Har dessa https://www.conrad.se/p/tfa-klimalogg-pro-profi-set-hygrometer-1-r-898899 och de ska vara tillförlitliga. Jag jämförde alla enheterna inne förut och de visade samma resultat plus minus någon procent.

Har köpt en luftfuktare som jag kör när vi är där. Luften känns bättre då men fortfarande inte hundraprocentig med tanke på huvudvärken.

Det konstiga är dock att trots min astma osv känner jag ingenting i luftvägar osv. Är bara huvudvärk.
 
utifrån symptomen hade jag skaffat ett kolmonoxidlarm, men det som talar emot att det skulle vara problemet är att det bara är du som känner av det.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Har åkt tillbaka till landet, själv. Satt upp ytterligare en ventil vilket fick effekt. Känns som det är bättre drag genom huset. Mycket bättre luft, trots att jag eldar och det är 27 grader inne.

Har inte ont i skallen alls men i sovrummet så är det fortfarande inte så bra. Inget som helst drag i ventilen så stängde den och testade fönstret, inget som helst drag. Jag kan få lite korsdrag om jag öppnar upp helt men inget som helst flöde in får jag till. Vad gör jag???
 
  • Inredning med träpanel och fönster utan drag i ett hus på landet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Just eldandet är sannolikt bra då du bör få bra utdrag och rörelse på luften genom kaminen/spisen. Du kan ju testa o elda för kråkorna med alla spjäll etc öppna så den drar maximalt med luft. I vårt gamla hus är luften mkt bättre vintertid just för att kakelugnen är varm dygnet runt och drar luft (eldar morgon och kväll). Dvs just så som huset är byggt för.
 
G guggen skrev:
Just eldandet är sannolikt bra då du bör få bra utdrag och rörelse på luften genom kaminen/spisen. Du kan ju testa o elda för kråkorna med alla spjäll etc öppna så den drar maximalt med luft. I vårt gamla hus är luften mkt bättre vintertid just för att kakelugnen är varm dygnet runt och drar luft (eldar morgon och kväll). Dvs just så som huset är byggt för.
Problemet är att det är typ två meter till taket och en överdimensionerad spis så det blir sjukt varmt inne. 27 grader är inte så häftigt kan jag säga.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
27 grader inne och 20% luftfuktighet låter inte trevligt.
Varför elda så in i norden, går det inte att dra ner på eldandet eller inställningen på elementen?
 
Eldningen är nog till för att få/testa luft omsättning/frånluft, vilket sannolikt är ett problem.
Om det funkar skulle jag definitivt gå vidare med en konstant frånluft i tex köksfläkt mm. Men de där 20% låter inte speciellt trevligt.
 
G guggen skrev:
Eldningen är nog till för att få/testa luft omsättning/frånluft, vilket sannolikt är ett problem.
Om det funkar skulle jag definitivt gå vidare med en konstant frånluft i tex köksfläkt mm. Men de där 20% låter inte speciellt trevligt.
Nope, inte jättemysigt. Kör en luftfuktare lite då och då.

Skulle en sådan som är på bilden kunna vara ett alternativ, fast kanske en bättre modell? Har en separett som vi funderar på att slänga ut då den inte är särskilt bra och vi har utedass som vi oftast använder. Funderat på att byta separetten till en ny men kanske ska ta ett annat system helt och hållet i stället och fixa bättre frånluft.
 
  • Ventilationssatsförpackning på hylla, tänkt för bättre inomhusluft i hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I mitt ena hus har jag en sån där separett, men den åker nu då jag också vill ha vettig frånluft i badrummet. Jag skulle kasta ut den och sätta in en fläkt som går konstant, typ pax eller k7. Sen kan du ju fundera på konstant frånluft i köksfläkten om du upplever att badrummet ej räcker.
 
Spontant tycker jag att dina symptom antyder någon form av lösningsmedel? Har liknande allergier som dig, och av damm/mögel osv får jag känningar i andningsväarna, men av lösningsmedel får jag huvudvärk mm. I så fall är det väl att försöka hitta källan som gäller, vilket nog inte är så lätt. Färg, gamla skivmaterial, kanske en flaska lacknafta som spillt i krypgrunden? Och att bättra på ventilationen då så klart.

Men skulle det inte vara idé att be en erfaren besiktningsman att komma dit och titta i några timmar? De har ju stor erfarenhet av att läsa sådana problem.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Börja inte med att slänga ut Separetten - det är skönt att inte behöva springa ut på dass, när det regnar eller är kallt. Har Separett inne och en enkel Separettinsats på "Dass" i förrådet på baksidan av fritidshuset.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Börja inte med att slänga ut Separetten - det är skönt att inte behöva springa ut på dass, när det regnar eller är kallt. Har Separett inne och en enkel Separettinsats på "Dass" i förrådet på baksidan av fritidshuset.
Är exakt vad vi har också. Separett inne, som dock inte används av någon annan än mig och då för att pinka, och en sådan där blå separett insats på utedasset.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
R
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Absolut men vi vill ha en toa inne. Frågan är bara vad man ska ersätta den med. Hade tänkt en ny separett men med tanke på den värdelösa fläkten så....
Separett fungerar perfekt, åk o lyssna på en ny. El toa är smidigare.
 
R
Mögel i takkonstruktionen?
 
R RapidSledge skrev:
Separett fungerar perfekt, åk o lyssna på en ny. El toa är smidigare.
De fungerar, har själv haft en i 12 år, men de fungerar kasst i ett badrum om man vill ha vettig från luft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.