S självklart skrev:
Hej på er. Jag försöker komma in i min SPC-central
Tidigare har jag bara uppgett Ip-adressen som har funnits under kommunikationsmenyn på displayen. det har nog varit [länk] innan. men nu när jag kollar där så har jag en Ip-adress som är 005.044.200.121 och det verkar ju lite konstig. kommer åt larmet både via appen och SPC connect.

Vad kan ha blivit fel för mig?
Attans, jag som hade hoppas på något tips från all kunskap i denna tråd, ingen som har någon ide?
 
S självklart skrev:
Attans, jag som hade hoppas på något tips från all kunskap i denna tråd, ingen som har någon ide?
Har ip adressen ändrats så är det något knasigt med nätverket såklart .

Du kan inte införskaffa en sk skrivarUSB o ansluta den vägen o sedan sätta fast ip. Usbanslutning är ju istället för att använda webbgränssnitt. Då krävs dock spc connect pro, bara ladda ner

Testa såklart o starta om både nätverk och central först o se om den hittar hem igen .
 
S självklart skrev:
Attans, jag som hade hoppas på något tips från all kunskap i denna tråd, ingen som har någon ide?
Hur ser det ut i tilldelningen av ip-adresser i din router? Har du din larmcentral inställd på statisk eller dhcp?
Annars ska det gå att ändra statisk ip via panelen, men jag är inte rätt person att förklara det.
 
S självklart skrev:
Hej på er. Jag försöker komma in i min SPC-central
Tidigare har jag bara uppgett Ip-adressen som har funnits under kommunikationsmenyn på displayen. det har nog varit [länk] innan. men nu när jag kollar där så har jag en Ip-adress som är 005.044.200.121 och det verkar ju lite konstig. kommer åt larmet både via appen och SPC connect.

Vad kan ha blivit fel för mig?
Om du med Engineerkod går in under Kommunikationer > Kommunikationer > Ethernet och stänger av DHCP (om det är på) och sedan sätter en fast ip-adress (som ligger i samma nät som din dator och är ledig) kommer du åt centralen då?

Vanligt exempel: din dator har 192.168.0.xxx
Skriv cmd i startmenyn och skriv sedan:
ping 192.168.1.200
Får du timeout så är den adressen ledig, får du svar prova 201, 203 osv.
Sätt då 192.168.1.xxx (xxx = den adress som är ledig i ditt nätverk) på centralen och prova att surfa in i den.
Återkom hur det gick!
 
T
S självklart skrev:
Hej på er. Jag försöker komma in i min SPC-central
Tidigare har jag bara uppgett Ip-adressen som har funnits under kommunikationsmenyn på displayen. det har nog varit [länk] innan. men nu när jag kollar där så har jag en Ip-adress som är 005.044.200.121 och det verkar ju lite konstig. kommer åt larmet både via appen och SPC connect.

Vad kan ha blivit fel för mig?
Antar att du kör dhcp? Stäng av dhcp och ställ in valfri ip, båda kan göras via manöverpanelen. Anslut med nätverkskabel direkt till centralen (utan router eller switch). Då borde du kunna komma åt den?

Lyckas du skulle jag ändra om till dhcp och gjort en norskrestet och se vad som händer, kanske inte ens behövs en norskrestet utan täcker med att du stänger av dhcp och byter ip för att sen ändra tillbaka igen..
 
T
S självklart skrev:
Attans, jag som hade hoppas på något tips från all kunskap i denna tråd, ingen som har någon ide?
Anledningen till att du kommer åt den via spc connect är att centralen har kontakt via internet. Vad har din router för ip? Kanske 5.44.200.1?
 
T
En till gissning. Den ip som du säger är en publik ip, alltså du har centralen direkt uppkopplad utan någon router (kanske separat port i din cpe). Därför funkar allt fint och det är egentligen inget problem alls.
 
T TechChad skrev:
En till gissning. Den ip som du säger är en publik ip, alltså du har centralen direkt uppkopplad utan någon router (kanske separat port i din cpe). Därför funkar allt fint och det är egentligen inget problem alls.
Jag sätter en peng på att detta är svaret. Rekommenderar nog att se till o ta bort den ipn från tidigare inlägg o kanske se till o koppla direkt i router istället :)
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
T TechChad skrev:
En till gissning. Den ip som du säger är en publik ip, alltså du har centralen direkt uppkopplad utan någon router (kanske separat port i din cpe). Därför funkar allt fint och det är egentligen inget problem alls.
Huvudet på spiken där tror jag! Ajaj, inte bra…
Adressen är inte nåbar just nu iaf så IP-adressen har nog vandrat vidare. Men ändå inte bra att ha centralen ligga öppen mot internet. Min erfarenhet är att någon bot kommer hitta den ganska snart.
 
Jockas021 Jockas021 skrev:
Huvudet på spiken där tror jag! Ajaj, inte bra…
Adressen är inte nåbar just nu iaf så IP-adressen har nog vandrat vidare. Men ändå inte bra att ha centralen ligga öppen mot internet. Min erfarenhet är att någon bot kommer hitta den ganska snart.
Ahh. Det är ju sant. Så har jag ju. Tyckte det var smidigt att kunna dra ur allt via ink routern när man reser bort men att lamet ändå funkar. Tack för alla tips. Ska testa lite i helgen
 
Hej

En snabb fråga , hur är den korrekta vägen man ska gå om en branddäckare har löst ut, hur man återställer ?

Kan inte modellen av däckaren som sitter i taket , men när man återställer den , räcker det att skruva ut däckaren o göra den strömlös o sen sätta i den igen , samt nolla i panelen ?
 
T
L larsw1 skrev:
Hej

En snabb fråga , hur är den korrekta vägen man ska gå om en branddäckare har löst ut, hur man återställer ?

Kan inte modellen av däckaren som sitter i taket , men när man återställer den , räcker det att skruva ut däckaren o göra den strömlös o sen sätta i den igen , samt nolla i panelen ?
Ja. Sen behöver du kanske inte skruva bort den beroende på typ. Men antar att det är den trådlösa typen med inbyggd siren och den är ju egentligen "bara" en vanlig brandvarnare och för att få tyst på den behöver du ju nästan skruva bort den (om du nu inte orkar stå ut med ljudet tills räken i kammaren har försvunnit, vilket kan ta ett tag...). Har du en annan variant utan siren så skulle du kanske inte behöva skruva ner den beroende på programmering.
 
L larsw1 skrev:
Hej

En snabb fråga , hur är den korrekta vägen man ska gå om en branddäckare har löst ut, hur man återställer ?

Kan inte modellen av däckaren som sitter i taket , men när man återställer den , räcker det att skruva ut däckaren o göra den strömlös o sen sätta i den igen , samt nolla i panelen ?
Om det är trådbundna rökdetektorer så låter man spänningen till detektorerna gå genom en reläutgång, å man programmerar reläutgången till att göra en återställning när man kvitterar brandlarmet.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
T
Demmpa Demmpa skrev:
Om det är trådbundna rökdetektorer så låter man spänningen till detektorerna gå genom en reläutgång, å man programmerar reläutgången till att göra en återställning när man kvitterar brandlarmet.
Finns också varianter som återställer sig själva. Så egentligen ganska svårt att svara på frågan utan mer info.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.