Nästan granne, tre hus mellan oss eller så. Har sträckläst tråden och det är ett gediget arbete du lagt ner. Gilla både trappan och lösningen med överljus. När jag bytt mina fönster har jag en del återställning att göra i hallen ovanför min trappa, ska låna din konstruktion av plattform till den.

Telia har tre-fyra grävare i kvarteren för fiber, kul att du ökar på det :)

Kämpa på!
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
S
Fogade golvet i veckan så nu är det bara mjukfogen i hörnen kvar.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ser fram emot att få börja montera inredningen i veckan för det är hemmaplan för mig.

Avloppsstammen ut till gatan är bytt nu också men det jobbet drog ut på tiden för grävmaskinen stod utan kylare i en vecka.

Planen var att byta inkommande vatten också (galvat stålrör) som ligger två meter bredvid avloppet. Rörmokaren hade inte tid för det eftersom det drog ut på tiden och har nu semester. Det är inbokat att gräva ett nytt schakt i mitten av augusti igen.



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
S
Nu börjar det likna nåt! (y)


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Högskåpet ska bli för smutstvätt med två fack att sortera i. I framtiden vill jag fixa tvättnedkast från övervåningen två våningar upp till det hörnet. Man skulle ha hiss också så man slipper bära upp den rena tvätten. 😉
 
  • Gilla
Tokslut och 7 till
  • Laddar…
D
snyggt! :)
 
sinuslinus skrev:
Nu börjar det lika nåt

Högskåpet ska bli för smutstvätt med två fack att sortera i. I framtiden vill jag fixa tvättnedkast från övervåningen två våningar upp till det hörnet. Man skulle ha hiss också så man slipper bära upp den rena tvätten. 😉
Tvättnedkast ska man ha ;)
 
Blir både snyggt och ett lyft praktiskt
 
Jättekul att följa renoveringen, bra jobbat (y)
 
S
Tack för kommentarerna!

Nu är allt fastskruvat och hyllan har kommit upp på väggen också.
Ställde in lite grejor så nu kan man nästan tro att det är en tvättstuga.


Nyinredd tvättstuga med vit diskbänk, överblivna bänkskivor, och tvättmaskin under en hylla med rör på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inredningen är lite småfyndad. Diskbänk från blocket, bänkskivan är överblivet/ felbeställd från ett bygge och tvättvagnen är från en rensning på vårdcentral.

Renoverad hörna som liknar tvättstuga med diskbänk, tvättvagn och kopparledning på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tryckte dit frånluftsventilen också. Hålet i murstocken flyttade jag tidigare till dess ursprungliga placering eftersom skåpet hade täckt den annars.
Det låg en stor sten i underkant i betongen så den hamnade lite högt. Jag tog hänsyn till det när jag putsade om taket. Någon millimeter till godo. (y)
Nästan som med högskåpet...

Vit frånluftsventil monterad i takhörn med texturerad vitmålad yta runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Ser kanon ut
 
S
Tydligen var det ingen som gjorde klart tvättstugan medsn vi var på semester...

Men denna veckan har elektrikern varit och fixat med belysning, kopplat tvättmaskin och torktumlare och lite eluttag. Idag byter han undercentralen i källaren och driftsätter.

Grävaren hunnit göra ett nytt hål i marken och rörmokaren har bytt ut det gamla galvade vattenröret. Tydligen läckte kopplingen vid tomtgränsen så det var inte bytt i onödan.
Det blev ny vattenmätare på samma gång.

Grävd grop med nytt svart vattenrör och gamla rotrester i jorden efter ledningsbytet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Korrosionsskadat galvat vattenrör hållet i fokus med jord och otydlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Område med nyinstallerad vattenmätare på kopparledningar, vägg med fuktspår och betonggolv under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rörmokaren kopplade det sista vid diskbänken också.

Nyligen installerad vask med synliga kopparledningar och avloppsrör i en vit skåpinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det går ju framåt men sen så går det lite bakåt också...
Just nu har vi parkerat en extra bred frys i hallen. Planen är att den ska ersätta frysboxen som står i källaren och att den inte ska fastna i källartrappen. :rolleyes:
Jag började därför riva ur golvet i rummet utanför tvättstugan där frysen ska stå för att slippa flytta runt senare. I den här delen av källaren ligger det en plastmatta på golvspån och under det 1cm cellplat och plast. Jag hade räknat med betonggolv under det men så var inte fallet.

Rivning av golv med synliga rester av golvplattor, svartlim och avlagringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon form av golvplattor limmade med svartlim.
Dagen efter när det hade torkat upp såg golvet ut så här.

Renovering eller skada, trasiga gröna och vita plattor på golv med skräp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Furupanelen försvann också. Man ser spåren av av fuktvandring i betongväggen med färgsläpp och anfrätt betong.

Saneringsfirman kommer på måndag och slipar bort golvlimmet. Sen ska vi inte göra nåt mer. Finns tydligen fler saker att fixa. (y)
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Rolig tråd att läsa!

Såg du använt linisolering - har en undran om du tycker den luktar lite? Eller har lukten försvunnit när ytskiktet kom på?
 
sinuslinus skrev:
Övervåningen med sovrum var i fokus. Planen var att riva kattvindarna och växla av med limträbalkar, bygga in garderober och regla upp en vägg i genomgångsrummet för att få tre sovrum.
Här gör många fel, och tror att man löser väggen med att växla av med en limträbalk. Den nya balken kommer inte att hjäpa så vida den inte går ner i ett fundament i källaren, och vidare till marken.

Största risken med att plocka bort väggar till "kattvind" är att det förhöjda vägglivet trycks utåt vid högt tryck, även om man har "växlat av" utan att få ner kraften i marken.

Gick bygglovet igenom med denna lösning ;)
 
S
Ingen lukt efter att ångbromsen kommit på.
Men den är skön att jobba med till skillnad mot vanlig isolering. Inget kli varken på kroppen eller i halsen.
 
  • Gilla
korpet
  • Laddar…
S
MB77 skrev:
Här gör många fel, och tror att man löser väggen med att växla av med en limträbalk. Den nya balken kommer inte att hjäpa så vida den inte går ner i ett fundament i källaren, och vidare till marken.
Stöden till balkarna vilar på väggarna under så det är lugnt.
Fick lite beräkningshjälp av en kompis som är konstruktör.
 
Redigerat:
sinuslinus skrev:
Stöden till balkarna vilar på väggarna under så det är lugnt.
Fick lite beräkningshjälp av en kompis som är konstruktör.
Din kompis är inte byggnadskonstruktör va. Precis detta jag menade, många gör just detta fel och tror att det hjälper att kraften flyttas till väggen under. Är inte väggen under konstruerad för den extra kraften så kvarstår risken med det förhöjda vägglivet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.