S saltet skrev:
’Bosch och IVT är ju i princip samma pump. Samma ägare men man har två varumärken. ’man behöll varumärket IVT efter förvärvet då det var ett etablerat varumärke i Sverigenn
Och med tanke på hur mycket alla gnäller på IVT som ett "skitmärke" så lär det ändras... Vi har säkert "bosch" som ensamt märke för den koncernen snart.
 
Beställde en Thermia 30 mars 22, via installatören Caverion. Levereras nu den 21 juni 22. Dvs. Som utlovat 12 v.
 
Förra sommaren tog jag tillfället i akt och rev ut den gamla värmepumpen, lät installera en tillfällig varmvattenberedare över sommaren och installerade bergvärme på hösten.
Detta var inte pga leveranstiden utan sp jag kunde gjuta och putsa om väggarna vid bytet.

Gör något positivt med leveranstiden då man klarar sig utan värme nu på sommaren...

Utrymme där en gammal värmepump tagits bort med synliga rör och kablar samt en betongplatta på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad bergvärmepump i ett renoverat pannrum med kopparledningar och en tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Beställde i November förra året, får levererat kommande vecka. Det är Nibe, och vad min installatör säger så är leveranstiden ännu längre nu på deras bergvärmepumpar…..
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det är väldigt olika från märke till märke, men 6-12månader är läget idag för märken som CTC, Nibe, Bosch, dessutom gör flera märken en liten prisjustering på 14-16% i augusti ..
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Min VVB i en IVT gick sönder för några år sedan. Det gick att byta ut bara VVB. Kan inte det vara en lösning i situationer som dessa om funktionen är ok i övrigt då värmepumpar har ofantligt långa lev.tider?
 
H hakan_o skrev:
Min VVB i en IVT gick sönder för några år sedan. Det gick att byta ut bara VVB. Kan inte det vara en lösning i situationer som dessa om funktionen är ok i övrigt då värmepumpar har ofantligt långa lev.tider?
Jag funderade på detta alternativ också. Utmaningen med en gammal pump, som i vårt fall är 18 år gammal, är ju att man inte vet när nästa komponent (tex kompressorn) ger upp. Man är mentalt förberedd på att pumpen kan rasa, men man vet likväl inte när det sker. Då vill man lägga minimalt med pengar på att byta delar. Man får väl helt enkelt räkna på de olika alternativen man har till buds. Att köra direktverkande el hela vintern är ju heller inte billigt i dessa tider...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
jenros jenros skrev:
Jag funderade på detta alternativ också. Utmaningen med en gammal pump, som i vårt fall är 18 år gammal, är ju att man inte vet när nästa komponent (tex kompressorn) ger upp. Man är mentalt förberedd på att pumpen kan rasa, men man vet likväl inte när det sker. Då vill man lägga minimalt med pengar på att byta delar. Man får väl helt enkelt räkna på de olika alternativen man har till buds. Att köra direktverkande el hela vintern är ju heller inte billigt i dessa tider...
Jag tänker precis samma sak. Det är inte värt att renovera/laga en pump som närmar sig 20 år. Men går ju inte klara sig utan värme en vinter heller. Vad gör man om pumpen rasar i november i år och samma läge råder? Jag har tänkt tanken att byta innan den går sönder men det känns också fel. Har funderat på att köpa en luft-luft som backup, kan vara skönt en varm sommardag också.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag tänker precis samma sak. Det är inte värt att renovera/laga en pump som närmar sig 20 år. Men går ju inte klara sig utan värme en vinter heller. Vad gör man om pumpen rasar i november i år och samma läge råder? Jag har tänkt tanken att byta innan den går sönder men det känns också fel. Har funderat på att köpa en luft-luft som backup, kan vara skönt en varm sommardag också.
Man kan ju köra vissa funktioner manuellt och med elpatron, sen går det att plocka begagnade delar vilket förvånar mig att det inte sker oftare i våran bransch.
 
D Dr.L skrev:
Man kan ju köra vissa funktioner manuellt och med elpatron, sen går det att plocka begagnade delar vilket förvånar mig att det inte sker oftare i våran bransch.
Ja, vad händer med min fungerande pump om jag skulle byta preventivt? Kanske är för lite pengar i att plocka ut kompressor mm, och för hög timkostnad. Men finns inte nya reservdelar eller pumpar vore det rimligt.
 
K
Min pump löser på LP sporadiskt. Expansionsventilen är kass. Bytet skull kosta 15.000 (exp-ventil, torkfilter, ny gas, destruktion av gammal gas osv) Men kvar står jag med en 15 år gammal pump där kompressorn gått snart 50.000h och faktiskt låter lite metallisk. Den dåliga exp-ventilen kan ha gjort att kompressortempen var alldeles för hög under längre tid att livslängden förkortats.

Jag gjorde som @JohanLun funderar på, beställde en ny preventint. Vi får se vad som kommer först. Kompressorhaveri eller ny värmepump. "efter smestern" säger installatören, men jag tror det är många som fått prel. tider som skjuts och återigen skjuts. Jag är nöjd om jag får pumpen innan den gamla rasar. Sen om det är 2 mån eller 1 år är ltie skitsamma.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Jag pratade med en rörmockare idag. De har ett gäng kritiska pumpar beställda sedan tidigare men de blir bara framflyttade hela tiden och ingen vet när de kan komma. Tydligen så är det väldigt sporadiska leveranser med delar till fabriken så man får helt enkelt kolla över vad man har för delar från dag till dag och montera de pumpar som går utifrån delarna man har. Så det kan bli lite hur som helst med leveranstider.
En tanke att ha med idag som värmepumpsägare är att ha en plan. Det är inte alltid värmepumpens elpatron är dimensionerad för att ta hela effektbehovet utan ibland bara som just tillskott. Sen drar den ju rejält med extra ström på elpatron så att kolla över hur det är säkrat och hur kåken är säkrad kan vara bra preventivt. Särskilt om man har elbil.

Detta lär bli en tråkig vinter på många vis.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
B Beppo skrev:
Jag pratade med en rörmockare idag. De har ett gäng kritiska pumpar beställda sedan tidigare men de blir bara framflyttade hela tiden och ingen vet när de kan komma. Tydligen så är det väldigt sporadiska leveranser med delar till fabriken så man får helt enkelt kolla över vad man har för delar från dag till dag och montera de pumpar som går utifrån delarna man har. Så det kan bli lite hur som helst med leveranstider.
En tanke att ha med idag som värmepumpsägare är att ha en plan. Det är inte alltid värmepumpens elpatron är dimensionerad för att ta hela effektbehovet utan ibland bara som just tillskott. Sen drar den ju rejält med extra ström på elpatron så att kolla över hur det är säkrat och hur kåken är säkrad kan vara bra preventivt. Särskilt om man har elbil.

Detta lär bli en tråkig vinter på många vis.
För att strö extra salt i såren (även mina egna) så kan vi nog anta att bristen på material gör att tillverkarna tvingats att byta leverantörer, material, fått ställa produktionen och kompromissa på andra sätt som gör att jag inte blir förvånad om man även får en sämre produkt levererad.

Jag har inte köpt nån pump och det känns för sent och fel läge att göra det nu, jag hoppas att man kommer till rätta med leveransproblemen och det blir bättre till nästa sommar. Jag kommer väl att få äta upp detta om pumpen rasar i vinter.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Ja, vad händer med min fungerande pump om jag skulle byta preventivt? Kanske är för lite pengar i att plocka ut kompressor mm, och för hög timkostnad. Men finns inte nya reservdelar eller pumpar vore det rimligt.
Jag har varit med om kunder som själva köpt en värmepump för att komma åt reservdelar billigt. Det är svårt för företag att sälja delar och sedan lämna garantier.
 
K
Ja, komponentbristen har gjort att åtminstone Nibe kollar på alterternativa leverantörer för att gå igång produktionen. Men baserat på dom i förhållandevis stora prisökningar som skett och dom som är aviserade att komm så får man åtminstone hoppas att dom valt leverantörer som har samma eller något högre kvalitet.
Nibes problem kommer väl i huvudsak/ursprungligen från pandemin och inte kriget. Många kritiska komponenter från Kina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.