T
Det kan vara mkt lättare att istället köra med USB kabel och SPC Pro porgrammet när du har så gammal. Sen uppdatera firmwaren till den senaste.
 
T TechChad skrev:
Det kan vara mkt lättare att istället köra med USB kabel och SPC Pro porgrammet när du har så gammal. Sen uppdatera firmwaren till den senaste.
Har försökt men jag har bara Win10 datorer, kan inte få till en anslutning, har testat olika datorer och till och med att gå igenom en gammal server som inte heller funkade.
Testat med Windows Explorer 11
Ändrart i FF enligt instruktion
Win7 eller XP hade varit bra.
Aldrig varit med om en mer svåransluten sak. :)
 
Ett sätt att köra igång en gammal webbläsare är att köra en gammal Linux-version som virtuell maskin eller från ett USB-minne.
 
gol gol skrev:
Ett sätt att köra igång en gammal webbläsare är att köra en gammal Linux-version som virtuell maskin eller från ett USB-minne.
Oj, det klarar jag nog inte, ligger nog utanför min kompetens tror jag, surt!
 
Du har inte en gammal mobil med webbläsare liggandes då?
 
@gott Om du har gjort en fabriksåterställning (som du skrev i ett tidigare inlägg) så borde ju larmet svara på http på port 80. Det kan knappast vara TLS-problem om du inte först har varit inne och ställt in att TLS ska användas. Exakt vilket felmeddelande får du i webbläsaren?
 
  • Gilla
andersda
  • Laddar…
svartöra svartöra skrev:
@gott Om du har gjort en fabriksåterställning (som du skrev i ett tidigare inlägg) så borde ju larmet svara på http på port 80. Det kan knappast vara TLS-problem om du inte först har varit inne och ställt in att TLS ska användas. Exakt vilket felmeddelande får du i webbläsaren?
"SSL_ERROR_ILLEGAL_PARAMETER_ALERT"
Kan inte finna var det står om "Port 80" i manöverpanelen, har fått en adress 192.100.1.138, gatway etc. Finns även rubrik om fjärrstyrning och SPC pro dock med en HTTP adress om 50000
Just nu är den statisk enligt Routern
 
Ja, då är det ju SSL/TLS inblandat här men jag tycker fortfarande att det är ytterst märkligt att det blir så om du har gjort en fabriksåterställning. Är du säker på att den lyckades?
 
De här gamla firmware hade några ganska konstiga inställningar i sitt ssl-certifikat. Typ.
Äldre webbläsare svalde dem och det fungerade, nyare versioner tätade den säkerhetsbristen och det ledde till att nyare webbläsare vägrar ansluta till en så ”osäker” webbserver. Därför måste du på något sätt köra en tillräckligt gammal webbläsare eller spc pro(? Tror jag, har aldrig testat det eftersom jag bara har mac)
 
svartöra svartöra skrev:
Ja, då är det ju SSL/TLS inblandat här men jag tycker fortfarande att det är ytterst märkligt att det blir så om du har gjort en fabriksåterställning. Är du säker på att den lyckades?
Kvitterade återställningen med manöverpanelen, sedan gick den ju igång och började autosöka etc, men som sagt, den var beg när jag köpte den. Men annars skulle den väl fråga?
 
F fredrik.johansson skrev:
De här gamla firmware hade några ganska konstiga inställningar i sitt ssl-certifikat. Typ.
Äldre webbläsare svalde dem och det fungerade, nyare versioner tätade den säkerhetsbristen och det ledde till att nyare webbläsare vägrar ansluta till en så ”osäker” webbserver. Därför måste du på något sätt köra en tillräckligt gammal webbläsare eller spc pro(? Tror jag, har aldrig testat det eftersom jag bara har mac)
Har också en macbook pro som jag funderar på om man kan lägga på en WinXP installation i Booten? Om den ens accepterar det?
Vet att jag ev. kan få tag på en bärbar med win7, den kanske går, men det är en vecka bort tyvärr
 
Tidigare ägare har fömodligen kryssat "Enable TLS" i nätverksinställningarna och just den intällningen är inte tillgänglig via knappsatsen. Men som sagt borde ju inställningen försvinna vid fabriksåterställning.

Vad du däremot har tillgängligt i knappsatsen är statiskt ipnummer/nätmask eller dhcp. Du sa att routern ansåg att ip-numret är statiskt. Har du själv valt ip-nummer med knappsatsen? Om inte, kolla att där står dhcp. Om dhcp inte är valt och du ändå har ett statiskt ip-nummer som du inte har knappat in själv, så tyder ju det på att de gamla nätverksinställningarna ändå är kvar.

Prova annars att göra om fabriksåterställningen...
 
F fredrik.johansson skrev:
Provat ladda ner en gammal version av firefox?
Här finns nog de flesta versioner:
[länk]

edit: minns inte hur långt tillbaka man behöver gå för att det ska fungera.
Slängde in version 10 på en gammal bärbar som jag har, den har dock WIN10 installerat,
svartöra svartöra skrev:
Tidigare ägare har fömodligen kryssat "Enable TLS" i nätverksinställningarna och just den intällningen är inte tillgänglig via knappsatsen. Men som sagt borde ju inställningen försvinna vid fabriksåterställning.

Vad du däremot har tillgängligt i knappsatsen är statiskt ipnummer/nätmask eller dhcp. Du sa att routern ansåg att ip-numret är statiskt. Har du själv valt ip-nummer med knappsatsen? Om inte, kolla att där står dhcp. Om dhcp inte är valt och du ändå har ett statiskt ip-nummer som du inte har knappat in själv, så tyder ju det på att de gamla nätverksinställningarna ändå är kvar.

Prova annars att göra om fabriksåterställningen...
har haft 192.168.1.138 hela tiden oavsett DHCP, har växlat mellan fast och DHCP (utan att jag egentligen vetat vad jag gjort)
Har aldrig valt denna adress, den fans från början, 192.168.1.100 har aldrig funnits, så det kan vara som du säger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.