Man kanske skall fundera på vad man skall ha larmet till?
Skall det skrämma bort ev inbrottstjuvar?
Skall det fungera som bevisföring i ett brottsmål?
Skall det få väktare på plats som kan avstyra inbrottet?
Skall det upptäcka om det brinner och larma brandkåren automatiskt?
Skall det få väktare på plats som kan städa upp efter inbrottet? dvs se till att fönster blir bytta etc.
Börja med att svara på dessa frågor så får du en bra början till urgallring vilka larm som är lämpliga.
Det är aldeles för lätt att börja grotta ner sig i tekniken innan man har utrönt vilket behov man egentligen har.
Skall det få väktare på plats som kan städa upp efter inbrottet? dvs se till att fönster blir bytta etc.
Börja med att svara på dessa frågor så får du en bra början till urgallring vilka larm som är lämpliga.
Det är aldeles för lätt att börja grotta ner sig i tekniken innan man har utrönt vilket behov man egentligen har.
Medlem
· Västernorrland
· 41 inlägg
Helt korrekt.Zynx skrev:
Det man också måste analysera är hur det går till när man "kommer hem" och "åker iväg"? Ska barn kunna hantera larmet? I mitt fall så blev det uppenbart att efter som vi "kommer hem/åker iväg" både via garaget, tvättstugan och entrén så behövdes koddosor på alla dessa ställen.
I mitt fall handlar det om att;
1) avskräcka (skyltar/blinkande extern siren)
2) om någon bryter sig in så ska denna känna tidspress (ljudande siren/är någon på väg?)
3) jag blir varse om någon går in när jag är borta (verifieras via webbkamera) och kan vidta åtgärder
4) om det börjar brinna när jag är borta får jag veta det och kan vidta åtgärder
5) om mitt friliggande garage börjar brinna på natten väcks jag innan det brunnit ned
/baklastaren
Tack för alla svar.
Det kommer nog bli följande prylar (från www.powermax-alarm.co.uk)
1 x Powermax Pro
3 x Discovery Quad MCW PIR
1 x trådlös fjärr
4 x Proximity tag (billigt att byta ut vid förlust)
2 x opptiska rökdetektorer MCT-426
1 x intern trådburen siren (ingen mening att ha utomhus då jag bor på landet med endast en granne)
1 x GSM eller Powerlink2 modul
Pris ink frakt 550-600 £
Jag har kompletterat med fönsterlås till altandörr och fönster. Dom tre rörelsedetektorerna kommer att ta alla fönster och ytterdörr på bottenvåningen.
Nu till ytterligare en fråga.
Om jag väljer IP modulen fungerar det även om jag inte har fast IP? Jag kör nämligen med 3's mobila bredband. Eller är det endast fast lina som gäller?
Det kommer nog bli följande prylar (från www.powermax-alarm.co.uk)
1 x Powermax Pro
3 x Discovery Quad MCW PIR
1 x trådlös fjärr
4 x Proximity tag (billigt att byta ut vid förlust)
2 x opptiska rökdetektorer MCT-426
1 x intern trådburen siren (ingen mening att ha utomhus då jag bor på landet med endast en granne)
1 x GSM eller Powerlink2 modul
Pris ink frakt 550-600 £
Jag har kompletterat med fönsterlås till altandörr och fönster. Dom tre rörelsedetektorerna kommer att ta alla fönster och ytterdörr på bottenvåningen.
Nu till ytterligare en fråga.
Om jag väljer IP modulen fungerar det även om jag inte har fast IP? Jag kör nämligen med 3's mobila bredband. Eller är det endast fast lina som gäller?
Produkter som diskuteras: "fönsterlås"
Fönsterlås
Fönsterlås kan vara en väsentlig säkerhetsfunktion i hemmet eller arbetsplatsen. De är utformade för att ge extra skydd mot inbrott och att förhindra oavsiktligt öppnande av fönster, särskilt viktigt i hushåll med små barn.
Läs mer
Ja, larmet gick på ca $600 har jag för mig med 2 pir, 4 magnetkontakter, 1 brandvarnare, gsm-enhet (den var dyr), två keypads, två keyfobs.Nyfniken skrev:
Det är väl lite fler grejer än vad som brukar ingå i grunduppsättningen i ett "vanligt hyrlarm", sen brukar man väl få lägga till lite per månad för extra devices. Men ofta kostar ju installationen av hyrlarm typ 2000kr eller så.
Batteribyte är väl ingen jättekostnad i sammanhaget, man ska byta var tredje år tror jag, så det blir ju typ 2 ggr på 10 år då.
/Anders
Jag vill inte ha larmet kopplat till larmfirma då jag har allt för måna erfarenheter kring att väktarbolaget inte gör ett skit vid pågående inbrott. Dom rycker ut på larmet och konstaterar dom att någon är inne i huset ringer dom polisen.Zynx skrev:Man kanske skall fundera på vad man skall ha larmet till?
Larmet skall i första hand informera mig om att någon gör inbrott i huset så att jag kan aktivera avlyssning och/eller kamera för att se om någon är där. Om så är fallet ringer jag 112. Om kameran sedan kan ge några bra bilder på förövarna är det såklart bra.
Det är ju deras uppgift, att konstatera åverkan och förhindra följdskador.. Polisen jagar skurkar.Fröberg skrev:
Vänta 30 minuter på att larmfirman ska hitta fram (vägen finns inte ens med på GPS så dom lär aldrig hitta) och så ska dom ringa polisen. Därför vill jag inte ha larmet kopplat till larmfirma.frohike skrev:
Någon som kan svara på mitt inlägg ovan angående Poermax Pro och IP modul. Går det att köra med 3's mobila bredband (har bra hasatighet) eller kräver den fast IP? Någon som vet hur det fungerar?
Om man har larm kopplad till väktarcentral så får man oftast rabatt på hemförsäkringen. Sedan kan det vara bra att ha så att de kan se till att huset ser ok ut efter inbrott - lagar fönster provisoriskt och liknande. Att ha ett vaktbolags skyltar på huset istället för sådana från Biltema ser också lite mer seriöst ut.Fröberg skrev:Jag vill inte ha larmet kopplat till larmfirma då jag har allt för måna erfarenheter kring att väktarbolaget inte gör ett skit vid pågående inbrott. Dom rycker ut på larmet och konstaterar dom att någon är inne i huset ringer dom polisen.
Larmet skall i första hand informera mig om att någon gör inbrott i huset så att jag kan aktivera avlyssning och/eller kamera för att se om någon är där. Om så är fallet ringer jag 112. Om kameran sedan kan ge några bra bilder på förövarna är det såklart bra.
Men visst, sådär jättemycket är det ju inte värt att betala bara för själva väktartjänsten. 67kr/mån tycker jag dock att det är värt.
Ingen som provat Vikinglarm ??
Hur är kvaliten och hur är det att installera?
Hur är kvaliten och hur är det att installera?
Jag har skrivit innan i tråden ang. Vikinglarm och jag har faktiskt bara positivt att säga. Har haft det i två månader nu och inga falsklarm och vid test så larmar det. Det räcker för mig. Installationen inga problem. Det blir en del SMS men när man väl fått kläm på det så är det enkelt. Stäng av ev. trådlösa termometrar bara
Skickat från mobilen...
Skickat från mobilen...
Har också spenderat lång tid med att kolla upp larmsystem till huset innan jag slog till. Det blev ett LifeSOS LS-30 med tjänsteleverant abell-security.se .
Anledningen till just mitt val är:
* Marknadens bästa open-source larm (dvs man kan själv bygga tjänster/programvaror som jobbar med och mot larmsystemet)
* Stort utbud av trådlösa sensorer/enheter bla magnetkontakter, gas/värme/brandlarm, temperatur/fuktsensorer, översvämningssensorer, elförbrukningsmätare, PIR, vinrationssensor, glaskrosssensor (även akustisk), kameror, ljusstyrkesensor, manöverpaneler, nyckelringskontroller.
* Internetansluten med fin app samt webbsida för att övervaka samt ställa in ditt larmsystem.
* Kan kommunicera via GSM, Internet samt vanlig telefonuppringning. Dessa system ska fungera redundant även om jag inte har testat det själv. Dessutom är ju larmsystemet bevakat från "andra hållet", så om den hängivna tjuven slår av varenda kabel in till huset så larmar Abell att de har tappat kontakten med ditt system.
* Sensorerna har tamper-skydd samt skickar ut heartbeats för att berätta att allt är ok, batterinivå, signalstyrka etc.
* Enhet har dessutom frekvensblockeringsskydd där den larmar om någon försöker störa ut den.
* Den har reläbrygga samt möjlighet att köra vidare mot X10 om man vill styra lite externa enheter beroende på vad som händer. Kanske dra ned persiennerna om solen skiner för mycket?
* Går att ansluta mot vaktbolag (Falk) om man vill betala för det.
Huvudenhet köpte jag i sverige för 2.200kr samt beställde 16st olika sensorer från bla Portugal och Danmark. Totalsumman blev då 8000kr, skulle ha kostat över 20k i Sverige. Appen (iphone/android) man kan kontrollera systemet med var egentligen den avgörande punkten!
Anledningen till just mitt val är:
* Marknadens bästa open-source larm (dvs man kan själv bygga tjänster/programvaror som jobbar med och mot larmsystemet)
* Stort utbud av trådlösa sensorer/enheter bla magnetkontakter, gas/värme/brandlarm, temperatur/fuktsensorer, översvämningssensorer, elförbrukningsmätare, PIR, vinrationssensor, glaskrosssensor (även akustisk), kameror, ljusstyrkesensor, manöverpaneler, nyckelringskontroller.
* Internetansluten med fin app samt webbsida för att övervaka samt ställa in ditt larmsystem.
* Kan kommunicera via GSM, Internet samt vanlig telefonuppringning. Dessa system ska fungera redundant även om jag inte har testat det själv. Dessutom är ju larmsystemet bevakat från "andra hållet", så om den hängivna tjuven slår av varenda kabel in till huset så larmar Abell att de har tappat kontakten med ditt system.
* Sensorerna har tamper-skydd samt skickar ut heartbeats för att berätta att allt är ok, batterinivå, signalstyrka etc.
* Enhet har dessutom frekvensblockeringsskydd där den larmar om någon försöker störa ut den.
* Den har reläbrygga samt möjlighet att köra vidare mot X10 om man vill styra lite externa enheter beroende på vad som händer. Kanske dra ned persiennerna om solen skiner för mycket?
* Går att ansluta mot vaktbolag (Falk) om man vill betala för det.
Huvudenhet köpte jag i sverige för 2.200kr samt beställde 16st olika sensorer från bla Portugal och Danmark. Totalsumman blev då 8000kr, skulle ha kostat över 20k i Sverige. Appen (iphone/android) man kan kontrollera systemet med var egentligen den avgörande punkten!
ingen larmtråd utan gripenlamet. Vad tycker ni om Gripenguard som säljs av securitysweden.com ? Jämförbart med vikinglarm i kvalite? gsm, 868Mhz, en hel del tillbehör. Vill man bara att det skall göra sin uppgift att larma och avskräcka kanske det är ett alternativ.
http://securitysweden.com/shop/product.php?id_product=59
http://securitysweden.com/shop/product.php?id_product=59