Jag har med funderat i samma tankar som TS. Jag kom fram till liknande slutsatser som övriga i tråden, att sätta lås kommer med största sannolikhet inte att hjälpa.

Jag har satt en magnetkontakt på skåpsluckan som larmar när den öppnas. Jag har inte kommit så långt med kameror än, men när de kommer upp blir det äve UPS för att kunna spela in vad som händer.

Slutligen ska man fundera på vad syftet med det hela är. Ett lås signalerar att här finns något viktigt, då kommer ev. bus troligen att bryta upp det bara därför.
 
  • Gilla
Collie
  • Laddar…
K Knight skrev:
Köp en ups.
Ja, en ups är något jag vill ha i framtiden men har inte riktigt dom pengarna just nu. Först vill jag vinna lite tid när jag får påhälsning så att jag hinner spela in lite med övervakningskamerorna. Även om sen strömmen bryts någon minut senare så har jag iaf kanske något ful bild på fanskapet. Sen kan jag och polarna leta rätt på patrasket och skipa rättvisa
 
En vettig ups för övervakning och de kritiska kostar 2500:-
 
  • Gilla
combato
  • Laddar…
K Knight skrev:
En vettig ups för övervakning och de kritiska kostar 2500:-
Har du något förslag på lämplig produkt?
 
M merbanan skrev:
8+ timmar utan ström verkar inte vara något problem för kyl och frys, mer med rätt förutsättningar. Så jag tror det här är en lösning till ett problem som inte existerar om man inte redan är drabbad.

Någon som verkligen vill förstöra lyckas nog göra det ändå.
Detta handlar inte om den som verkligen vill förstöra. Det handlar om att den som "bara vill ha lite kul" en sen fredagkväll har det hos grannen istället för hos mig.

Är jag strömlös över en helg är det mesta i frysen bara att slänga.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har bott i villa med skåp i källaren i 17 år och elbolaget var där inte en enda gång.
Hrrmm, jag tvivlar starkt på att du har en 17+ år gammal elmätare ...
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Är inte bytesintervallen för mätare 18 år har jag för mig?
 
E
Fotografen Fotografen skrev:
Är inte bytesintervallen för mätare 18 år har jag för mig?
Staten som styr detta indirekt.

Med krav på 15 minuters eller 1h mätintervall blir det svettigt att lösa manuellt, kanske hade skapat oro hos kunderna också.

Men för drygt ett decennie sen byttes i princip alla mätare och nu är det dags igen.
 
T
C combato skrev:
Ja, en ups är något jag vill ha i framtiden men har inte riktigt dom pengarna just nu. Först vill jag vinna lite tid när jag får påhälsning så att jag hinner spela in lite med övervakningskamerorna. Även om sen strömmen bryts någon minut senare så har jag iaf kanske något ful bild på fanskapet. Sen kan jag och polarna leta rätt på patrasket och skipa rättvisa
Man brukar kunna hitta begagnade ups:er med fortfarande fungerande batterier för en spottstyver. Fast det är på egen risk, gamla batterier kan börja koka och ha andra otrevliga saker för sig.
 
T
O Steamboy skrev:
Har jag missat en stor attityd- och regelförändring? Förr var det strängeligen förbjudet att låsa sitt fasadmätarskåp så att inte nätbolaget kunde komma och gå som de ville.

Det fanns till och med särskilda lås bestående av en pinne som sköts in i ett bleck och hölls på plats med två hänglås, ett på varje sida blecket. På så sätt kunde anläggningsägaren äga det ena hänglåset och nätägaren det andra. Lås upp ett lås och du kan dra ut pinnen åt andra hållet. Nu blev inte den lösningen, som var skitful, någon stor succé men det var det som gällde.

Menar ni alltså detta har ändrats nu när nästan alla elmätare fjärravlästa?
När vi flyttade in för två år sen satt det ett lås (typ vanlig Assa-nyckel fast enklare) på vårt skåp och säljaren visste inget om någon nyckel. Grannarna har ett likadant lås, så jag gissar att låsen suttit där sedan -74. Kollade med nätägaren om de hade några åsikter innan jag borrade upp det, men nej.

Mätaren är relativt modern, så det hade varit intressant att veta hur de kom in i skåpet när den byttes.

Så om någon byter till nyckellås i ett gammalt Eldonskåp kan det hända att jag är intresserad av originallåset :)
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
richardtenggren
T tanaris skrev:
När vi flyttade in för två år sen satt det ett lås (typ vanlig Assa-nyckel fast enklare) på vårt skåp och säljaren visste inget om någon nyckel. Grannarna har ett likadant lås, så jag gissar att låsen suttit där sedan -74. Kollade med nätägaren om de hade några åsikter innan jag borrade upp det, men nej.

Mätaren är relativt modern, så det hade varit intressant att veta hur de kom in i skåpet när den byttes.

Så om någon byter till nyckellås i ett gammalt Eldonskåp kan det hända att jag är intresserad av originallåset :)
https://www.elbutik.se/product.html?product_id=396710
 
Dagens elmätare är fjärrstyrda så att datahackare och nätägare kan bryta strömmen för dig utan att behöva besöka dig. Det är en större risk som myndigheterna behöver styra upp. Det finns en anledning till att försvarmakten mm. inte tillåter nätägare att byta till dessa fjärravlästa mätare. Alla sorters fjärrmanövrerade el/data produkter är säkerhetsrisker när det ansluts till nödvändiga funktioner.
 
T
I ingemargavle skrev:
Dagens elmätare är fjärrstyrda så att datahackare och nätägare kan bryta strömmen för dig utan att behöva besöka dig. Det är en större risk som myndigheterna behöver styra upp. Det finns en anledning till att försvarmakten mm. inte tillåter nätägare att byta till dessa fjärravlästa mätare. Alla sorters fjärrmanövrerade el/data produkter är säkerhetsrisker när det ansluts till nödvändiga funktioner.
Berätta gärna hur "datahackarna" gör. Jag är intresserad av vilka funktioner som finns också, och vilka mätare som har dubbel- respektive enkelriktad kommunikation.

Att försvarsmakten har andra regler beror nog snarare på att de har en något annorlunda hotbild än den genomsnittlige villaägaren. Personligen är jag inte överdrivet ängslig över att främmande makt ska stänga av min ström, åtminstone inte via min elmätare.
 
K Knight skrev:
Köpte denna

[länk]


Den är snabb på switcha om mellan batteri och nät så larmenheten tuffar på som vanligt
Driftstid upp till 2.2 minuter på full laddning :surprised::rofl: måste ju vara skrivfel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.