Man sätter koddosan på insidan just för att den skall sitta i skyddad och helst larmad miljö. För att komma åt koddosan måste larmet aktiveras och stängs det inte av inom rätt tid så börjar eländet.
 
frohike skrev:
Tänk bara på att inbrott utan skador på dörrar eller fönster kan ställa till det big time med försäkringsbolagen
Tack jo jag är medveten om det.
Precis på samma sätt som för de som slarvat bort eller blivit av med en eller flera nycklar.

zenobia skrev:
Man sätter koddosan på insidan just för att den skall sitta i skyddad och helst larmad miljö. För att komma åt koddosan måste larmet aktiveras och stängs det inte av inom rätt tid så börjar eländet.
Min dosa är ju just för att öppna dörren och dessutom larma av så den ska vara på utsidan. En ren larmdosa ska ju så klart vara på insidan.
 
Nja att bli av med en nyckel är inte på samma sätt. Det är sällan så att du genom att bara hitta en nyckel vet vart den går.
Att stå vid dörren och gissa en kod är lättare eftersom då är du på plats.
Säkerhetstrappan är på så sätt att kod ligger längst ner, sen har du nyckel, efter det kommer kort, sen kod + nyckel, efter det kort+kod och högst kort+kod+nyckel.

Det bygger på principen något du vet eller något du har.
 
frohike skrev:
Nja att bli av med en nyckel är inte på samma sätt. Det är sällan så att du genom att bara hitta en nyckel vet vart den går.
Att stå vid dörren och gissa en kod är lättare eftersom då är du på plats.
Säkerhetstrappan är på så sätt att kod ligger längst ner, sen har du nyckel, efter det kommer kort, sen kod + nyckel, efter det kort+kod och högst kort+kod+nyckel.

Det bygger på principen något du vet eller något du har.
Nja, att stå vid dörren och gissa kod känns ju tveksamt. Nu har jag inte koll på RCO (jobbar åt konkurrent), men jag gissar att även dom spärrar vid tre ogiltiga försök. Dock skulle jag själv inte nöja mig med 4-siffrig kod, utan antingen 5 eller 6-siffrig kod. Minimum. Kör själv bricka+kod när jag är borta och bricka när jag är i krokarna.

Dock snabbgooglade jag R-Cod 500, och vad jag fick fram, så var det ett kompaktkodlås? Ej lämpligt för lamstyrning, och skulle tänka mig för två gånger innan jag monterade ett sådant för passage till villan..
 
Bewator exemplevis spärrar efter 12 knappnedslag.
Men faktum kvarstår att koder kommer lätt ut, koder går att gissa mm.
Bewators kodlås låster upp när rätt kod slås in två ggr i följd efter att det blivit spärrat. Mao, andas lite på knapparna slå varje kombination 2-3 ggr så vips har du gissat ut koden. Sen får varje konkurrent säga vad de vill om att det inte är så lätt, för det är det.
 
Stort tack för att jag får del av er kunskap.
Har gärna 6 siffror bara jag slipper att krångla med nyckel också.

vespaman I vilket sammanhang är den inte lämplig för larm? Någon funktion som inte finns? Är det att den går att öppna och manipulera eller liknande? Tänker mig att kraven att skydda en bank blir lite annat än villa ute på landet där jag själv installerar och fixar ett larm.

Vill självklart att det ska vara okej säkerhet men jag känner mig själv och har jag en nyckel då kommer den hamna under dörrmattan till slut. Att någon tar sig tid att stå och gissa 6 siffrig kod eller manipulerar koddosan långt ut på landet där det är inbrott var 10e år tror jag inte är någon större risk. Händer det något här ute är det någon som slår in en ruta och går in.
 
Spelar ingen roll hur många siffror man har i koden så länge den enklaste metoden är att rycka/bända bort dosan och tjyvkoppla. :rolleyes:
 
Raceman skrev:
Spelar ingen roll hur många siffror man har i koden så länge den enklaste metoden är att rycka/bända bort dosan och tjyvkoppla. :rolleyes:
Exakt, vilket är lite som att ha nycklen under matten.
 
Raceman skrev:
Spelar ingen roll hur många siffror man har i koden så länge den enklaste metoden är att rycka/bända bort dosan och tjyvkoppla. :rolleyes:
Då är jag med. Men hur lätt är det då för någon som inte jobbar med larm eller har elkunskaper i övrigt att ge sig på detta? Hur vet tjuven att denna dosa både låser upp dörren och larmar av? Tänk om de får upp dörren och sedan sitter en larmpanel inne.

Vill bara hitta en lagom nivå. Att jag inte kan skydda mig mot någon som har med sig en verktygslåda och multimeter och har en massa elkunskap och börjar härja loss kan jag leva med.

Hur bra larm jag än har är det ändå bara att slå på en 300kr GSM störare, gå till elskåpet på tomten slå av strömmen. Gå fram till huset och slå in en ruta och härja loss.

Behöver lite riskanalys på det hela, vad är sannolikheten mot vad som krävs att skydda sig och vad som är bekvämt och praktiskt.

Låt säga en kodpanel av denna typ kopplad både till lås och larm.
Risken är då att någon står och flåsar på den. Chansar vilt på dessa 6 siffror koden innehåller. Hur vet tjuven att denna dosa både låser upp dörren och larmar av? Tänk om de får upp dörren och sedan sitter en larmpanel inne. Det är ju inte supersäkert men det handlar om en villa långt ute på landet.

Någon har mer kunskap och bryter loss den helt enkelt och börjar tjuvkoppla.
Återigen, en superliga med eltekniker fixar detta på nolltid. Sannolikheten igen, tror risken är aningen större att de står och fipplar med låsen till Elgigantens lager istället för en villa långt ute på landet.

Är jag fel ute?
 
Problemet är att det krävs ingen raketforskning för att tjuvkoppla ett kodlås. Det brukar vara rätt väl utmärkt när man lyfter av kodlåset.
Och nej, sannolikheten att någon går på en villa är större än Elgigantens lager, då elgigantens lagar har en garanterat klassad anläggning i larmklass 2-3.
En normal villa har sällan högre kvav än Klass R till max klass 1 om ens något krav alls.
 
Suhagg skrev:
Då är jag med. Men hur lätt är det då för någon som inte jobbar med larm eller har elkunskaper i övrigt att ge sig på detta?
Tar man bort dosan sticker det två trådar ut ifrån väggen. Att "klicka" ihop dessa klarar nog den fjunigaste tonåring. :)

Suhagg skrev:
Hur vet tjuven att denna dosa både låser upp dörren och larmar av? Tänk om de får upp dörren och sedan sitter en larmpanel inne.
Det vet han inte, men om dosan samtidigt larmar av vore det som att ge tjuven en gottpåse.

Suhagg skrev:
Vill bara hitta en lagom nivå. Att jag inte kan skydda mig mot någon som har med sig en verktygslåda och multimeter och har en massa elkunskap och börjar härja loss kan jag leva med.
Som sagt, det behövs inga elkunskaper för att bryta loss ett kodlås. I stadsdelen jag bor i ser man vintertid många bortrivna kodlås, det är gjort av vanliga uteliggare som bara vill komma in och värma sig ett tag.

Suhagg skrev:
Hur bra larm jag än har är det ändå bara att slå på en 300kr GSM störare, gå till elskåpet på tomten slå av strömmen. Gå fram till huset och slå in en ruta och härja loss.
Du installerar väl inte ett larm utan batteribackup?

Suhagg skrev:
Sannolikheten igen, tror risken är aningen större att de står och fipplar med låsen till Elgigantens lager istället för en villa långt ute på landet.
Sannolikheten är nog störst att tjuven väljer det som är enklast.

Suhagg skrev:
Är jag fel ute?
Jag skulle nog hävda det, ja. :)
 
Kul att jag får så bra svar.

Men hur ska jag hålla det praktiskt och enkelt?
Bara kod får jag inte ha för er men vad finns det för alternativ? :)
Bära runt på en nyckel eller en liten larmdosa är något jag vill slippa helst.

Är enda alternativet kodlås till dörren, och ytterligare en larmpanel med kod innanför dörren?
 
Vad man har börjat med häromkring är att fälla in kodlåset i väggen, alternativt bygga en kraftig ram runt om av fyrkantsrör, som bultas i väggen. Ramen ligger i liv med eller strax ovanför dosan. På så sätt får man en dosa som man inte kan bända bort med en kofot. Det kan kanske vara något för dig?

>Är enda alternativet kodlås till dörren, och ytterligare en larmpanel med kod innanför dörren?<
Det är nog det säkraste alternativet, om du samtidigt installerar en batteribackup på både kodlåset och larmet, så att du kan komma in även om du fått strömavbrott. Sexsiffrig kod samt att med jämna mellanrum torka av knapparna med en trasa med ytterst lite olja på, fixar "andningstricket". :)
 
För att skydda sig mot sabotage så behöver ju kontrollenheten sitta skyddad inomhus. Utomhusknappsatsen ska bara skicka uppgift om vilka siffror som tryckts in, oavsett vilka trådar man kortsluter ska inte låset aktiveras.

Billigaste enheten som klarar detta jag hittat är: CL-83 - Visonic Anti Vandal Indoor Outdoor Keypad
Inomhusenheten sätter du med fördel i samma utrymme som larmcentralen, denna behöver man aldrig ha tillgång till att trycka på.
 
frohike skrev:
Bewator exemplevis spärrar efter 12 knappnedslag.
Men faktum kvarstår att koder kommer lätt ut, koder går att gissa mm.
Bewators kodlås låster upp när rätt kod slås in två ggr i följd efter att det blivit spärrat. Mao, andas lite på knapparna slå varje kombination 2-3 ggr så vips har du gissat ut koden. Sen får varje konkurrent säga vad de vill om att det inte är så lätt, för det är det.
Jag säger inte emot dig, men; tror inte att du kan andas fram en kod på en villa och ett modernt kodlås, där knappar är konvexa eller konkava och inte högblanka, och inte heller fonten är blank, utan i matt PC e.d.
Skulle det dock vara fallet, och man har en 6-siffrig kod, så kan man fortfarande inte påstå att det är enkelt.

Skulle det vara 2ggr som på tex Siemens (Bewator) K44, och man har 6 siffrig kod, och man trots allt kan andas fram 6 använda siffror (endast en kod får användas av alla, och den innehåller bara olika siffror för att göra det så enkelt som möjligt. Då kan man garanterat öppna dörren efter 64*6=384 knapptryckningar. Det gör man inte slumpvis, utan måste göra en lista och bocka av dem man provat.

Visst är det säkrare med kort eller nyckel (därvidlag håller jag med dig till 100%)! Men det är nog inte relevant i sammanhanget, eftersom det är ett kompaktlås. (Finns många sätta att komma in i en port med kompaktlås, men ett vanligt är ju som nämts att bryta/sparka ner enheten, men det finns mer sofistikerade ;-), som vi inte behvöver nämna på publika forum)

Men ser man bara till att antingen hålla knappsatsten hyggligt ren, eller byter kod emellanåt, så skulle iaf inte jag se detta som något större problem.

Skall man öka säkerheten och inte vill ha nyckel är det delat montage som gäller, som mrfrenzy är inne på. (har ingen aning den länkade produkten är något att ha, dock). Skulle gissa på att alla svenska fabrikat har en sådan lösning, dock förmodligen dyrare än den länkade. Vill dock påpeka att den rostfria förmodligen är betydligt enklare att köra frohikes modell på!

Hur säker lösning man vill ha är ju alltid en avvägning till hur bekvämt det skall vara gentemot hur skrämsen man är för eventuella tjyvar.

Vill du, Suhagg, höja dig över kod, så är det nyckelbricka som är nästa steg. Den funkar som nyckel som du håller upp framför läsaren, och den kostar inte mycket om den tappas bort. Kan då enkelt tas bort ur läsaren. Dessutom bekvämare än en vanlig nyckel. Finns som klisterlapp, nyckelring 'kreditkort' och andra format, så man kan välja det som passar.

Men det blir dyrare än koden, och vill du släppa in sotaren, eller kompisen när du är sen hem, så är det kört.
Du kan iofs gräva ner en bricka i närmsta rabatt, som dem får leta fram på din anvisning. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.