Spc Connect fungerar utmärkt för mina anläggningar.
 
Hej,

jag har en allmän fråga om koppling av kameror. Går det att lägga till t.ex. en Dlink kamera som ligger i samma nätverk i SPC Pro? Eller måste man också ha en koppling till centralen via I/O portar?

Jag har provat och lägga den via Avancerat->Verifiering->Kameror sen har jag valt Generisk och skrev in kamerans IP-adress, men får inte det att fungera. Vad ska jag ha för kommandosträng?

-> UPDATERING: nu fick jag det att funka. Jag hittade rätt kommandosträng i kamera inställning för server. Här är det i fall någon behöver göra samma sak: /image/jpeg.cgi
 
Redigerat:
Jag får det att funka med min Dlink DCS 932L men bara om jag kör utan användarnamn och lösenord. Kommandosträngen för denna kamera är /image/jpeg.cgi
 
Går det att stänga av LED i Siemens PDM-IXA12 PIR?
Den får gärna logga och detektera även i frånkopplat läge, men jag skulle gärna slippa den röda och gula LED lampan som tänds så fort rörelse detekteras.
 
Sätt Dip 1 till ON så ska det lösa sig :)
 
  • Gilla
foogy
  • Laddar…
Fick tummen ur förra veckan och beställde en uppsättning prylar. Kabeldragningen är påbörjad, men det tar lite tid.
Hade tänkt att beställa UTC branddeckare men de hade utgått på Ahlsell fick jag reda på. Istället fick jag Siemens egna OH110 som enligt säljaren skall funka med den centralen.
Dock väldigt osäker på inkopplingen. Hur skall de kopplas? Hittar inget på nätet.

Tack!
 
En fråga till, köpt Siemens infällda MK, fyra trådar. Om jag skall köra dubbelbalanserat behöver jag väl inte använda de två trådarna för sabotageskydd av kontakten o uppta en extra sektion.
Då räcker det väl med att köra de två trådarna som öppnar/stänger med MKn?
 
Hej Rena
Om du tittar på Boan's fina skiss i inlägg #598 så förstår du hur du ska koppla de fyra trådarna.
//Göran
 
  • Gilla
Rena och 1 till
  • Laddar…
Hej på er. Nu är även jag pågång att beställa ett spc larm. Har plöjt alla 42 sidor i denna tråd plus massa andra. Något som inte har kommit upp så mycket är lite säkerhetsfrågor ang kameror. Är de säkra från att hacka sig in på? Finns det någon lösning på att koppla bort dom så att dom bara fungerar när huset är larmat? Kan man lägga någon signal över någon utgång som bara är tillslagen när larmet är på. Detta för att jag annars alltid kommer att gå och känna mig övervakad. Någon med några tankar ang detta?
 
Rena skrev:
Fick tummen ur förra veckan och beställde en uppsättning prylar. Kabeldragningen är påbörjad, men det tar lite tid.
Hade tänkt att beställa UTC branddeckare men de hade utgått på Ahlsell fick jag reda på. Istället fick jag Siemens egna OH110 som enligt säljaren skall funka med den centralen.
Dock väldigt osäker på inkopplingen. Hur skall de kopplas? Hittar inget på nätet.

Tack!
Nej, den fungerar inte rakt av med SPC, den där detektorn är avsedd att anslutas till en brandlarmscentral med konventionella icke addresserbara slingor.

Finns omvandlare att använda också, men då måste du antingen ha en omvandlare per detektor, eller köra alla detektorer på samma sektion.

Om detektorn ska gå att ansluta direkt till SPCn måste den ha reläutgång!
 
Kopplade precis in ett Xenon blixtljus utomhus, Siemens LSF-BLA.
4 sladdar, 2 till 12v och 2 till NO. Men när jag testar stroben så funkar den inte? Har jag kopplat fel?

Solex 10
 
Redigerat:
Har du kopplat C som hör till NO/NC till minus i centralen också? Samt programmerat utgången :p
 
VikHe skrev:
Har du kopplat C som hör till NO/NC till minus i centralen också? Samt programmerat utgången :p
Uppenbarligen inte!

Någon annan som kan hjälpa mig och förklara hur det skall kopplas?
 
VikHe skrev:
Nej, den fungerar inte rakt av med SPC, den där detektorn är avsedd att anslutas till en brandlarmscentral med konventionella icke addresserbara slingor.

Finns omvandlare att använda också, men då måste du antingen ha en omvandlare per detektor, eller köra alla detektorer på samma sektion.
Skit också, hade på känn säljaren på Ahlsell hade fel och det besannades.

Får försöka jaga rätt på den UTC MED relä jag ville ha från början.
 
En till kopplingsfråga. Skall koppla in en intern siren Bosch Furyo med en kabel som har 4ledare. På sirenen finns det följande ingångar.

Siren SPC
AP -> TR
AP -> BHO
COM (används tydligen bara om batteribackup finns i sirenen)
12V -> EX+ (NO)
0V -> EX-

Ser detta rätt ut? Eller har jag tolkat något fel?
Tacksam för svar på både sirenen och mitt blixtljus ovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.