desdecado skrev:
Huvudenhet köpte jag i sverige för 2.200kr samt beställde 16st olika sensorer från bla Portugal och Danmark. Totalsumman blev då 8000kr
Var?
 
wertok skrev:
Jag har skrivit innan i tråden ang. Vikinglarm och jag har faktiskt bara positivt att säga. Har haft det i två månader nu och inga falsklarm och vid test så larmar det. Det räcker för mig. Installationen inga problem. Det blir en del SMS men när man väl fått kläm på det så är det enkelt. Stäng av ev. trådlösa termometrar bara :)


Skickat från mobilen...
Ang. trådlösa termometrar. Jag tänkte ju köpa en ganska avancerad idag. Är det generellt så att dessa krockar med trådlösa larm?
 
Freddan101 skrev:
Ang. trådlösa termometrar. Jag tänkte ju köpa en ganska avancerad idag. Är det generellt så att dessa krockar med trådlösa larm?
Nej bara om du har den igång just i programmeringsläget alltså när du registrerar dina dörrmagneter osv. Får du med din trådlösa termometer i registreringen där så larmar den varje gång den skickar in temperaturen till mottagaren.
 
Nyfniken skrev:
Var?
Billigaste jag hittade var i Portugal:
http://www.mkti.net/shop/

Kompletterade med vissa enheter från Danmark då inte allt fanns hos Mkti:
http://www.rsdata.dk

Försäljningsställen för enheter till LS-30 verkar inte finnas i överflöd. :)
Tänk på att du (antagligen) ska ha 868Mhz varianten om du har en relativt ny basenhet inköpt i Sverige(Europa?).
 
wertok skrev:
Nej bara om du har den igång just i programmeringsläget alltså när du registrerar dina dörrmagneter osv. Får du med din trådlösa termometer i registreringen där så larmar den varje gång den skickar in temperaturen till mottagaren.
Gott! Hämtade upp termometern på lunchen. Inte så kul att få larm varje gång termometern uppdateras nej. :)
 
Vi bor i spanien sen 7 år. Vad som funkar här är galler och dekaler. Larmet struntar yrkestjyvarna i. De flesta av våra vänner och vi har nu tagit bort larmet anslutet till securitas. Grejorna funkar som vanligt, det tutar lite men det bryr sig tjyvarna inte om.
Det bästa ni kan ha är ett bra kassaskåp. Vad skall tjuvarna ta ? Platttv ? dvd ? silver? inte värt någonting hos hälarna.
Det de är ute efter är smycken,kontanter ev. konst men en normaltjuv med IQ70 har ingen susning om detta.
 
Herc skrev:
Det de är ute efter är smycken,kontanter ev. konst men en normaltjuv med IQ70 har ingen susning om detta.
Här i Sverige har man väl normalt inte speciellt mycket smycken, kontanter och konst hemma :D
 
Tja inte vet jag om smycken. Däremot har vi bara dekaler samt fusk ccd kameror på vårt svenska hus. En larmfirma gör varken till eller ifrån. Det enda de kan och får göra är att sätta ett skydd för det krossade fönstret. Sen kommer Kling&Klang och ber dig kontakta ditt försäkringsbolag.

Uppklarnigsprocenten hos svensk polis vad gäller bostadsinbrott är 2 %. Jättebra eller hur. I Spanien får de oftast tag i tjuvarna och de kan påräkna ett icke så trevligt fängelsestraff vilket inte är normalt i Sverige.
 
desdecado skrev:
Har också spenderat lång tid med att kolla upp larmsystem till huset innan jag slog till. Det blev ett LifeSOS LS-30 med tjänsteleverant abell-security.se .


Anledningen till just mitt val är:
* Marknadens bästa open-source larm (dvs man kan själv bygga tjänster/programvaror som jobbar med och mot larmsystemet)
* Stort utbud av trådlösa sensorer/enheter bla magnetkontakter, gas/värme/brandlarm, temperatur/fuktsensorer, översvämningssensorer, elförbrukningsmätare, PIR, vinrationssensor, glaskrosssensor (även akustisk), kameror, ljusstyrkesensor, manöverpaneler, nyckelringskontroller.
* Internetansluten med fin app samt webbsida för att övervaka samt ställa in ditt larmsystem.
* Kan kommunicera via GSM, Internet samt vanlig telefonuppringning. Dessa system ska fungera redundant även om jag inte har testat det själv. Dessutom är ju larmsystemet bevakat från "andra hållet", så om den hängivna tjuven slår av varenda kabel in till huset så larmar Abell att de har tappat kontakten med ditt system.
* Sensorerna har tamper-skydd samt skickar ut heartbeats för att berätta att allt är ok, batterinivå, signalstyrka etc.
* Enhet har dessutom frekvensblockeringsskydd där den larmar om någon försöker störa ut den.
* Den har reläbrygga samt möjlighet att köra vidare mot X10 om man vill styra lite externa enheter beroende på vad som händer. Kanske dra ned persiennerna om solen skiner för mycket? :)
* Går att ansluta mot vaktbolag (Falk) om man vill betala för det.

Huvudenhet köpte jag i sverige för 2.200kr samt beställde 16st olika sensorer från bla Portugal och Danmark. Totalsumman blev då 8000kr, skulle ha kostat över 20k i Sverige. Appen (iphone/android) man kan kontrollera systemet med var egentligen den avgörande punkten!
Intressant... Antar att du har nätverksmodulen i din? Hur kopplas denna? Med kabel till router eller går det att köra trådlöst?
 
desdecado skrev:
Billigaste jag hittade var i Portugal:
[länk]

Kompletterade med vissa enheter från Danmark då inte allt fanns hos Mkti:
[länk]

Försäljningsställen för enheter till LS-30 verkar inte finnas i överflöd. :)
Tänk på att du (antagligen) ska ha 868Mhz varianten om du har en relativt ny basenhet inköpt i Sverige(Europa?).
Hmm var sugen på detta larm (LS-30) men som jag förstår det så måste man köpa till separat (dyr) modul för GSM-uppringning? På abell-security.se hittar jag dessutom bara alternativet att *byta* ut befintlig IP-kommunikation mot GSM - dvs man får inte både och!?

Att det ska vara så svårt att hitta ett larm som passar "helt". Jag tyckte att vikinglarms system verkade schysst, tills jag idag fick besked om att de inte har någon funktionalitet för att upptäcka om någon stör ut kommunikationen mellan sensorer och centralen. Utan detta känns det helt omöjligt att lita på detta system, som jag ser det? Fortfarande användbart för brand etc, men det känns tveksamt att satsa på något med så stor säkerhetslucka. Eller hur resonerar ni andra kring denna punkt?
 
LS-30 har inte heller någon funktion som larmar direkt vid bortfall. I dagsläget meddelas du efter 12 minuter om att larmet ligger nere. Tydligen är det på gång att du kan få en varning tidigare om så önskas.

Jag tycker LS-30 verkar ok, kommer troligen att köra på deras IP variant.
 
Jag kör på trådlöst från Abell.se. Skall visst vara LS-30 vad jag förstår. Stora inställningsmöjligheter, och fick hjälp med installationen via telefon. Inget abonnemang, utan har larmen direkt i iphonen via push-mail samt sms (men sms behövs inte då damma funktion är gratis via mejl). Har även kameraöverföring direkt till iphonen och kan vid larm gå in och se direkt om det är skarpt eller falsklarm. Mycket nöjd.
 
SOCKEPLAST skrev:
Jag kör på trådlöst från Abell.se. Skall visst vara LS-30 vad jag förstår. Stora inställningsmöjligheter, och fick hjälp med installationen via telefon. Inget abonnemang, utan har larmen direkt i iphonen via push-mail samt sms (men sms behövs inte då damma funktion är gratis via mejl). Har även kameraöverföring direkt till iphonen och kan vid larm gå in och se direkt om det är skarpt eller falsklarm. Mycket nöjd.
Funkar alla IP-kameror med deras app eller måste jag välja en specifik modell?
 
Vet inte. Jag köpte min av dom, vet inte hur det funkar med stand alone cam. Bör funka tänker man.
 
SOCKEPLAST skrev:
Jag kör på trådlöst från Abell.se. Skall visst vara LS-30 vad jag förstår. Stora inställningsmöjligheter, och fick hjälp med installationen via telefon. Inget abonnemang, utan har larmen direkt i iphonen via push-mail samt sms (men sms behövs inte då damma funktion är gratis via mejl). Har även kameraöverföring direkt till iphonen och kan vid larm gå in och se direkt om det är skarpt eller falsklarm. Mycket nöjd.
Har du både IP- och GSM-anslutning till ditt larm? Om du bara har IP - hur hanteras ett strömavbrott? Jag antar att den tappar kontakten och kan larma?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.