Desto mer jag läser om sånt här och hör om höjda elpriser desto mer nöjd är jag över att ha rejäl vedpanna..
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
V Vedhuggarrn skrev:
Desto mer jag läser om sånt här och hör om höjda elpriser desto mer nöjd är jag över att ha rejäl vedpanna..
Vänta du, den går oxå sönder, och du vet hur det är med vedpannor som dessutom idag är sprängfyllda med elektronik och fläktar, du går en mycket svår framtid till mötes…
 
  • Haha
JohanLun
  • Laddar…
Så sprängfylld är den inte men alldeles för mycket de har du rätt i! All elektronik i pannan sitter i en panel som är lätt att bara byta, har reservdelar liggandes och även två hela extra paneler. 2 extra fläktar och ett gäng pumpar som passar. Ganska förberedd för haveri ändå.
Som vi alla vet händer de ju inte så ofta om man faktiskt är förberedd..
 
MultiMan
D Dr.L skrev:
Vänta du, den går oxå sönder, och du vet hur det är med vedpannor som dessutom idag är sprängfyllda med elektronik och fläktar, du går en mycket svår framtid till mötes…
Kan man inte sätta in en gammal spispanna? Jag har en helt utan något elbehov och med självcirkulation via 2" rör, till element central placerade i huset och direkt ovanför pannan. Utmärkt backup i nödläge.

Edit: Rättat rördimension igen, mätte ordentligt, måste skaffa nytt ögonmått.:crysmile:
 
Redigerat:
MultiMan MultiMan skrev:
Kan man inte sätta in en gammal spispanna? Jag har en helt utan något elbehov och med självcirkulation via 2" rör, till element central placerade i huset och direkt ovanför pannan. Utmärkt backup i nödläge.
Har ju även centralt planerad vedeldad köksspis. Som sagt, hängslen och livrem..
 
MultiMan MultiMan skrev:
Kan man inte sätta in en gammal spispanna? Jag har en helt utan något elbehov och med självcirkulation via 2" rör, till element central placerade i huset och direkt ovanför pannan. Utmärkt backup i nödläge.
Det kräver dels just de förutsättningarna och 99% har inte 2” rör med självcirkulation i sina radiatorkretsar. Vidare är det nog i princip omöjligt att få tillstånd att installera en sådan idag för det finns nog inte många sådana pannor som klarar dagens miljökrav.
Alternativet är väl en vattenmantlad braskamin som är kopplad till värmesystemet.
 
MultiMan
Trist om det inte är tillåtet att ha det som backup för nödlägen. Kör VP i vanliga fall.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Trist om det inte är tillåtet att ha det som backup för nödlägen. Kör VP i vanliga fall.
Har du det installerat och besiktigat så så är det ju inget problem men det är ingen särskilt billig eller enkel lösning att installera i dagsläget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.