Hej!

Jag kollar på larm och har läst ett gäng trådar här på forumet. Bla denna och i princip fastnat för Siemens SPC larmet, verkar lovordat av dem som har det.

Jag har dock en fråga som jag inte riktigt förstått än när jag läst och det gäller larmuppringingen med GSM modulen. Har tolkat det som att den eg är tänkt att kopplas till larmcentral, vilket jag inte kommer göra.

Hur många mottagare/nummer kan man lägga in ?

Går det att få den att först skicka SMS och sen ringa runt till inlagda nummer ? Jag skulle nog ha svårt att vakna av ett SMS men däremot inte när telefonen ringer.

Om inte ovanstående fungerar, har ni löst det på nåt bra sätt ? Går det att få något rejält larm via appen?

Larmet ska inte sitta där jag bor därav vill jag att den ska kunna ringa/larma flera nummer.

Tacksam för alla svar och tips.

Mvh/ Mathias
 
Du kan väl i princip få den att ringa dig, men det kommer bara att pipa när du svarar ...
 
Ok, men kan den ringa vidare till flera nummer om den inte får svar på första numret i prioritetsordningen ?

Som funktionen nedan. saxat infon från något trådlöst larmpaket på www.larmhem.se

"" När inbrott, brand eller överfall inträffar, skickar larmsystemet via gsm nätet i väg Sms till samtliga mottagare ( maximalt 5st ). När larmenheten påbörjar skicka Sms ringer den samtidigt upp den första inlagda larmmottagaren i larmcentralen ( maximalt 5st ). Om första mottagaren inte svarar på inkommande samtal i från larmcentralen, börjar den omgående att ringa upp nästa nummer i din larmmottagarlista o.s.v. ""
 
Är också intresserad av det här med SMS till flera mottagare som föregående inlägg handlar om, men har även en annan fråga som är lite klurig.

Styr min garageport via mapping-gates, funkar suveränt, för att inte tala om hur smidigt det är att öppna den med appen. Skulle dock vilja ta det längre, tror man kan lösa det men inte säker på hur.

Skulle vilja ha det som så att OM porten är öppen (magnetkontakt på den) och jag vill larma på, då skall porten stängas och utpasserinstiden startas. Om porten redan är stängd skall såklart inget hända mer än larmet aktiveras.

Går detta att lösa?
 
@foppa_mannen
Som du förstått så är SPC's larmsändare (till telefonnummer) enbart avsedd för överföring av larmhändelser till larmcentral. Och är därför svår att styra och kontrollera så som du vill ha det. Du kan få en ringsignal men kommer alltid få "larmöverföringsfel" eftersom du inte kan kvittera händelsen.

De officiella notifieringstjänsterna som erbjuds är SMS via GSM-sändaren samt Email via SPC Connect Portalen. Du bör använda båda dessa tjänster för att få bästa möjliga redundans. Vid larm så skickas SMS och Email till samtliga definierade mottagare, utan någon viss prioriteringsordning.

För att bli extra uppmärksammad på ett viss SMS så har jag sett att man t.ex kan använda Appen Tasker, som t.ex kan "spela upp en viss ringsignal på högsta volym". Tror även du via Tasker kan spela upp meddelanden via externt högtalarsystem typ Sonos. Har dock inte testat detta själv an.

//Göran
 
D
Paradox har annars 16 SMS via PCS250 och 8 voiceuppringningar via VDMP3.
Ksenia har jag för mig klarar det också om man köper Pontis och Gemino
 
gol skrev:
@foppa_mannen
Som du förstått så är SPC's larmsändare (till telefonnummer) enbart avsedd för överföring av larmhändelser till larmcentral. Och är därför svår att styra och kontrollera så som du vill ha det. Du kan få en ringsignal men kommer alltid få "larmöverföringsfel" eftersom du inte kan kvittera händelsen.

De officiella notifieringstjänsterna som erbjuds är SMS via GSM-sändaren samt Email via SPC Connect Portalen. Du bör använda båda dessa tjänster för att få bästa möjliga redundans. Vid larm så skickas SMS och Email till samtliga definierade mottagare, utan någon viss prioriteringsordning.

För att bli extra uppmärksammad på ett viss SMS så har jag sett att man t.ex kan använda Appen Tasker, som t.ex kan "spela upp en viss ringsignal på högsta volym". Tror även du via Tasker kan spela upp meddelanden via externt högtalarsystem typ Sonos. Har dock inte testat detta själv an.

//Göran
Hur många nummer kan den skicka sms till?
 
Rena skrev:
Hur många nummer kan den skicka sms till?
32 st för 4XXX-serien (t.ex 4320). Borde väl räcka för de flesta?:)

//Göran
 
  • Gilla
Rena
  • Laddar…
gol skrev:
32 st för 4XXX-serien (t.ex 4320). Borde väl räcka för de flesta?:)

//Göran
Tack!
 
Har ägnat denna regniga semesterdag åt att leka med Android-apparna Tasker och Macronos.

Syftet har varit att undersöka möjligheterna att ge ökad uppmärksamhet vid mottagning av SMS från SPC-larmet och NMA-händelser (Notify My App) från mitt hemautomationssystem (inkl SIA-händelser från larmet via min gateway).

Tasker är en oerhörd kraftfull app för att händelstyra i princip allt i mobilen. Vid ett SMS från larmet kan man t.ex dra på volymen på max, och spela upp en speciell rington eller musiksnutt. Nattetid kan uppspelningen upprepas ett godtyckligt antal gånger.

Macronos gör det möjligt att fjärrstyra Sonos-högtalarna. Allt från volyminställningar och val av playlist kan styras.

Tasker, Macronos, SMS och NMA är helt integrerade med varandra och gör det väldigt smidigt att konfigurera olika notifieringsfunktioner.

Väldigt imponerad av både Tasker och Macronos som öppnar massa möjligheter för nya roliga tillämpningar.

//Göran
 
Siemens/Vanderbilt har nu uppdaterat SPC Connect. Så nu går det att logga in till larmet igen, även efter uppgradering till FW3.6.6

(SPC Connect känns för tillfället väldigt seg, men det beror säkert på hög belastning eftersom alla vill kolla på den nya versionen)
 
Stort tack Göran för dina efterforskningar!

Låter ju som att det där fixar till det jag vill ha, dvs att det ringer ordentligt i luren vid larm!

Det får nog bli ett Siemens SPC då, kollade även DSC men även de är ju tänkta mot framförallt företag och kopplas mot larmcentral så är väl samma sak där. De här "allt i ett" larmen är jag inte intresserad av alls.

Ytterligare en fråga, ett fristående garage (50m från huset) ska även det larmas och där vill jag ha en inomhussiren också. Gärna en utomhussiren & blixtljus med.

Har fattat det som att man inte kan driva för mycket på centralen så funderar på om jag ska montera en PSU-enhet SPC P332 i garaget, kan jag koppla in sirenerna mot de 2 st utgångarna i den då ?

Mvh/ Mathias
 
I princip så behöver du en utgång för varje siren samt en utgång för blixtljuset, men det är möjligt att du kan parallellkoppla sirenerna. Jag får passa din fråga vidare till t.ex RilleRock som har erfarenhet från större anläggningar.
 
foppa_mannen skrev:
Stort tack Göran för dina efterforskningar!

Låter ju som att det där fixar till det jag vill ha, dvs att det ringer ordentligt i luren vid larm!

Det får nog bli ett Siemens SPC då, kollade även DSC men även de är ju tänkta mot framförallt företag och kopplas mot larmcentral så är väl samma sak där. De här "allt i ett" larmen är jag inte intresserad av alls.

Ytterligare en fråga, ett fristående garage (50m från huset) ska även det larmas och där vill jag ha en inomhussiren också. Gärna en utomhussiren & blixtljus med.

Har fattat det som att man inte kan driva för mycket på centralen så funderar på om jag ska montera en PSU-enhet SPC P332 i garaget, kan jag koppla in sirenerna mot de 2 st utgångarna i den då ?

Mvh/ Mathias
Är det bara sirener du skall driva på PSU eller har du extremt många enheter som behöver ström?
Det finns ju utomhussirener med blixtljus som har eget batteri och som bara underhållladdas från centralen, en sådan kanske hade funkat?

Centralen kan väl leverera 400 mA till inne resp utesiren om jag inte missminner mig.
 
Extremt många är det väl inte, men det är så utspritt så jag funderar på montera expansionsenheter bla ut till det fristående garaget. Kommer nog en bli en map där med va det lider.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.