C cullberg skrev:
Om man kör elelement så blir det ett naturligt kallras som gör att man oftast får in lite mer luft, När man startar luftvärmepump och stänger av element så så tillför man inte längre lika mycket luft. Därför kan det vara idé att förbättra ventilationen i hela huset.

[länk]
Är TL80DE vi satt in. Kanske sätta in en till helt enkelt. Frågan är vart. Man sätter den?! Ska jag sätta den till höger om fönstret i vardagsrummet? (se bild, är lägst till höger man kanske bör sätta en. På andra bilden ser du hur den som sitter nu är placerad. Har ignet val då taket är sluttande och går inte sätta ovanför fönstret, tyvärr.

Problemet är att ventilen I klädkammaren inte drar in luft i huvudtaget oavsett vad vi gör. Självklart är dörren öppen men det hjälper inte. Det är lite lustigt.
 
  • Handritad planritning av ett rum med måttangivelser och positionering av ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vinkel av ett vardagsrum med en väggventil till höger om ett fönster under ett sluttande träbjälklagstak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag antar att du redan kollat att ventilen inte är fylld av getingbo, musbo eller annat, som kan störa flödet.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jag antar att du redan kollat att ventilen inte är fylld av getingbo, musbo eller annat, som kan störa flödet.
Ja, helt tomt.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
hordak
Nyfniken Nyfniken skrev:
Koldioxid är också en tung gas, men i er utrymme där man rör sig spelar det knappast någon större roll. Allt kommer blandas ändå.
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Koloxid ( den farligaste) är tyngre än luft och riskerar att " flyta ut" över golvet, så om du inte ligger på golvet är den inte i huvudhöjd. Däremot är den riktigt giftig och kan t.o.m. vara livsfarlig, så se till att du har bra förbränning och bra drag i skorstenen. Stäng luckor och spjäll, när du inte eldar, men vänta till elden säkert är helt utbrunnen och glöden har slocknat.
Bara en kort inflikning: Kolmonoxid är endast ”obetydligt” tyngre än luft, varför den väldigt lätt blandas med vanlig rumsluft och kan orsaka förgiftningssymtom i hela rumshöjden.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
hordak hordak skrev:
Bara en kort inflikning: Kolmonoxid är endast ”obetydligt” tyngre än luft, varför den väldigt lätt blandas med vanlig rumsluft och kan orsaka förgiftningssymtom i hela rumshöjden.
Är man mer lättpåverkad om man har astma? Barnen verkar inte påverkade, tjejen känner av det lite medans jag känner mig riktigt hängig och jag har astma. Jag känner av mögel också men får andra problem av det än huvudvärk vilket får mig att tvivla på mögel.
 
Hej Anders! Min erfarenhet av astma, via närstående, är att man absolut är mer lättpåverkad av luftkvaliteten, mögel och byggmaterial som alla i små doser påverkar luften.... Det varierar givetvis från fall till fall, så du får leta efter vad som påverkar just dig. Mitt ex reagerar på mögel med huvudvärk, lösningsmedel ger andnöd, osv. Kolla efter mer än mögel i huset. Tidigare pälsdjur, t.ex.

Hoppas att du hittar det som stör!

Gott Slut!
 
Tallguy196 Tallguy196 skrev:
Hej Anders! Min erfarenhet av astma, via närstående, är att man absolut är mer lättpåverkad av luftkvaliteten, mögel och byggmaterial som alla i små doser påverkar luften.... Det varierar givetvis från fall till fall, så du får leta efter vad som påverkar just dig. Mitt ex reagerar på mögel med huvudvärk, lösningsmedel ger andnöd, osv. Kolla efter mer än mögel i huset. Tidigare pälsdjur, t.ex.

Hoppas att du hittar det som stör!

Gott Slut!
Har ansträngningsastma och en helt gäng med allergier. Dock känner jag inte att luftvägarna är så påverkade utom när vi eldar då luften blir lite mer "tung" då. Vi kör en bra luftrenare och den rensar så pass bra att partiklarna/dammet i luften är mycket mindre än lägenheten hemma, vilket iof inte säger så mycket men iaf. Man ser mot ljuset iaf att det är väldigt lite större partiklar i luften.

Sjukt irriterande hela grejen. Vill inte gärna ha ungarna i en miljö som kanske är allt annat än hälsosam.

Gott nytt på dig med!!
 
Fråga, har tagit bort listerna i över och underkant på fönstren i sovrummet. Ska jag täta dem igen för att få draget att bli bättre från ventilerna? Kan det vara så att det är för otätt för att suget ska fungera optimalt?
 
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Sitter en separett på toan med en fläkt som går hela tiden. Man ska ej ha en paxfläkt då utan det är den fläkten som ska dra ut det vad jag förstår. Den räcker dock inte så vi har köksfläkten på I lägsta läget också och det bättrar på draget avsevärt men inte tillräckligt.
Har en sån där separett villa med konstant gående fläkt. Det är mkt irriterande att man ej kan ha en riktig badrumsfläkt då denna då kommer dra ur bajslukt ur toan. Separett fläkten är alldeles för klen i jämförelse med en pax eller k7a.
 
G guggen skrev:
Har en sån där separett villa med konstant gående fläkt. Det är mkt irriterande att man ej kan ha en riktig badrumsfläkt då denna då kommer dra ur bajslukt ur toan. Separett fläkten är alldeles för klen i jämförelse med en pax eller k7a.
Ja, de är riktigt dåliga. Funderar på om det finns någon ersättningsfläkt. Har precis bytt min men den var lika "svag" som den gamla. Vår modell av separett är Huskvarnas så den har inga reservdelar längre men hittade en 12 x 12 cm 12 volt hos kjell & Co. Någon kanske har en idé? Borde finnas någon som är starkare som man kan sätta in. Annars kanske man helt enkelt får överge separetten Vi använder den ändå inte utan har tänkt köpa en ny till våren. Har utedass också.
 
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Bytte hela fläkten i helgen dåd en gamla lät utav bara helsike. Bytte filtret samtidigt då det andra var så poröst så att det bara ramlade i bitar. Separetten är inte använd på säkert tio år av tidigare ägaren och vi använder sne inte heller men har fläkten igång. Är på högsta varv men gör inte sås tor skillnad iaf. Det enda som gör att det drar in luft ordentligt är att ha köksfläkten igång men det låter därefter. Lägsta nivå är det enda som funkar utan att man blir tokig.
Om ni inte använder den är det inte bättre att kasta ut den och sätta i en bra vanlig fläkt istället?
 
P Pumba skrev:
Om ni inte använder den är det inte bättre att kasta ut den och sätta i en bra vanlig fläkt istället?
Absolut men vi vill ha en toa inne. Frågan är bara vad man ska ersätta den med. Hade tänkt en ny separett men med tanke på den värdelösa fläkten så....
 
A
Hej, du kan inte dra i allt samtidigt om du vill förstå och ta reda på vad som orsakar ditt problem.

1. Om du upplever problem direkt/snabbt när du kommer innanför dörren är detta första ledtråden.
- Vilken ventilation har du fungerande nu? Har du upplevt problemet när ventilationen är på detta sätt?
- upplever de andra i familjen inget problem alls eller tar det bara längre tid?
- jag tolkar det som att du lider av astma utifrån dina kommentarer?

2. När du kommer in är värme, ventilation, spis igång ? Har du problem när öppna spisen inte varit använd? Luktar det rök eller sot i huset?


Möjliga anledningar:
- Mögel
:: Vanligast i krypgrund, vind eller i någon yttervägg.
- Ventilation
- Lösningsmedel
:: Impregnering i syllar, någon speciell färg som målats med?


Det finns ju mögelhundar och/eller andra Lab analyser som kan göras. Vissa svampar är farligare än andra och du kan vara känsligare än andra.

Så försök identifiera problemet innan du gör en massa åtgärder
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Hej, du kan inte dra i allt samtidigt om du vill förstå och ta reda på vad som orsakar ditt problem.

1. Om du upplever problem direkt/snabbt när du kommer innanför dörren är detta första ledtråden.
- Vilken ventilation har du fungerande nu? Har du upplevt problemet när ventilationen är på detta sätt?
- upplever de andra i familjen inget problem alls eller tar det bara längre tid?
- jag tolkar det som att du lider av astma utifrån dina kommentarer?

2. När du kommer in är värme, ventilation, spis igång ? Har du problem när öppna spisen inte varit använd? Luktar det rök eller sot i huset?


Möjliga anledningar:
- Mögel
:: Vanligast i krypgrund, vind eller i någon yttervägg.
- Ventilation
- Lösningsmedel
:: Impregnering i syllar, någon speciell färg som målats med?


Det finns ju mögelhundar och/eller andra Lab analyser som kan göras. Vissa svampar är farligare än andra och du kan vara känsligare än andra.

Så försök identifiera problemet innan du gör en massa åtgärder
Ventilationen är knapphändig. Vi har borrat upp en ventil men kommer göra en till. Då har vi iaf så många ventiler per m2 som är rekommenderat.

Tjejen har känt av det lite men det kan lika gärna vara placebo utifrån hur jag brukar låta om det hela.

Jag har ansträngnings astma men jag upplever att den blivit sämre senaste året så har en läkartid inbokad för att kolla medicineringen.


Luktar inte rök eller sot i huset. Verkar inte vara särskilt mycket undertryck. Kan komma in rök när man tänder och temperaturen är riktigt låg men försvinner när man öppnar ett fönster eller liknande.

Vad det gäller mögel så är huset ca 1 meter ovanför marken på pålar i betong så det är välventilerat. Har inte kollat överallt under men inte sett något. Har haft en vattenskada från taket men allt det materialet är utbytt. Jag har inte känt något alls under sommar och höst utan problemen kom när det blev kallt, trots att det bara är 20% luftfuktighet inne så har svårt att tro att det är påväxt men kan självklart ha helt fel. Total nybörjare vad det gäller sådant här.
 
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Vad det gäller mögel så är huset ca 1 meter ovanför marken på pålar i betong så det är välventilerat. Har inte kollat överallt under men inte sett något. Har haft en vattenskada från taket men allt det materialet är utbytt. Jag har inte känt något alls under sommar och höst utan problemen kom när det blev kallt, trots att det bara är 20% luftfuktighet inne så har svårt att tro att det är påväxt men kan självklart ha helt fel. Total nybörjare vad det gäller sådant här.

Spontant så låter 20% luftfuktighet inomhus väldigt lågt. Är mätaren till att lita på?
Luftvägarna brukar inte må så bra med så torr luft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.