Hej,

Ska köpa ett larm till huset och har försökt att hitta vad jag ska ha. Kravet är trådlöst GSM larm då vi inte har dragit in någon fast telelina.

Hur ska jag tänka när det gäller val av larm och tillbehör?

Jag vill kunna skal larma fönster och ytterdörr.
Jag vill ha ett SMS om något händer.
Hur många rökdetektorer behövs? (öppen planlösning på bottenplan + ett sovrum, 3 sovrum + allrum på övre plan, öppet mellan allrum och våning ett).


Hur vanligt är det att tjuven går igenom fönstret? Jag har nämligen 4 stora fönster (210x170 cm) i markplan (ej öppningsbara). Är det värt att skydda dessa på något sätt?

Finns det något bra ställe att läsa vad man ska tänka på?

Val av larm? Funderar på att köpa från england.
 
Hej..
Ja du.. Välkommen till djungeln av inbrottslarm..
En rök detektor klarar drygt 100 kvadrat, beroende på placering o luftströmmar, balkar etc.
Jag hade nog valt en för nedervåningen och en för ovanvåningen, kompletterat med brandvarnare i rummen..
Sen va de gäller val av larm, så finns det en uppsjö av system, men personligen hade jag satsat på ett hybrid system.
Så man har ett val o använda trådbundet också, det känns säkrare.
Tex Teletec's power 1616, kompletterar den med en dualtech TS100 GSM sändare eller IP 100, så kan den ringa larmbolag via IP, eller maila dig samt sms.. Går även att fjärrstyra utgångar och ingångar via en pc..
De stora fönstren skyddar du med en akustisk glaskross eller med en IR i rummet, för vill de in så går de in ändå..
Vill du ha information ang. Power 1616 med tillbehör, så surfa in på Teletec.se ..
Lycka till!
 
Om du har en öppen planlösning kan det kanske räcka med att sätta upp IR sensorer på bottenvåningen, samt larmkontakter på alla ytterdörrar, sen komplettera med några IR på övervåningen. Sätt sen upp en rejäl siren på taket, som går igång om larmet utlöser. Börjar det ljuta som f-n tar tjuvarna och sticker iväg och det är det viktigaste med ett larm, se även till att sätta upp larmdekaler på alla fönster och dörrar, syns IP sensorerna när man tittat in genom fönstern är det inget nackdel.

Har du en GSM uppringare, se till att den ringer upp både dig och eventuellt någon granne om larmet går.

Vill du slippa en massa kablage, välj trådlöst system, mycket lättare att installera och bygga ut, batterierna räcker ofta flera år innan dessa behöver bytas. Larmcentralen brukar varna när det är dags att byta dessa. Sirenen på taket, behöver förstås ström, lycka till!

(tidigare VD på ett av världens ledande larmtillverkargrossist i Sverige)
 
Säger också hybrid. Lite längre tid för montage men bra mycket mer frsmtidssäkert. Dessutom får du bättre kvalité för pengarna. Ett larm ska man ha i 10-15 år utan problem. Det gör inte helt trådlösa

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Visst är de enkelt att bygga ut ett trådlöst system, men det är viktigt att berätta att ett trådlöst system endast pratar med "sitt" egna fabrikat, gäller även hybrid systemen.. Men om man kör hybrid, så har man fördelen i som föregående talare skrev..en tryggare framtid, dessutom kan du koppla in i stort sätt va du vill på de trådbundna sektionerna, dessa är helt märkes oberoende.. De känner bara om de e larm eller inte på ingången..
Jag har både haft trådlöst, hybrid och nu trådbundet i hemmet..
Anledningen till att jag kör trådbundet nu, är för att jag håller på med lite tester o lösningar på min anläggning..
 
Djungel... Minst sakt, inte lätt att veta vad man ska ha.

Visonic powermax+ verkar prisvärt, är det något att ha eller ska man gå upp ett steg?
 
frallan74 skrev:
Visst är de enkelt att bygga ut ett trådlöst system, men det är viktigt att berätta att ett trådlöst system endast pratar med "sitt" egna fabrikat, gäller även hybrid systemen.. Men om man kör hybrid, så har man fördelen i som föregående talare skrev..en tryggare framtid, dessutom kan du koppla in i stort sätt va du vill på de trådbundna sektionerna, dessa är helt märkes oberoende.. De känner bara om de e larm eller inte på ingången..
Jag har både haft trådlöst, hybrid och nu trådbundet i hemmet..
Anledningen till att jag kör trådbundet nu, är för att jag håller på med lite tester o lösningar på min anläggning..
Vad menar ni med hybrid? Både trådlöst och tråd samtidigt eller möjligheten att byta till tråd?
 
Ja, exakt, en central som i grunden är helt trådbunden men kan byggas ut med trådlösa enheter också, DSC 1616 klarar exempelvis 16 trådade och 32 trådlösa enheter också

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Hybrid systemet kräver i regel kabel till manöverpanelen, bara så du vet.. Men en ekkx 4x1x0,5 är inte allt för fet, så den kan man gömma rätt bra..
Power 1616 är en stabil central o inte allt för dyr, jobbar inte med den allt för ofta, men vi har den som bas i våra larmväskor.. O den är hyfsat enkel att programera.. De enda som kan kännas som lite jobbigt för en nybörjare är var o vad jag behöver programmera..
Men har man gjort de en gång så ligger den ju där sen, o de går ju alltid att fråga.. Vi är nog några stycken här inne som kan hjälpa till ;)
 
Vettigt larm till bra pris tycker jag Vikinglarm ger. Vi köpte för en månad sen och satte upp det själv tog ett par timmar.
Gott om tillbehör och känns rejält med tanke på priset. Skickar SMS och/eller ringer upp vid larm.


Skickat från mobilen...
 
Hej,

Jag har köpt ett trådlöst kvalitetslarm men tycker det ser svårt ut att installera, fixar man det själv med GSM-sändare och allt?

Mvh
Bambi
 
Vad har du för larm Bambi?!
Dra iväg ett pm så kanske jag kan hjälpa dig..
 
Ett GSM-larm blockeras enkelt med en portabel störsändare, kostar någon hundring och är enkelt att köpa via nätet. Komplettera därför med utomhussirén på skyddad plats om du har grannar i närheten.

Jag hade satsat på ett enklare trådlöst system med ett par rökdetektorer. Vill man ha skalskydd så hade jag satt upp rörelsekänsliga kameror under taket som filmar ett par meter ut från fasaden. Dessa kan skicka mail när någon rör sig runt huset.
 
Sailfast skrev:
Ett GSM-larm blockeras enkelt med en portabel störsändare, kostar någon hundring och är enkelt att köpa via nätet. Komplettera därför med utomhussirén på skyddad plats om du har grannar i närheten.

Jag hade satsat på ett enklare trådlöst system med ett par rökdetektorer. Vill man ha skalskydd så hade jag satt upp rörelsekänsliga kameror under taket som filmar ett par meter ut från fasaden. Dessa kan skicka mail när någon rör sig runt huset.
Åtelkameror? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.