ibland används de också för att överbrygga tills en dieselgenerator startat automatiskt (fast då behöver man mer än 2 minuters drifttid på UPS:en).
Men knappast lämplig för att köra kamerabevakning om någon avsiktligen orsakar strömavbrott då. Bättre med batteridriven kamera i så fall.
 
T
H H.M.K. skrev:
Nej, det är knappast en felskrivning.
När man har ett så litet batteri, att man måste ladda ur det på så kort tid som det är fråga om här (några minuter), så kommer energin man får ur batteriet att vara mycket mindre (hälften eller ännu mindre) än den angivna kapaciteten.
Har man alltså full effekt på UPS:en så tar nog batteriet slut på 130 sekunder eller så.
Nu stod det ju "Driftstid upp till 2.2 minuter på full laddning" så det är helt otvetydigt en felskrivning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.