S Stefan1972 skrev:
Händer ingenting annat än att du bor på en lantbruksfastighet som verksamheten är passiv på och du kan således inte dra av kostnader för någon "verksamhet"
Du deklarerar ju dock som om du har en verksamhet men det blir ju noll på den biten.
Och jag kan inte dra av för garagetaket?

Så verksamheten är passiv just nu kan man säga utan att jag gör ingenting alls.

Men för att kunna dra nytta vid takbytet måste den vara aktiv o jag kan inte ha ett vanligt jobb vid sidan av?
 
Du kommer att behöva fylla i en s.k NE-bilaga vid deklarationen. Om näringsverksamheten är passiv (vilket det verkar som att din kommer att vara) så anger du det i bilagan och behöver inte fylla i något ytterligare.

Du kan inte dra av för någonting bara för att du äger en lantbruksfastighet. Du måste isf faktiskt bedriva aktiv näringsverksamhet på den fastigheten.

Det finns inga nackdelar med att momsregistrera sig, men det gör man bara om man faktiskt tänkt försöka göra inkomst på sin näringsfastighet. Och först då kan man göra avdrag för moms, samt kvitta utgifter mot inkomster från tjänst (förvärvsarbete) de 5 första åren.

Räkna med att Skatteverket kommer bli frågvisa om du ansöker om momsregistrering inom skogsförvaltning om du inte har mer skog än så.

Dock är det inte beståndet skog i sig som avgör, utan just om du faktiskt tänkt bedriva aktiv näringsverksamhet med syfte att sälja varor eller tjänster.

Garagetaket kan du använda vanligt ROT-avdrag till.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Man kan sannolikt inte ens bli momsregistrerad på detta upplägget. Är mycket svårare nuförtiden än tidigare. Man ska ju i princip ha en solid affärsplan med förväntade intäkter. Så att det finns en vits så att säga. Man ska ju så att säga inte kunna köpa en jordbruksfastighet och bo där privat och sen göra avdrag för fullt på saker och renoveringar som inte kan kopplas till en verksamhet. Det upplägget känner de till.....
 
  • Gilla
Drömmensomblevsann
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Du kommer att behöva fylla i en s.k NE-bilaga vid deklarationen. Om näringsverksamheten är passiv (vilket det verkar som att din kommer att vara) så anger du det i bilagan och behöver inte fylla i något ytterligare.

Du kan inte dra av för någonting bara för att du äger en lantbruksfastighet. Du måste isf faktiskt bedriva aktiv näringsverksamhet på den fastigheten.

Det finns inga nackdelar med att momsregistrera sig, men det gör man bara om man faktiskt tänkt försöka göra inkomst på sin näringsfastighet. Och först då kan man göra avdrag för moms, samt kvitta utgifter mot inkomster från tjänst (förvärvsarbete) de 5 första åren.

Räkna med att Skatteverket kommer bli frågvisa om du ansöker om momsregistrering inom skogsförvaltning om du inte har mer skog än så.

Dock är det inte beståndet skog i sig som avgör, utan just om du faktiskt tänkt bedriva aktiv näringsverksamhet med syfte att sälja varor eller tjänster.

Garagetaket kan du använda vanligt ROT-avdrag till.
Tack snälla för ett jättebra svar.
Ja för grunden i min fråga var ju vad kan man helt enkelt använda sig av vid takbytet om det är så att man inte får använda rot.

Det kändes ju väldigt märkligt om man ska bli "straffad" att inte kunna använda rot avdraget bara för att vi har köpt en så liten gård att den är för liten för att användas till näringsverksamhet men en då inte en vanlig fastighet med vanliga regler.

Men du är alltså helt säker på att rot avdrag får användas på lantbruksfastigheten?
 
V Vardagsrum skrev:
Du kommer att behöva fylla i en s.k NE-bilaga vid deklarationen. Om näringsverksamheten är passiv (vilket det verkar som att din kommer att vara) så anger du det i bilagan och behöver inte fylla i något ytterligare.

Du kan inte dra av för någonting bara för att du äger en lantbruksfastighet. Du måste isf faktiskt bedriva aktiv näringsverksamhet på den fastigheten.

Det finns inga nackdelar med att momsregistrera sig, men det gör man bara om man faktiskt tänkt försöka göra inkomst på sin näringsfastighet. Och först då kan man göra avdrag för moms, samt kvitta utgifter mot inkomster från tjänst (förvärvsarbete) de 5 första åren.

Räkna med att Skatteverket kommer bli frågvisa om du ansöker om momsregistrering inom skogsförvaltning om du inte har mer skog än så.

Dock är det inte beståndet skog i sig som avgör, utan just om du faktiskt tänkt bedriva aktiv näringsverksamhet med syfte att sälja varor eller tjänster.

Garagetaket kan du använda vanligt ROT-avdrag till.
Det står så här på skatteverkets hemsida

"Småhus på lantbruksenhet
Är ditt småhus en del av en lantbruksenhet kan du få rotavdrag för arbeten som utförs i bostadsbyggnaden och på tomten runt den. Inget rotavdrag ges för arbete utanför tomten eller på ekonomibyggnader".
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det går bra att använda ROT-avdrag så länge som garaget tillhör mangårdsbyggnaden (boningshuset) och inte räknas som en ekonomibyggnad.

Som någon skrev tidigare så kan du se vad det räknas som under fastighetsinformation på Lantmäteriet om du loggar in där:

https://minasidor.lantmateriet.se/

Där står det hur stor tomt du har, hur mycket skogsmark, betesmark osv.

Med ”ekonomibyggnad” på en lantbruksfastighet avses typiskt en lada, ett stall, en silo, ett vagnslider och liknande.
 
  • Gilla
Drömmensomblevsann och 2 till
  • Laddar…
Och som sagt, det är inte storleken på fastigheten som avgör saken. Det är om du anses bedriva en aktiv verksamhet eller inte och ju mindre fastighet man har desto svårare blir det väl att kunna visa att man har en verksamhet. Det blir ju svårt att hävda aktiv verksamhet med ett vanligt jobb på sidan och sen pyttelite skog eller vad det nu än må vara.
Det blir ju ungefär som att komma till banken med en affärsplan på flera miljoner i omsättning på en startup med att sälja ettöres kola. Man kan förvisso omsätta miljoner men de kommer ju att syna allt betydligt hårdare.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Det går bra att använda ROT-avdrag så länge som garaget tillhör mangårdsbyggnaden (boningshuset) och inte räknas som en ekonomibyggnad.

Som någon skrev tidigare så kan du se vad det räknas som under fastighetsinformation på Lantmäteriet om du loggar in där:

[länk]

Där står det hur stor tomt du har, hur mycket skogsmark, betesmark osv.

Med ”ekonomibyggnad” på en lantbruksfastighet avses typiskt en lada, ett stall, en silo, ett vagnslider och liknande.
Är det under "ekonomi" längst ner jag ska titta? Jag kan ingenstans hitta vart det står när jag loggar in. Det står hur mycket mark det är och taxeringsvärdet för bostadshus och mark men det står ingenting om någon mer byggnad? Eller tittar jag fel?
 
Det är under ekonomi ja.

Det bör stå ”Enhet: ekonomibyggnad” om garaget klassas som sådant.

Annars bör det stå som biyta under ”Enhet: bostadsbyggnad”. 90 kvadrat extra utöver källare/ev. snedtak lär märkas där.
 
  • Gilla
Drömmensomblevsann och 2 till
  • Laddar…
Som ägare till en liten gård är inte den mest relevanta frågan "vad får jag göra avdrag för?", utan "hur ska vi få intäkter på vår gårdsverksamhet?".
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Som ägare till en liten gård är inte den mest relevanta frågan "vad får jag göra avdrag för?", utan "hur ska vi få intäkter på vår gårdsverksamhet?".
Just nu blir den mest relevanta frågan det då vi behöver byta tak. Kanske låter konstigt men eftersom vi nyligen flyttat hit så vet vi inte för och nackdelar med de olika sätten man kan gå tillväga eller ens hur man ska göra.
 
C
V Vardagsrum skrev:
Du kommer att behöva fylla i en s.k NE-bilaga vid deklarationen. Om näringsverksamheten är passiv (vilket det verkar som att din kommer att vara) så anger du det i bilagan och behöver inte fylla i något ytterligare.

Du kan inte dra av för någonting bara för att du äger en lantbruksfastighet. Du måste isf faktiskt bedriva aktiv näringsverksamhet på den fastigheten.
Detta stämmer inte riktigt.

1. Passiv vs. aktiv näringsverksamhet i NE-bilagan handlar om huruvida man skall betala egenavgifter eller särskild löneskatt på överskott av näringsverksamhet. Det har inget att göra med hur deklarationen i övrigt skall fyllas i, eller verksamhetens omfattning. Det har att göra med huruvida du själv är sysselsatt (i väsentlig utsträckning) i näringsverksamheten, dvs. om det är att anse som ditt arbete.

2. Bara det faktum att man äger en näringsfastighet innebär att bl.a. kostnader för underhåll och reparationer får/skall tas upp som kostnader i näringsverksamheten. Detta oavsett om t.ex. en byggnad används för näringsverksamhet, privat, eller inte används alls. Undantaget bostadsdelen av fastigheten i detta fall då, så klart.

Däremot får man inte begära tillbaka ingående moms om kostnaden inte är relaterad till en momspliktig verksamhet.

D Drömmensomblevsann skrev:
Finns det nackdelar med att momsregistrera sig? Vad innebär det? Hur stort skogsbruk måste man ha? Måste intäkter komma in?
Kostnaden måste vara relaterad menar du då att man köpet en röjsåg för att ha i skogen inte köpa nya privata skor som exempel?
Nackdelen med att vara momsregistrerad är att du måste lägga på moms på all momspliktig försäljning. Vilket inte spelar någon roll om köparen får "dra av" momsen, men om du säljer till privatpersoner så har det betydelse.

Om du exempelvis säljer ved för netto 20 000 kr ett år. Är du momsregistrerad innebär det 16 000 kr i fickan och 4 000 kr i moms till skatteverket. Om du inte är momsregistrerad och istället utnyttjar fribeloppet för momspliktig försäljning kan du stoppa 20 000 kr i fickan. Du har alltså en fördel gentemot någon som är momsregistrerad.

En annan nackdel är redovisningen och att du s.a.s. har skatteverkets ögon på dig.

Om du skall momsregistrera dig måste momspliktiga intäkter komma in, ja. Beroende på verksamhetens art behöver dock inte nödvändigtvis intäkterna komma löpande, utan det kan vara framtida intäkter. Just skogsbruk är ett typexempel på momspliktig verksamhet där intäkterna kan ligga långt fram i tiden.

Något krav på verksamhetens storlek finns inte. Ja, den får ju inte vara noll eller helt obetydlig förstås.

Om du t.ex. bedriver skogsbruk kan relaterade kostnader vara en röjsåg, ett par arbetsskor, osv. Dvs. sådana kostnader som är nödvändiga för att generera intäkten, utan att låta fantasin skena iväg.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Detta stämmer inte riktigt.

1. Passiv vs. aktiv näringsverksamhet i NE-bilagan handlar om huruvida man skall betala egenavgifter eller särskild löneskatt på överskott av näringsverksamhet. Det har inget att göra med hur deklarationen i övrigt skall fyllas i, eller verksamhetens omfattning. Det har att göra med huruvida du själv är sysselsatt (i väsentlig utsträckning) i näringsverksamheten, dvs. om det är att anse som ditt arbete.

2. Bara det faktum att man äger en näringsfastighet innebär att bl.a. kostnader för underhåll och reparationer får/skall tas upp som kostnader i näringsverksamheten. Detta oavsett om t.ex. en byggnad används för näringsverksamhet, privat, eller inte används alls. Undantaget bostadsdelen av fastigheten i detta fall då, så klart.

Däremot får man inte begära tillbaka ingående moms om kostnaden inte är relaterad till en momspliktig verksamhet.


Nackdelen med att vara momsregistrerad är att du måste lägga på moms på all momspliktig försäljning. Vilket inte spelar någon roll om köparen får "dra av" momsen, men om du säljer till privatpersoner så har det betydelse.

Om du exempelvis säljer ved för netto 20 000 kr ett år. Är du momsregistrerad innebär det 16 000 kr i fickan och 4 000 kr i moms till skatteverket. Om du inte är momsregistrerad och istället utnyttjar fribeloppet för momspliktig försäljning kan du stoppa 20 000 kr i fickan. Du har alltså en fördel gentemot någon som är momsregistrerad.

En annan nackdel är redovisningen och att du s.a.s. har skatteverkets ögon på dig.

Om du skall momsregistrera dig måste momspliktiga intäkter komma in, ja. Beroende på verksamhetens art behöver dock inte nödvändigtvis intäkterna komma löpande, utan det kan vara framtida intäkter. Just skogsbruk är ett typexempel på momspliktig verksamhet där intäkterna kan ligga långt fram i tiden.

Något krav på verksamhetens storlek finns inte. Ja, den får ju inte vara noll eller helt obetydlig förstås.

Om du t.ex. bedriver skogsbruk kan relaterade kostnader vara en röjsåg, ett par arbetsskor, osv. Dvs. sådana kostnader som är nödvändiga för att generera intäkten, utan att låta fantasin skena iväg.
Nej, det stämmer inte riktigt, men förfarandet blir det samma.

Då TS själv säger sig inte vara insatt alls och har en del kvar att lära, så ville jag undvika att krångla till det. Därav ett något förenklat svar som jag försökte hålla relevant för TS situation.

Men det är bra om regelverket förtydligas.

Din andra punkt stämmer bra, men saknar betydelse i kronor och ören om man inte har eller framledes tänker starta näringsverksamhet, enligt min förståelse.

Det är riktigt vad du skriver om löpande intäkter, just när det gäller skogsbruk så har det nästan en form av särställning då det kan gå lång tid mellan utgifter och intäkter. Men SKV frågar gärna ändå och som du skriver så får av ögonen på sig.

Att få en utredning på sig är ytterst tidskrävande och det kan bli hundratalet frågor att svara på.

Vill du förtydliga vad du menar med fribeloppet?
 
  • Gilla
Drömmensomblevsann och 2 till
  • Laddar…
C
V Vardagsrum skrev:
Din andra punkt stämmer bra, men saknar betydelse i kronor och ören om man inte har eller framledes tänker starta näringsverksamhet, enligt min förståelse.
När du säljer näringsfastigheten dras underskottet av från försäljningssumman när reavinsten räknas ut, så om inte annat får det betydelse då.
Se: https://www.skatteverket.se/foretag...69165a01749e7ae78911c.html#accordion-0-item-3

Det är förvisso en avvägning att axla den administrativa bördan med bokföring och redovisning när effekten ligger så väldigt långt fram i tiden, så man förstår ju att många duckar detta och "nollar" NE-bilagan. Men jag förstod på någon kommentar i en tidigare tråd i ämnet att skatteverket kanske börjat ställa högre krav på redovisningen för "hästgårdar".

V Vardagsrum skrev:
Vill du förtydliga vad du menar med fribeloppet?
Idag får man omsätta upp till 80 000 kr utan att behöva vara momsregistrerad. Vilket innebär att man inte lägger på moms på sin försäljning även om den är momspliktig. Man får så klart inte heller tillbaka några momspengar för sina inköp, men om verksamheten på sikt går plus tjänar man ju i slutänden på detta.
Se: https://www.skatteverket.se/foretag...gst80000kronor.4.3152d9ac158968eb8fd1efe.html

Förr var du tvungen att vara momsregistrerad om du hade momspliktig försäljning, även om du bara handlade med struntsummor.

Idag skulle jag personligen rekommendera att inte gräva ner sig i momsträsket om det inte handlar om lite större summor.
 
Redigerat:
  • Gilla
Vardagsrum och 3 till
  • Laddar…
Finns det någon här som vet till 100% reglerna och är juridisk kunnig och vet vad som blir bäst i mitt fall att göra?

Garaget/maskinhallen är inte medtaget alls på Lantmäteriet hur vet jag vad för typ av byggnad det är och hur det påverkar mig att det ej är medtaget och hur det påverkar mig vid takbytet?

Jag får så många olika svar om vad jag bör göra om jag bara betala taket o se glad ut? Om jag då kan dra rot? Om jag ska starta upp någon firma eller inte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.