En dubbel ir är precis vad det låter som, dvs två ir detektorer med varsin lins i samma kapsling. De "tar" i två plan, båda måste reagera samtidigt (som en kombidetektor), dvs små djur påverkar inte dem. Kombideckare är inte så dyra längre, monteras ofta av oss i tex garage, förråd, verkstäder etc. Även i husdjursmiljö är de ganska vanliga.
 
Har du aktuellt pris på t ex DR835? *nyf*

/Kent
 
Jag kollade med Larmtorget om det där avtalet med Securitas för 69 kronor. Det är tydligen så att det inte kostar mer än 69 kronor per månad och det blir inte dyrare efter 24 månader heller. Det låter rätt OK.
 
Trisen: har du också kollat deras larm - är det något att ha?
TN-funkis, Mr Magic och Snickarboden; ledsen men jag fattar inget av ert resonemang!
Så för mig som teknikidiot kan ni hjälpa mig att reda ut;
1. Är det larm som larmtorget.se säljer bra? Om inte kan ni rekommendera ett bra i samma prisklass?
2. Den typ av IR detektor som finns på larmtorget.se funkar den med hund?
3. Den typ av IR detektor som finns på larmtorget.se funkar den med luft/luft pump?
4. Är det overkill med magnetkontakter på varje ytterdörr?
 
co: Vad skulle det larm du tittat på på larmtorget kosta? Vilka komponenter behöver du, dvs. vad behövs för att täcka de rum du vill bevaka?
Magnetkontakt vid varje dörr/fönster kan vara bra för ett fullständigt skalskydd. Har du tänkt dig att gå in genom flera dörrar i huset, eller använder du endast 1 entrédörr då larmet är aktiverat/skall aktiveras?

Mitt förslag är att du pratar med personerna på Larmtorget.se förhoppningsvis kan de besvara dina frågor.

Som jag skrev längre upp i denna tråd köpte vi ett Jablotron larm, vilket har funkat bra hittils (1 månad...). Köpte detta från GB-trading, bra support som kunde besvara alla mina frågor (30 min tel samtal första gången...+ett antal mail) utan den minsta otrevliga ton. Alarmera.se verkar också ha en bra support (gäller samma larmtyp).

Försök att googla lite om larmet som larmtorget säljer, kanske kan det ge dig bra tips.
 
co>Ledsen om det blev tekniskt men som svar på din fråga 3 så nej, jag vet ingen irdetektor som lämpar sig i utrymmen där luftvärmepump finns.
Att ha magnetkontakter på ytterdörrar tycker jag är mer än vettigt.

/Kent
 
Nuno: Larmet på larmtorget.se (Freewave) skulle med vår konfiguration (två rörelsedetektorer (ev då bara en ifall man inte kan ha den i samma rum som en luft/luftpump), brandvarnare, fyra magnetkontakter, separat trådbunden manöverpanel, centralenhet 8 sektioner, trådbunden siren) kostar ca 8500:-. Det känns som om det finns andra larm som är både billigare, mer flexibila och bättre (t ex DICO, Comfort). Anledningen till att jag så gärna vill använda mig av larmtorget är att de säljer uppkoppling till Securitas billigt. Men som jag tidigare varit inne på kanske uppkopplingen inte är värd så mycket som 250:-/mån om man bor som vi gör. Men 69:-/mån är det definitivt värt att få sätta en Securitas larmskylt på dörren! Dessutom kanske man inte går vidare med uppkopplingen efter två år men behåller skylten! Nej det är bara en dörr som behöver kunna larmas av/på.
Snickarboden: jag är glad för alla råd jag kan få! Ang. magnetkontakter på fönster behöver man det om man har mittstolpe vilken gör att man visserligen kommer in och ut själv men knappast kan ta med sig något ut den vägen?
 
co: Vi använder som jag tidigare sagt "Comfort", fast den lite dyrare varianten.

Fördelen som jag ser det med detta larm:

*Helt trådlöst (vilket i sig kan vara en nackdel)
*GSM baserat (slipper placera enheten vid första telejacket eller vid ett telejack överhuvudtaget)
*Förhållandevis billigt
*Mycket funktioner för pengarna
*Lätt att instalera samt programmera (via dator)
*Du kan få rapporter om alla typer av händelser om du vill via SMS.

Nackdelar:
*Arbetar vid 433 MHz (mer störningskänsligt än 868 MHz) även om jag inte tyckte det var mycket störningar där jag bor då jag loggade det.
*Batteribyte 1 gång/år i alla enheter (enligt manual, har dock ingen koll på hur länge de håller i verkligheten, dock vanliga billiga batterier, typ AA eller AAA)


Att du vill ha en Securitas skylt på dörren kan jag förstå, men frågan är om den vanliga bonntjuven/höga pundaren bryr sig om om det står Securitas eller ej. Pundaren går nog in vilket som, bonntjuven aktar sig nog för ett larmat hus då det nog känns besvärande. Tror nog mer på att du skall inverstera i ett par dobberman klistermärken. Det ger nog mer effekt...
Jag tror även att du med största säkerhet blir av med skyltarna om du säger upp avtalet med Securitas då de är ägare av skyltarna.
Vi har grannar som har Falck resp. Securitas och vi investerade i ett icke larmbolagslarm utan att jag för den del känner den minsta oro. Det känns som om vi gjorde ett hyggligt köp och investerade i ett bra larm som förhoppningsvis kommer att fylla sin funktion och aldrig behöver komma till användning. Och om det väl gör det så är min förhoppning att den som stoppat in nyllet drar ut det snabbare än kvickt samt att de personer som jag har satt upp på larmlistan tittar förbi för att se att allt står rätt till.

Är magnetkontakterna i Larmtorgets paket trådlösa eller trådbundna? Ta en funderare till vad du vill bevaka, eller varför inte bjuda hem en larminstallatör för att kolla och komma med en offert på vad dom tycker behövs?
Jag förstår ditt problem då jag själv spenderade timme efter timme innan jag bestämde mig (efter att ha laddat hem alla manualer och lusläst dem ett otal gånger...)
Du har inga bekanta som har larm och som kan tipsa om deras erfarenheter?
 
Det som gör valet så oerhört svårt, tycker jag, är att man liksom måste tänka sig in i tjuvens situation och hur en sådan tänker och agerar. In kommer de ju om de vill - ett larm gör ju liksom inte huset säkrare - det får man ju använda lås, gallergrindar etc till. Ett larm ska ju verka avskräckande så att de hellre ger sig på ett olarmat hus än mitt larmade. Då gäller det ju att förstå vad som skrämmer tjuven; är det en dekal från ett stort vaktbolag eller ett larm överhuvudtaget? Kanske är det så att en normal begåvad tjuv också inser att ett larm kopplat till central där jag bor innebär en utryckningstid på en halvtimme och att de därför ändå gör inbrott för de hinner ta det de vill ha och försvinna på 30 minuter? Eller så är det så att en tjuv inte vill ha uppmärksamhet överhuvudtaget och därför inte gör inbrott i larmade hus? Finns det/borde det inte finnas någon statistik på t ex vem som gör inbrott i vissa områden(ligor från t ex Baltikum organiserade från Sverige eller pundare eller vanliga "bonntjuvar"), var inbrotten oftast sker (altandörr, ytterdörr, fönster etc), hur många larmade hus med koppling till larmcentral som ändå får inbrott/hur många larmade hus utan koppling till larmcentral som får inbrott? Om man frågar larmbolagen får man ju det svar som passar bäst för deras larm (t ex härjade ju en liga från Baltikum i krokarna där jag bor och de stora vaktbolagen såg raskt till att bjuda in sig till grannsamverkansträffar där de skröt med att deras bolag även verkade i Baltikum så tjuvarna kände igen deras skyltar!).
 
Känns som jag bestämt mig för Comfort larmet men då springer det ju iväg på 9500:-. Om man bara köper baspaketet nu och utökar senare hur svårt är det att programera om larmet själv?
 
Det korta svaret på din fråga, superenkelt (såg att mitt svar belv långt...)

Vet inte vilket "baspaket" du har tänkt dig. Vi köpte ju (som jag tidigare skrev) paketet som heter JK05 från GB trading (motsvarande GSM profi från alarmera). Lyckades prata till mig en trådbunden siren och lite kabel till denna gratis. Installationen var inte så värst svår, om man är normalt händig och som i mitt fall ganska påläst innan... Var själv lite orolig då det på GB:s hemsida strå att paketet (JK05) skall installeras av fackman, men det var inget större problem tycker jag. Bara att följa instruktionerna dock krävdes lite extra arbete att koppla in den ströpadapter (medföljer i GB:s paket) som kopplas in i kodpanelen (kan drivas enbart på batteri också) då denna verkar va något som utvecklats på senare tid. Ingen kontakt utan man är tvungen att kapa sladden och borra ett hål i kåpan på baksidan, leda in sladden och koppla in den i en kopplingsplint på kretskortet... Ett tips om du använder adapter är att köpa en självhäftande "plastskena" på närmsta byggvaruhus att leda kabeln igenom (den var väldigt styv och tvinnad = fult att spika upp)
Att lägga in extra detektorer var inga problem alls. Ett par knapptryckningar och installera batteriet i den detektor som skall installeras, klart! Om du har möjlighet att koppla in en dator till larmet så är det extra enkelt (all programmering går även att göra via medföljande kodpanel). Vet inte om de traditionella JA60 systemen programmeras på samma sätt. Dessa verkar inte finnas kvar i Jaoblotrons sortiment (enligt www.jablotron.com), utan verkar vara en utgående/utgången modell (är dock inte säker på detta).

Vet inte om du bestämt dig från vem du ev. skall köpa larmet ifrån? Har själv bara goda erfarenheter av GB-trading (fick paketet fraktfritt även om priset ej översteg 10000) och supporten var väldigt bra, fick svar på mail väldigt snabbt och utförligt.
Fick även "lite mer för pengarna" och inga problem var det att få med några extra större larmdekaler (de som medföljer är ganska små och diskreta, dock tycker jag att de är tydliga). Alarmera verkar vara ett större företag (snyggare hemsida) och svårare att "deala" priser med. Tror även att GB gav 2 års garanti.
Tycker du skall göra en extra koll på vad du behöver/ har för behov, innan du bestämmer dig. Gå runt huset och kolla möjliga vägar in, kanske att du inte behöver baevaka ett viss rum då där inte finns något att ha utan att tjuven måste ta sig vidare till larmat område etc.

 
Det larmet du talar om tror jag är en äldre/något enklare variant. Samt att detta larm endast har vanlig telefonuppringare och inte en GSM baserad (vilket betyder att du måste placera den vid första telejacket/ eller ett telejack). En annan nackdel är ju om du råkar ut för mer sofistikerade tjuvar som kapar teleledningen och går in varpå larmet visserligen går, men de kan då lugnt gå runt och tysta eländet. Dock lär utesirenen som följde med i detta paket forstätta yla (tror jag...).

Det paket vi köpte var detta:

http://www.gb-trading.se/JK05.htm

Motsvarande hos Alarmera.se (minus strömadapter á 100 spänn samt en extra trådbunden magnetkontakt á 45 spänn): http://www.alarmera.se/GSMProfi.htm

Till paketet behövs aven en investering i ett kontantkort, vi köpte Telias då de inte har något krav på att man laddar det varje år, utan endast att man ringer/alt. sms:ar minst 1 gång/år. Larmet kan utföra detta automatiskt genom att de ringer upp ett nummer t.ex. Fröken ur var tredje månad och lägger på luren efter 10 s.

 
Det kan nog vara rätt lämpligt att man själv testar så att larmet går dit man vill minst en gång per år. Sen så kanske det inte är så dumt att kontrollera att alla detektorer mm kan avge larm då med. Detta är nog inte så enkelt som alla tror och jag är lite skeptisk till om alla företag testar korrekt. Rättelse, vet att de inte gjorde *s*

Så korthet så testa för jösse namn istället för att hoppas på att den ringer fröken ur en gång var tredje månad.

/Kent

 
Jag sköter testerna själv, och har även programmerat in att larmet ringer upp mitt eget nummer om det skulle vara så att jag av någon anledning skulle glömma bort...
Fröken ur var bara ett exempel.
Men det enklaste för min del är att använda den medföljande telefonen som använder sig av SIM-kortet i larmet och skicka ett sms.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.