Jag har googlat som galen, lusläst manualen och försökt läsa igenom hela den här tråden men inte hittat någon riktigt bra beskrivning över hur man kan koppla utgångarna OP4, OP5 och OP6. Jag vill styra en kamera (HikVision) så att den endast filmar när larmet är påslaget. Den vill ha en koppling som är NO eller NC, och det fungerar om jag bara provar med en lös sladd där jag tvinnar ihop sladdarna för att koppla ifrån. Utifrån larmets (dåliga) manual så trodde jag att jag kunde uppnå detta genom att koppla mellan OP4 och 0V. OP4 är då alltså satt till att gå på vid full tillkoppling.

Jag får det inte att fungera. Kollar jag resistansen med en multimeter så trodde jag att den skulle gå ner till 0 mellan OP4 och 0V vid tillkoppling, men jdet gör den inte. Har jag missförstått något?
 
KristoferL skrev:
Jag kör Lundix utomordentliga lösning för bl.a. push! Fungerar klockrent!
[länk]
Kör du med boxen?
 
Absolut! Den funkar kanon!
 
Om du vill att kameran inte förväntar sig en aktivt låg (logisk signal) och delar 0V/jord-anslutning med larmet så måste du använda OP3 som är den enda potentialfria (relä) utgången. Detta är normalt utgången för extern siren så den måste du lyckas flytta över till exempelvis OP4. Använd sedan OP3 och anslut dina två tåtar från kameran mellan COM och NO.
 
Tack för svaret! Jag har ingen extern siren (än) så jag kunde åtminstone så länge koppla kameran på OP3, och det fungerar precis som jag tänkte mig :)

Med detta sagt så förstår jag fortfarande inte hur OP4-6 fungerar riktigt, saxat beskrivingen från den engelska manualen:

Outputs OP4, OP5, and OP6 are 12 V open collector resistive outputs
that share a 400 mA current rating with the auxiliary 12 V output. If the
outputs are not connected to the 12 V of the controller and are powered
from an external power source the 0 V of the power source needs to be
connected to the controller 0 V and the external power source cannot
exceed 12 V
Detta är alltså precis allt som står om hur man rent praktiskt kan koppla in utgångarna, och det är inte helt lättbegripligt för en sån som jag, som inte jobbar med styr och reglerteknik... Jag gissade att beskrivningen betydde att tex OP4 -> 12V skulle ge en spänning vid "på" och OP4 -> 0V skulle ge en sluten krets, men det var alltså fel tydligen.

Skulle någon kunna förklara lite mer ingående hur de egentligen fungerar? Om man vill ha reläfunktionen jag är ute efter, kan man koppla in ett externt relä på utgången då i stället?
 
RilleRock
phl skrev:
Om du vill att kameran inte förväntar sig en aktivt låg (logisk signal) och delar 0V/jord-anslutning med larmet så måste du använda OP3 som är den enda potentialfria (relä) utgången. Detta är normalt utgången för extern siren så den måste du lyckas flytta över till exempelvis OP4. Använd sedan OP3 och anslut dina två tåtar från kameran mellan COM och NO.
Om man skall vara petig så är OP3 default för blixtljus för yttre sirenen.
 
RilleRock
erik_qwerty skrev:
Tack för svaret! Jag har ingen extern siren (än) så jag kunde åtminstone så länge koppla kameran på OP3, och det fungerar precis som jag tänkte mig :)

Med detta sagt så förstår jag fortfarande inte hur OP4-6 fungerar riktigt, saxat beskrivingen från den engelska manualen:



Detta är alltså precis allt som står om hur man rent praktiskt kan koppla in utgångarna, och det är inte helt lättbegripligt för en sån som jag, som inte jobbar med styr och reglerteknik... Jag gissade att beskrivningen betydde att tex OP4 -> 12V skulle ge en spänning vid "på" och OP4 -> 0V skulle ge en sluten krets, men det var alltså fel tydligen.

Skulle någon kunna förklara lite mer ingående hur de egentligen fungerar? Om man vill ha reläfunktionen jag är ute efter, kan man koppla in ett externt relä på utgången då i stället?
OP4-6 ger ut en minus när reläet blir aktivt.

Japp du kan sätta ett mellanrelä:
http://www.kjell.com/se/sortiment/h...sensorer-brytare/universalrela-12-24-v-p50602

Lycka till :)
 
RilleRock
Hulken71 skrev:
Kör du med boxen?
Det är en enastående produkt som både snygg att se på samt lättarbetad.
 
Hej Larmskolan!

Jag sitter här i all hast och försöker få ihop vilka kablar jag behöver få dragna, när det väl är gjort har jag tid på mig att sätta mig in i allt bättre. Jag skulle verkligen uppskatta lite hjälp så jag inte får feldraget.

Jag har tänkt mig något liknande:
SPC 4320
PDM-I12T IR-detektor
ES 400 Vibrationsdetektor
SPCK520 Manöverpanel
+ ett antal infällda magnetkontakter av någon lämplig sort.

Huvudenheten behöver ju nätverk, 220v och alla detektorer dragna till sig.

Magnetbrytare behöver två ledare per kontakt? (EKKX 1*4)
PDM-I12T behöver 4 ledare per detektor? (EKKX 1*4)
ES 400 Vibrationsdetektor är jag osäker på hur många som behövs, någon?
SPCK520 Manöverpanel behöver 4 ledare? (EKKX 1*4 då avståndet är ~5m)

Övrigt som brandvarnare, utomhussiren, innomhusiren och blixtljus går det bra med vanlig EKKX 1*4?

En annan tanke jag har är också att försöka få med kabel för vibrationsdetektor vid varje ställe där jag har en infälld magnetdetektor, om jag skulle vilja lägga till det i framtiden. Antingen att man drar en kabel till eller en med fler ledare, så kan man ha en liten plastlupp i väggen vid fönster/dörrkarmen där bara där kabeln ligger och man kan dra ut och koppla vid behov, hur skulle ni göra med det?
 
ES400 samma som IR
 
RilleRock
user7 skrev:
Hej Larmskolan!

Jag sitter här i all hast och försöker få ihop vilka kablar jag behöver få dragna, när det väl är gjort har jag tid på mig att sätta mig in i allt bättre. Jag skulle verkligen uppskatta lite hjälp så jag inte får feldraget.

Jag har tänkt mig något liknande:
SPC 4320
PDM-I12T IR-detektor
ES 400 Vibrationsdetektor
SPCK520 Manöverpanel
+ ett antal infällda magnetkontakter av någon lämplig sort.

Huvudenheten behöver ju nätverk, 220v och alla detektorer dragna till sig.

Magnetbrytare behöver två ledare per kontakt? (EKKX 1*4)
PDM-I12T behöver 4 ledare per detektor? (EKKX 1*4)
ES 400 Vibrationsdetektor är jag osäker på hur många som behövs, någon?
SPCK520 Manöverpanel behöver 4 ledare? (EKKX 1*4 då avståndet är ~5m)

Övrigt som brandvarnare, utomhussiren, innomhusiren och blixtljus går det bra med vanlig EKKX 1*4?

En annan tanke jag har är också att försöka få med kabel för vibrationsdetektor vid varje ställe där jag har en infälld magnetdetektor, om jag skulle vilja lägga till det i framtiden. Antingen att man drar en kabel till eller en med fler ledare, så kan man ha en liten plastlupp i väggen vid fönster/dörrkarmen där bara där kabeln ligger och man kan dra ut och koppla vid behov, hur skulle ni göra med det?
Du tänker helt rätt och förutom det som skrivits så till utomhussiren dra en cat5 datakabel.
Vid infälld mk hade jag dragit 2 separata ekkx för ev framtida vibrationsdetektor.

Hade du tänkt köra med en strömkrävande utesiren så köp en som drivs av ett batteri där endast CA underhållsladdar sirenen typ TL-10 alt TL-30 med blixtljus.
 
  • Gilla
user7
  • Laddar…
KristoferL skrev:
Absolut! Den funkar kanon!
Är det plug and play eller måste man vara programerare för att fixa den?
 
RilleRock skrev:
Du ändrar språket i installatörsläge.
Konfiguration>>>System>>>Språk>>>Svenska
Hej. Jag har det på svenska enligt ovan. MAP är på svenska men när jag loggar in via webben är det engelska, vad kan jag ha glömt?
 
Hulken71 skrev:
Hej. Jag har det på svenska enligt ovan. MAP är på svenska men när jag loggar in via webben är det engelska, vad kan jag ha glömt?
Vilket språk du vill ha i webbgränssnittet väljer du i inloggningsfönstret innan du loggar in.
 
gol skrev:
Vilket språk du vill ha i webbgränssnittet väljer du i inloggningsfönstret innan du loggar in.
Har försökt men min skolengelska men just den inställningen hittar jag inte.Vet du mer exakt var?

Update.
Tydligen inget fel på min engelska men däremot ögonen, Där man man skriver in namn och pin längst ner står det "Användarspråk".
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.