Behöver inte vara något dåligt larm för att det är billigt! Känner inte till DICO men jag vet flera som installerat mycket billiga trådlösa larm som slutat använda dom pga flera falsklarm. Tror att om man mest är ute efter "dekaleffekten" så är det bättre att välja securitas direct eller Falcks motsvarande som knappt kostar något alls att få installerat. Det är i alla fall dekaler som buset känner igen namnet på. Små okända dekaler att huset är larmat tror jag inte riktigt lika mycket på. Sen är det en mardröm att felsöka ett billigt larm med många givare. Tro mig det är rejält bökigt att göra även på professionella larm också!

Men satsa på trådbundna magnetkontakter till alla dörrar och fönster så har du en enkel och billig lösning som du själv enkelt kan installera och som är driftssäker och går att använda om du vill byta till en mer avancerad larmcentral framöver. Ska du ha en rörelsedetektor så satsa på ett kvalitetfabrikat eftersom det oftast är via dom som falsklarmen uppstår. Vi har kombidetektorer IR/MV som ska klara hundar upp till 45kg eller något sådant men då är dom ganska dyra också men risken för falsklarm med denna typen är betydligt mindre än enklare detektorer.

Känner numera larminstallatören rätt väl så jag får en del rabatt på det priset. Men jag har visst tänkt tanken att installera det själv för att det ska bli billigare men det är så förbannat mycket strul med bygget så just nu orkar jag inte >:(. Kollade när vi satt in ett lika avancerat larm i husen vi bor idag och bara materialt iklusive GSM backup gick på närmare 25000 så då var 33000 som det landade på mycket prisvärt. Vi bor mycket ensligt helt utan grannar eller väg som man kan se det som händer ifrån och vi har fyrhjuling, gräsklippartraktor, verktyg osv och här skulle dom kunna stå och lasta in allt i två dagar utan att någon skulle märka något :surprised: Sen hänger telefontråden på stolpar in över gräsmattan och in i huset så vi kände att GSM backup var ett måste.

Enligt offereten och även slutnotan så betalade vi för 24tim arbetskostnad men jag slutade räkna efter 75tim! arbetstid. Men larmfirman knystade inte det minsta utan installerade allt på ett mycket proffsigt sätt och alltid med glatt humör! En stor eloge till dom. Det var antagligen det årets största "backjobb" om vi säger så. Alla kablar lades i rör och alla kablar drogs med i princip inte en enda skarv någonstans.

Den firman har även installerat i väldigt många butikscentra och företag i och omkring Södertälje så deras dekaler är välkända i trakten och gör att många tjuvar vet att det är ett kvalificerat larm som sitter installerat.

Vi ser det som att priset för larmet är ca 1% av kostanden för att bygga huset inkl allt. Jämför det med en bil för 300000kr där man ofta installerar ett larm för 3000 åtminstone har vi larm i båda våra bilar.

Visst är det så att man inte tycker sig ha något av värde att ta. Men trots allt finns det många saker med affektionsvärde som kan gå sönder eller försvinna. Kasettbandet i videokameran, filer i datorn, ärvda smycken osv. Tv och verktyg är ju bara att köpa nya egentligen så dom kan man egentligen skita i!

Sen kan jag intyga att det verkligen ger en olustig känsla att någon varit in och rotat bland ens saker :-X. Enligt larmfirmorna så är det tyvärr så att de oftast blir inkopplade när någon redan haft inbrott och att man då vill ha larm men ångrar att man inte haft ett tidigare :-[

Vi bygger i ett litet samhälle 1 mil utanför södertälje och här nere sker det inbrott ibland ja....

Men du har helt rätt väktarna och polisen griper inga tjuvar tack vare larm utan larmet gör bara att tjuvarna eventuellt avstår eller känner sig tvugna att göra ett mycket snabbt jobb varför de kanske bara får med sig en del små saker som är lätta att bära.

 
Valde ett DSC larm, allt trådbundet, ej anslutet till larmcentral (uppringning till privata mobiler) gick på ca 13000:-

-1 central + extra kort för 8st extra anslutningar
-2 larmpaneler
-4 ir
-3 brandvarnare
-3 magnetkontakter
-2 sirener

Har inte installerat ännu (gör det själv), men verkar vara mycket bra grejor.
 
Jag kan konstatera att DSC verkar vara ett riktigt bra larm faktiskt. Utbyggbart till oändligheten. Jag gav bara 3000 kr för mitt för ett år sen via en kontakt på ahlsell he he. Samma utrustning förutom brandvarare och inga extrakort då förståss.
/CC
 
skogstomten skrev:
Tror att om man mest är ute efter "dekaleffekten" så är det bättre att välja securitas  direct eller Falcks motsvarande som knappt kostar något alls att få installerat. Det är i alla fall dekaler som buset känner igen namnet på. Små okända dekaler att huset är larmat tror jag inte riktigt lika mycket på.
Jo det är nog dekaleffekten jag är ute efter. Problemet ned BÅDE Securitas och Falck är att deras larm är just dyra! Mellan 4 500 - 6 000 kronor för själva larmet (oklart om du äger det eller bara hyr så om du säger upp abonemanget hämtar de larmet så gör Tryggahem) samt mellan 225-255 kr/mån och 396 kr/år! Efter fyra år har jag betalt ca 20 000:-!
 
69:-/mån de första 24 mån ja, sen höjer dom väl förståss. Tänk på att larmet ska tjäna under många år framöver.
/CC
 
T
Flikar in några punkter här:

Läste ASSA 2000 evo, om inte jag är felunderättad så finns det tjuvar som far omkring med en borrmall för just detta låssystem ( förekommer flitigt i Stockholm just nu), så då gäller ett förstärkt plåtbleck mot laddningsbara borrmaskiner (favoritverktyg).

Rörelsedeckare: Bör vara " dubbelseende" för att undvika att din hund löser ut larmet genom rörelse, kallas även husdjurs-säkrad. Har själv Paradox digitala IR-deckare med dubbel avkänning för att undvika att katten drar ut larmbolaget. En positiv bieffekt är att den blir mindre känslig mot drag och är störokänslig mot kraftiga sändare typ 3g-sändare ( om du nu råkar ha detta i närheten).

Många bra tips på hur man inte ska montera IR har du fått, inflikar här att den inte får se mot solen, eller reflexer i rummet från solen (typ glasskiva på bord), så den bör riktas mot norr eller nordvästläge inomhus om du har stora fönster och mycket glas i rummen typ vitrinskåp/glasbord etc.

Kosta gärna på rökdeckare till din larmcentral, funkar i nästan alla rum UTOM köket, ska du ha sensor där ska du ha en värmedetektor istället (pga allt matos). Signallampa på taket typ stroboskop är bra, blåblink får man visst ha på taket och det brukar göra dessa typer mycket nervösa.

Har för mig att en del försäkringsbolag ger rabatt om du har godkänt larm installerat, och om du har en bra larmcentral borde den även klara av att sända tyst larm på elavbrott, och så kan man också använda larmcentralen som en slavstyrning på så sätt att när man larmar på kan då även vattnet stängas av i huset (slavstyrd magnetventil), vilket brukar ge c:a 20% rabatt.
 
Jag hade tänkt att sätta en rörelsedeckare i vardagsrummet där vi har luft-luft pump - kan den störa?
Chris47 ja sannolikt höjer de sedan men det är ju ändå billigare än de 225-255kr/mån de ska ha på sin hemsida!
 
Som sagts tidigare så kan värmepumpens innedel definitivt orsaka falsklarm ja.
Eftersom en IR-detektor arbetar med temperaturförändringar i zoner så är är det rätt naturligt.

Inte ens en kombidetetektor lär klara den miljön bra eftersom ljudet från fläkten kan störa ultraljudet och rörelserna i fläkten kan störa mikrovågor (radar) så där är det lite svårt att finna en bra lösning här. Nog bättre att satsa på att sätta ir'n i hallen istället om det inte är stora temperaturförändringar där med.

/Kent
 
T
Ultraljud och mikrovågsdeckare var väl något man körde med på 80-90 talet ?  Har man dagens dubbelseende IR-deckare (infrarött) ska inte dessa påverkas av ev oljud eller värmeskickningar i luften, många IR-deckare har även ställbar känslighet. IR bör monteras runt 2.30-260m höjd (beroende på takhöjd), helst i hörn och ser då snett nedåt, vilket gör att värmeagg på vägg då hamnar "utanför" IR-ögats värmeseende, och om värmen stiger på en fast punkt räknas detta inte som "rörelse".


 
En ir-detektor lär nog strunta ett långt stycke i ljud ja *s*
Slå upp lite om kombidetektorer och ja det skulle förvåna mig om mina bekanta på Securitas har fel om att t ex Aritechs DR835 fortfarande är det vassaste man kan finna.
Och ja, jag jobbade just på Securitas Teknik, sedemera Larm efter att Telelarm köptes upp.

/Kent


 
Lägger in en länk med...
http://www.geindustrial.com/ge-interlogix/emea/czech/detection/dr835.htm

Sen så ja, förr i tiden körde man enbart med ena tekniken precis som beskrivs men vi pratar kombidetektorer här och jag har liksom lite svårt att köpa att t ex banker idag skulle köpa något annat än det bästa som finns.

DR835 är nog en av de bästa detektorerna som tillverkats och inget annat enligt min syn, men den är bara baserad på att jobbat med det i sisådär en 4 år på anläggningar som Kalles Larmfirma inte lär jobba på.

/Kent
 
T
Snickarboden skrev:
Lägger in en länk med...
[länk]

Sen så ja, förr i tiden körde man enbart med ena tekniken precis som beskrivs men vi pratar kombidetektorer här och jag har liksom lite svårt att köpa att t ex banker idag skulle köpa något annat än det bästa som finns.

DR835 är nog en av de bästa detektorerna som tillverkats och inget annat enligt min syn, men den är bara baserad på att jobbat med det i sisådär en 4 år på anläggningar som Kalles Larmfirma inte lär jobba på.

/Kent
Vet inte om du tog illa upp när jag undrade över ultraljud och mikråvågs-deckare, men dina typer hör hemma i stängda banklokaler/kassavalv m.m och inte i normala hem. K-bands deckaren aktiveras av husdjur som rör på sig, och ultraljud kan dra vid slagregn eller tryckfall vid t.ex stormbyar. Sen har vi mer och mer av trådlöst bredband som också kommer på 5 ghz-bandet som ev kan interferera på de äldre mikrovågarna.

Har själv diverse äldre larmgrejor från Securitas m.fl som ligger i en fyndlåda, jag kör nu dubbel IR som hittills aldrig falsklarmat under 4 år, vilket 5ghz och ultraljudet har gjort, men då har dom använts i ett hem där det finns husdjur, slagregn , kraftiga 3g sändare, glada kortvågsamatörer till grannar m.m
 
Finns inga detektorer som slår en kombideckare (vanligtvis Ir + Mv) !!! En vanlig ir (även "dubbla" för den delen) är känslig för värme & kyla och skall inte användas ihop med värmefläktar och luftvärmepumpar samt monteras i normalt tempererad miljö. Gäller det husdjursdeckare är även där en kombideckare klart överlägsen.

/15 års erfarenhet, fortfarande i branschen......
 
Ursäkta en kanske dum fråga men vad är en "dubbel ir-detektor"?
Hur skiljer den sig ifrån en vanlig förutom att man kanske kan ha överlappande "zoner"?

Sen så vad gäller det med om kombidetektorer hör hemma i normala hem så är nog svaret nej, inte för att de inte klarar det utan för att de är "rätt" dyra även idag.

Men strunt samma det är en viss skillnad mellan högsäkerhetsanlägnningar och villor ja *s*

/Kent

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.