U
Att tilläggsisolera väggarna gör väldigt lite skillnad om det är dåligt isolerat nedåt och uppåt.
Jag skulle se till så grund och vind är bra isolerat innan jag kostar på en massa pengar på väggar och fönster.
Sen efter det, en effektiv värmepump.
LLVP är inget jag ser som alternativ ett permanentboende om man redan har ett vattenburet system.
 
  • Gilla
longtimelurker
  • Laddar…
Hej igen! Inte varit så aktiv i denna tråd pga det uppstod lite bränder att släcka (eller mer specifikt mögel upptäcktes i källaren). Så den mer visionära och långsiktiga delen av hus-planerna fick ge plats åt mer konkreta och kortsiktiga åtgärder.

Jag har låtit svaren ovan landa under veckorna som har gått och har landat i ett antal insikter.

- jag sörjer inte längre golvvärmen. Det hjälpte att se att andra tycker om klassiska radiatorer. Och jag har insett att systemet vi har är fint och bra. Kan bli aktuellt med golvvärme på entréplan när vi renoverar badrummen om kanske 10 år, det blir isf en logisk tidpunkt att fixa det. Tills vidare funkar nuvarande systemet bra, men jag skulle vilja addera fler radiatorer till kretsen. Jag kommer lägga ett separat inlägg nedan med mer konkreta frågor kring detta.
- vi har bestämt oss för att köpa ny BVP innan nästa vinter. Känns som det enda valet vi kan göra. Tråkiga pengar men samtidigt ska det ske någon gång, så varför inte i år. Researchar IVT, NIBE, Thermia och Daikin. Förslagen från återförsäljarna varierar, några tycker vi ska satsa på 3-12kw, några tycker det räcker med en som peakar på 8kw (som nuvarande pumpen). Daikin har en udda pump som peakar på 10kw, vilket skulle kunna vara en bra medelväg. Borrhålet är 130m.
- markiser upprioriteras. Köper i vår! Motorstyrka med sol/vid-sensor.
- kasett till öppen spis på övre plan planeras införskaffas kommande år, det får dock vänta ett tag.
- kamin Hugo på nedre plan får stå kvar tills vidare, ska försöka undersöka om man kan isolera med gula stenar enl ovanstående förslag.
- Tankarna på isolerad och inredd vind pausas. Jag tror det är för låg takhöjd.
- har fått offert på FTX-ventilation, en totalledningen för 150 000kr. På tok för mycket pengar just nu och kanske för all framtid. Detta kanske blir aktuellt framöver, men att jag då gör mycket av jobbet själv och kan nog då komma ner om halva priset. Tills vidare blir det nog spaltventiler och mekanisk frånluft enligt ovanstående förslag.
- att säkra bra ventilation i källaren prioriteras upp. Särskilt då jag hittade fuktskador i källaren. Har en annan tråd om detta om ni är intresserad. Ska fundera ut vilken ventilationslösning/avfuktning som behövs.

Liten uppdatering på hur tankegångarna varit senaste tiden alltså.

har lite konkreta frågor kring att addera element till radiatorkretsen som jag kommer skriva när jag får en stund över :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.