Nu är min central driftsatt och jag har kommit in i grässnittet. Jag har svarat på de fösta frågona via MAP och nu är jag inne via browser. Har även lagt till min anläggning i SPC connect och det går kanon att nå den via webben och appen. Nu är det dags att koppla in alla enheter. Var bara sugen på att starta upp systemet och det gick bra. Några frågor har jag dock nu när jag är igång.

  1. Jag har FW 3.6.6, kan jag gå direkt till 3.9.0?
  2. Jag har satt i GSM modem i CA men får FEL. Får jag detta om man saknar SIM-kort eller är där något som faktiskt är fel?
  3. Bör man göra CA strömlös när man skall kolla in IR och MK?
  4. Och när man gör den strömlös. Stänger man ner CA via MAP eller drar man säkringen?
 
M Mr Lorentz skrev:
Nu är min central driftsatt och jag har kommit in i grässnittet. Jag har svarat på de fösta frågona via MAP och nu är jag inne via browser. Har även lagt till min anläggning i SPC connect och det går kanon att nå den via webben och appen. Nu är det dags att koppla in alla enheter. Var bara sugen på att starta upp systemet och det gick bra. Några frågor har jag dock nu när jag är igång.

  1. Jag har FW 3.6.6, kan jag gå direkt till 3.9.0?
  2. Jag har satt i GSM modem i CA men får FEL. Får jag detta om man saknar SIM-kort eller är där något som faktiskt är fel?
  3. Bör man göra CA strömlös när man skall kolla in IR och MK?
  4. Och när man gör den strömlös. Stänger man ner CA via MAP eller drar man säkringen?
1. Om du inte redan programmerat en massa så ja försök!
2. Jag har för mig att det senaste modemet kräver minst FW 3.8 eller något sådant så uppdatera innan du dömer ut modemet.
3. Jag brukar bara stänga om när jag håller på med xbus eller +/- (dvs PIR). Mk kan man gott koppla in utan att göra strömlöst. Stå i installatörsläge bara så slipper du larm.
4. Jag rycker säkringen.
 
  • Gilla
Mr L
  • Laddar…
É
På min GSM-modul N310 fick jag status FEL bara av att jag glömt ladda sim-kortet med mobildata, trots att SMS gick att skicka. Så om du inte ens har ett sim-kort i gissar jag bara det kan vara en orsak...
 
Testar sätta i sim-kort. Någon som har bra tips på leverantör. Ett kontantkort funkar ju men vad ska man tänka på så man undviker att det slutar fungera. Ladda årligen. Månadsabonnemanng. Vad är prisvärt?
 
Jag klr Comviq kontant. Jag kan då ladda det med mobilen genom deras app.
 
Nu är det jag igen ;) Och nu är det dags att koppla in siren ute. Jag har en TL-30X som skall kopplas till CA. har CAT6 kabel dragen så 8 trådar till förfogande. Jag vill ha blixt och larmsiren separerade. Är jag rätt på det?

TL-30X
Blå (12V) 1
Blå/Vit (0V) 4
Orange (Styrning Blixt) 6
Orange/Vit (Styrning larm) 5
Grön (Reserv)
Grön/Vit (Reserv)
Brun (Sab) 7
Brun/Vit (Sab) 8



CA
Blå (12V) 12V (Plint 6)
Blå/Vit (0V) 0V (Plint 6)
Orange (Styrning Blixt) OP4
Orange/Vit (Styrning larm) EXT-
Grön (Reserv)
Grön/Vit (Reserv)
Brun (Sab) BHO + bef. motstånd (2k2) i serie (Plint 10)
Brun/Vit (Sab) TR (Plint 10)

 
RilleRock
R rydboholm skrev:
Det bytet har jag inte helt hundra koll på. Vart flyttar jag + resp -?

Jag har också konstaterat att om EXT- har 11,8V spänning och när den inverteras går en till 13,6V. Nån idé på vad det kan vara?
Alla utgångar är - styrda så 0V till valfri fungerande OP (Output)
12V in på hjälpkraft ovan OP6 eller längst uppe.

Faktiskt ingen aning.
Låter som kortet fått en smäll av något på något sätt.
 
RilleRock
M Mr Lorentz skrev:
Nu är det jag igen ;) Och nu är det dags att koppla in siren ute. Jag har en TL-30X som skall kopplas till CA. har CAT6 kabel dragen så 8 trådar till förfogande. Jag vill ha blixt och larmsiren separerade. Är jag rätt på det?

TL-30X
Blå (12V) 1
Blå/Vit (0V) 4
Orange (Styrning Blixt) 6
Orange/Vit (Styrning larm) 5
Grön (Reserv)
Grön/Vit (Reserv)
Brun (Sab) 7
Brun/Vit (Sab) 8

[bild]

CA
Blå (12V) 12V (Plint 6)
Blå/Vit (0V) 0V (Plint 6)
Orange (Styrning Blixt) OP4
Orange/Vit (Styrning larm) EXT-
Grön (Reserv)
Grön/Vit (Reserv)
Brun (Sab) BHO + bef. motstånd (2k2) i serie (Plint 10)
Brun/Vit (Sab) TR (Plint 10)

[bild]
Inkopplingen ser rätt ut förutom jag hade användt vit/blå som + och blå - , dippa nu den rätt med.
Ja hade kört:
On
Off
Off
On
Off
Off

För kommande negativ.
 
  • Gilla
Mr L
  • Laddar…
RilleRock
M Mr Lorentz skrev:
Nu är min central driftsatt och jag har kommit in i grässnittet. Jag har svarat på de fösta frågona via MAP och nu är jag inne via browser. Har även lagt till min anläggning i SPC connect och det går kanon att nå den via webben och appen. Nu är det dags att koppla in alla enheter. Var bara sugen på att starta upp systemet och det gick bra. Några frågor har jag dock nu när jag är igång.

  1. Jag har FW 3.6.6, kan jag gå direkt till 3.9.0?
  2. Jag har satt i GSM modem i CA men får FEL. Får jag detta om man saknar SIM-kort eller är där något som faktiskt är fel?
  3. Bör man göra CA strömlös när man skall kolla in IR och MK?
  4. Och när man gör den strömlös. Stänger man ner CA via MAP eller drar man säkringen?
Ta alltid backup innan du börjar pilla mannen :cool:
 
  • Gilla
Mr L
  • Laddar…
RilleRock RilleRock skrev:
Inkopplingen ser rätt ut förutom jag hade användt vit/blå som + och blå - , dippa nu den rätt med.
Ja hade kört:
On
Off
Off
On
Off
Off

För kommande negativ.
Jag gör som du säger ;)
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
É
Hur pass bra syns blixljusen utomhus? När det är mörkt förstås. Blinkar de runt nästan som en riktig siren på utryckningsfordon eller mer som en svag liten lampa? Nån modell som inte är jättedyr bara för att den har såna höga ljudresurser?

Jag funderar på ett blixtljus som drar till sig lite uppmärksamhet. Sen kanske lite ljud på det men jag vill inte ha nån som hörs över hela området eftersom det nästan alltid kommer vara falsklarm/misstag som startar larmet. Mest bara så att tjuvarna inte känner de kan jobba på ostört hur de vill...
 
RilleRock
É ÉlPontus skrev:
Hur pass bra syns blixljusen utomhus? När det är mörkt förstås. Blinkar de runt nästan som en riktig siren på utryckningsfordon eller mer som en svag liten lampa? Nån modell som inte är jättedyr bara för att den har såna höga ljudresurser?

Jag funderar på ett blixtljus som drar till sig lite uppmärksamhet. Sen kanske lite ljud på det men jag vill inte ha nån som hörs över hela området eftersom det nästan alltid kommer vara falsklarm/misstag som startar larmet. Mest bara så att tjuvarna inte känner de kan jobba på ostört hur de vill...
I tätbebyggt område brukar jag programmera yttre siren "bekräftat larm" dvs minst 2 oberoende sektioner måste bli påverkade innan den startar.
Antal oberoende sektioner kan ställas.
 
É
Ah ok tänkte inte på att det går att göra lite mer avancerat :) Då vågarna man nog ha ljud ändå.

Men ändå, hur är ”blixtarna” i styrka? Om man skulle beskriva det...
 
  • Gilla
user7
  • Laddar…
Kanske som en fotoblixt ungefär. Inget som stör grannarna skulle jag säga.
 
É
Nej bor inte så nära att ljuset skulle störa. Tänkte mer om det ens klarar dra till sig uppmärksamhet eller om det är så klent att det mest är för att indikera vad det är som tjuter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.