De senaste dagarna dyker det upp ett larm på våran IVT 490 med texten Pressostat låg (LP). Det går att nollställa larmet genom att trycka på höger-knappen och man hör då att pumpen kommer igång, men efter några timmar dyker den igen.

Pumpen är 4 år gammal och har fungerat fint hittils. Jag har kollat filtret och säkringarna. Har inte märkt någon läcka eller så heller. Dock verkar det som att fläkten har lagt av, eftersom det finns ingen sugeffekt i intagen. Kan det ha något med saken att göra, tro?

Tänkte höra om det finns några saker men kan prova själv innan jag tar hem någon servicekille.
 
  • Gilla
Krilooo
  • Laddar…
Kan ingenting om IVT 490 men har intagsfläkten stannat blir pumpen för kall på kalla sidan och då löser lågtrycksvakten, få igång fläkten och gör inga fler omstarter före.

Prototypen
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Ahus_IVT skrev:
De senaste dagarna dyker det upp ett larm på våran IVT 490 med texten Pressostat låg (LP). Det går att nollställa larmet genom att trycka på höger-knappen och man hör då att pumpen kommer igång, men efter några timmar dyker den igen.

Pumpen är 4 år gammal och har fungerat fint hittils. Jag har kollat filtret och säkringarna. Har inte märkt någon läcka eller så heller. Dock verkar det som att fläkten har lagt av, eftersom det finns ingen sugeffekt i intagen. Kan det ha något med saken att göra, tro?

Tänkte höra om det finns några saker men kan prova själv innan jag tar hem någon servicekille.

Jag har exakt samma problem med min 4 år gamla IVT490 Twin.
Hur löste det sig för dig, jag har fyllt på med köldbärarvätska (29% Bio-Etanol / köldbärarsprit och 71% vatten) för nivån var för låg, det blev mindre larm (en gång om dagen) dock felet kvarstår! :confused:
 
På 490 om inte frånluftsfläkten går kommer LP-larm.
Fläkten måste gå bara att ringa installatören så ordnar han det kostnadsfritt för er.
På 495 Twin så har man borrat eller lagt jordvärme till den så troligen har du luft i det systemet och vp larmar LP.
Bara att ringa installatören så får han köra etanolen med en separat pump och tunna en stund för att bli av med all luft, annars kan det ju vara skräp i smutsfiltret på etanolsidan som gör att den larmar
 
Du har med stor sannolikhet inte kontrollerat din s:k tövattenslang. Det brukar bli stopp i den i nedre änden vid spillvattenkoppen och detta brukar då orsaka översvämning i fläkten i kompressorlådan.
 
Halllloj allihop!

Det handlade om en IVT 495 Twin!

Dt saknades ca. 7 liter köldbärarvätska i det slutna systemet (borslingan), det var det enda som var felet, fläkten fungerar bra, allt annat likaså!
 
Hittade hit när sambon började klaga på att vår IVT 490 larmade en gång om dygnet för pressostat låg. När jag väl kom hem och kunde titta på den så var det just det problemet som rullo skrev här, stopp i dräneringsslangen. Lätt fixat med andra ord, och betydligt billigare än att behöva ha hit en servicetekniker för att åtgärda läckage eller så.

Edit:
Och naturligtvis var det inte svar på TS frågeställning eftersom det blev lite av VM i trådlyft, utan mer en upplysning till andra som möjligtvis hittar hit vid sökningar på pressostat låg.
 
Redigerat:
Har samma fel, men kan inte hitta någon tövattenslang.
Var finns den?
 
Hej,

Jag har en IVT 490 från 2003 som också ger "Pressostat Låg" larm ofta senaste veckan. Temperatur på GT6 (Kompressor) verkar också väldigt låg, ligger runt 35-40 och pendlar.

Jag har kollat tövattenslangarna och rensat spillvattenkoppen. Inga problem där. Har också provat att fylla på vatten i systemet, testat både 1.5 bar och runt 1 bar men verkar inte hjälpa. Bytte nyligen luftfiltret då det gamla hade ett litet hål i sig. Tvättade också av fläktbladen med en tandborste och dammsög för att få rent. Kan inte tänka mig att detta orsakat felet.

Har någon tips på vad detta kan vara och vad jag kan göra? Kan det vara att det behövs mer köldmedium? Var finns info om hur jag fyller på det, har inte hittat i manualerna eller på nätet. Tacksam för tips.
 
Sent svar men det kan vara till nytta för nån annan: Slangen kan vara täppt utan att det syns. Fyll en PET-flaska med varmt vatten och stoppa ner slangändan i flaskan. Pumpa sedan vatten upp i slangen genom att krama flaskan så kommer du att se att det följer med en hel del godsaker ner i flaskan. Bör göras lite då och då.
 
  • Gilla
Medo2121
  • Laddar…
Mikael_L
StyrmanBerg skrev:
Hittade hit när sambon började klaga på att vår IVT 490 larmade en gång om dygnet för pressostat låg. När jag väl kom hem och kunde titta på den så var det just det problemet som rullo skrev här, stopp i dräneringsslangen. Lätt fixat med andra ord, och betydligt billigare än att behöva ha hit en servicetekniker för att åtgärda läckage eller så.

Edit:
Och naturligtvis var det inte svar på TS frågeställning eftersom det blev lite av VM i trådlyft, utan mer en upplysning till andra som möjligtvis hittar hit vid sökningar på pressostat låg.
För mig var det ett bra trådlyft (y), då jag i morse hade också fått detta larm. :|

Fick ut någon dl skitigt vatten ur slängen när väl stoppet avlägsnats.
Nu hoppas jag bara att jag löst det riktiga problemet.
 
Hej,

Bumpar denna tråd!
Fick samma larm idag på min 12 år gamla IVT 490. Dräneringsslangen var mycker riktigt täppt, har rensat denna och det kom ut skit samt massa vatten. Larmet kvarstår dock, vad behöver jag göra mer? Har startat om pannan, behöver jag kanske torka någonstans?

Tacksam för hjälp :)!

Mvh,

Joakim
 
N Nizzebult skrev:
Hej,

Bumpar denna tråd!
Fick samma larm idag på min 12 år gamla IVT 490. Dräneringsslangen var mycker riktigt täppt, har rensat denna och det kom ut skit samt massa vatten. Larmet kvarstår dock, vad behöver jag göra mer? Har startat om pannan, behöver jag kanske torka någonstans?

Tacksam för hjälp :)!

Mvh,

Joakim
Har kikat och fläkten går inte, fläktmotorn är dock ganska varm när jag känner på den men inte het. Nu vet jag inte hur länge den stått stilla dock.
 
Går den om du hjälper igång den? I så fall kan det vara kondensatorn i startapparaten som behöver bytas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.