Skatteverket har varit väldigt hjälpsamma med att svara på frågor när jag har undrat om något kring mitt företag. De vill ju gärna att du gör rätt från början, så blir det mindre jobb än om du gör fel och det måste rättas till i efterhand.

Det är ju skatteverket som kommer att granska och ska godkänna din deklaration och dina avdrag, så det är lika bra att fråga dem direkt. Dessutom är det gratis 😊
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D Drömmensomblevsann skrev:
Finns det någon här som vet till 100% reglerna och är juridisk kunnig och vet vad som blir bäst i mitt fall att göra?
Är inte juridiskt skolad, men har haft enskild firma och jordbruksfastighet i cirka 10 år.
Steg ett är inte att börja göra momsavdrag och grejer. Steg ett är att fundera på vilken typ av näringsverksamhet du ska bedriva. Kriterier för näringsverksamhet är att den ska vara a) varaktig och b) ha vinstsyfte. Hobbyhästarna går bort, där tjänar ni inga pengar, och ett hektar lövskog är för egen ved till spisen.
När ni har en affärsidé kan ni registrera näringsverksamhet och moms på www.verksamt.se . Finns ingen idé struntar ni i det hela helt och kör vidare bara på kul!

Takbytet på garaget är ett underbart tillfälle att lära sig lägga tak, inte en underbar möjlighet att köpa hantverkstjänster, med eller utan avdrag.
 
  • Gilla
Drömmensomblevsann
  • Laddar…
C
D Drömmensomblevsann skrev:
Garaget/maskinhallen är inte medtaget alls på Lantmäteriet hur vet jag vad för typ av byggnad det är och hur det påverkar mig att det ej är medtaget och hur det påverkar mig vid takbytet?
Du kan rådgiva med skatteverket eller en redovisningsbyrå som har kunskap om lantbruk.
Men spontant tror jag inte du kommer att få ett definitivt svar, i synnerhet inte med den detaljnivå som framkommit här. Är det ett garage eller en maskinhall? Det är ju i princip frågan som måste besvaras.

Det kan mycket väl vara en gråzon/bedömningsfråga, och då får man göra sin egen bedömning på bästa sätt och agera utifrån det. Om skatteverket sedan inte delar den bedömningen får man anpassa sig till det.

Någon firma behöver du som sagt inte starta upp, i och med att du äger en näringsfastighet är du automatiskt näringsidkare, det är inget man aktivt behöver registrera eller nåt sånt.
 
  • Gilla
Drömmensomblevsann
  • Laddar…
extremt röriga svar du får här
Skatteavdrag ROT/RUT gäller privatpersoner och privatägda fastigheter.
ROT är hushållsnära tjänster typ städning rep av vitvaror och skall ske på plats hos dig

RUT renovering och tillbyggnad är rörigare kan gälla gång till garage men inte ifrån, kan gälla beskärning av växtlighet. kan gälla byte av tak eller ventilation/värmesystem. skatteavdrag 30% på arbetskostnaden max 75tkr per år och person dock ej på nybyggen minst 4år gammalt objekt

Näringsidkare kan bara dra av momsen på verksamhetens kostnader

för att vara riktigt säker på hur skv tolkar så ring dessa med ett konkret fall tex i ditt fall taket på ladan så får du svart på vitt.
SKV rör sig aldrig i gråzonen
 
  • Gilla
Drömmensomblevsann
  • Laddar…
Fast i slutändan spelar det nog ingen roll. Har man ingen inkomst i "företaget" så lär man ju få luppen på sig om man försöker dra av kostnader på ett vanligt garage som i slutändan kan anses höra till huset och det privata. Tror det blir snudd på omöjligt att hävda att det hör till en verksamhet som rent konkret inte finns.....
 
  • Gilla
Drömmensomblevsann och 1 till
  • Laddar…
C
  • Gilla
Drömmensomblevsann
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Som sagt, i och med att det är en näringsfastighet finns det en näringsverksamhet. Även om ingen lyfter ett finger eller en endaste krona omsätts.
Se t.ex.: [länk]
Längst ner står det så här

"Observera att domen gäller inkomstbeskattning och att det finns ett annat synsätt när det gäller avdrag för den moms som belöper på kostnaderna."
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Men så här då,

Om man inte kan använda rotavdrag på en lantbruksfastighet(som är passiv) som man kan på en vanlig fastighet vid renovering av garage/ekonomibyggnad vad använder man då?
 
C cpalm skrev:
Men spontant tror jag inte du kommer att få ett definitivt svar, i synnerhet inte med den detaljnivå som framkommit här. Är det ett garage eller en maskinhall? Det är ju i princip frågan som måste besvaras.
Hur får man reda på det?
 
C cpalm skrev:
Som sagt, i och med att det är en näringsfastighet finns det en näringsverksamhet. Även om ingen lyfter ett finger eller en endaste krona omsätts.
Se t.ex.: [länk]
jo det vet jag och det har jag även skrivit tidigare i tråden men det innebär ju inte att även det privata ryms i allting. Även om det är en lantbruksfastighet så taxeras den som bebodd lantbruksfastighet om det finns ett boende där. Då blir det iallafall skilda saker.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
C
D Drömmensomblevsann skrev:
Längst ner står det så här

"Observera att domen gäller inkomstbeskattning och att det finns ett annat synsätt när det gäller avdrag för den moms som belöper på kostnaderna."
Precis. För momsen gäller, som flera redan skrivit, att det finns en faktisk verksamhet med momspliktiga intäkter (må vara framtida sådana).

D Drömmensomblevsann skrev:
Hur får man reda på det?
Normalt är skillnaden mellan ett garage och en maskinhall uppenbar för var och en.
Uppenbarligen inte så i detta fall. Hittar du inte heller något stöd i byggnadens typ/taxering i fastighetregistret är det nog du själv som bäst kan avgöra. Vill du resonera med någon om detta måste du berätta mer om byggnaden. Storlek? Hur ligger den i relation till bostadshuset? Hur är den inrättad? Osv.

Skatteverket, kommunen, lantmäteriet, redovisningsbyrå kan vara lämpliga "formella" bollplank.
 
Fast man ska nog nästan vara släkt med nån på skatteverket om man ska få igenom nå avdrag på nå normalt garage och sen mena på att det används i verksamheten.........
Ta en bild på byggnaderna så man ser verkligheten?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
returen returen skrev:
Skatteavdrag ROT/RUT gäller privatpersoner och privatägda fastigheter.
ROT är hushållsnära tjänster typ städning rep av vitvaror och skall ske på plats hos dig

RUT renovering och tillbyggnad är rörigare
Nu blandade du ihop begreppen, RUT är hushållsnära tjänster och ROT jobb på fastigheten.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nu blandade du ihop begreppen, RUT är hushållsnära tjänster och ROT jobb på fastigheten.
underbart!
jag håller på med detta hela dagarna
men du har rätt detta blev fel
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
OM det nu är ett garage så är det ju inga problem med att få ROT på jobbet.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.