Mikael_L skrev:
Det jag har kommit på är att om jag helt enkelt köper en sådan där, numera godkänd, FM-sändare (av bästa sort ...) och skickar ut ljudet via huvudstereon + sändaren. Sen om jag vandrar omkring i huset så kan jag ha stereoapparater här och där med rätt station inrattad och på det sättet fortsätta att höra den musik som går i vardagsrummet. På toan kan det hänga en enkel transistorradio på en krok. ;)
En godkänd FM-sändare lär inte göra dig glad om du försöker använda den på det sättet.
De har satt den tillåtna sändningseffekten löjligt lågt, bara 50 nW (nanoWatt).
Det innebär t.ex. att du inte har en chans att överrösta en vanlig FM-station (det är meningen),
och tyvärr blir räckvidden bara några meter. Ska du ha vettig ljudkvalitet får du stå väldigt nära FM-sändaren.

/Hasse
 
Mikael_L
Faidros skrev:
Den här når längre :)

[länk]
Inte speciellt intressant då den inte modulerar i stereo !

Sändare enligt det konceptet byggde jag redan för 20 år sedan. Monoljud och vad betyder ordet frekvensstabiltet ? :) men räckvidd på en km typ gick väl. Överrösta den vanliga FM-sändaren gick dock knappast, kanske 1 meter ifrån antennen, MAX ...

b-hasse, man väljer en frekvens som är ledig när man använder en sådan µW-sändare, det är själva iden, och det enda som fungerar. Jag har en sån här liten sändare (inköpt innan dom blev tillåtna) räckvidden verkar klara en hel villa iaf. Problemet med denna är mest att den modulerar så svagt, så mellan låtarna och i tystare partier i t.ex. klassisk musik blir det alltför mycket störande radiobrus. Det märks direkt då jag byter mellan en vanlig radiostation och fm-sändaren, då måste jag vrida på volymen rätt ordentligt för att få samma lyssningsnivå. Så skall det funka tillräckligt bra måste jag hitta en sändare som styr ut lite bättre. Och i vilket fall som helst kommer det väl aldrig att kunna benämnas hi-fi ändå ... ;)
 
b_hasse skrev:
En godkänd FM-sändare lär inte göra dig glad om du försöker använda den på det sättet.
De har satt den tillåtna sändningseffekten löjligt lågt, bara 50 nW (nanoWatt).
Det innebär t.ex. att du inte har en chans att överrösta en vanlig FM-station (det är meningen),
och tyvärr blir räckvidden bara några meter. Ska du ha vettig ljudkvalitet får du stå väldigt nära FM-sändaren.

/Hasse
Man överröstar inte en FM-station. Det är definitivt INTE meningen... Varför skulle man vilja störa ut en av de få radiokanaler man har...

Precis som Mikael skriver, man väljer en frekvens som är fri från sändning ju där man är.

En av förutsättningarna att PTS, i april förra året, godkände bruk av dessa minisändare var att de har så låg effekt att räckvidden endast räcker för personligt bruk.

Jag köpte en billig minisändare när de blev tillåtna, bara för att testa, och kan säga att räckvidden räcker gott till hela villan om jag placerar sändaren centralt. Kvaliteten på ljudet.... Det är kanske inte Hifi, men inom husets väggar så var det som vilken radiokanal som helst. Nu är jag inte audiofil precis men godkänt. Sedan får man ju också vad man betalar för.
 
b_hasse skrev:
De har satt den tillåtna sändningseffekten löjligt lågt, bara 50 nW (nanoWatt).
Det innebär t.ex. att du inte har en chans att överrösta en vanlig FM-station (det är meningen),
/Hasse
Detta kunde visst missförstås. Det är meningen att man INTE ska kunna överrösta en vanlig FM-kanal.
Självklart ska man leta upp en ledig frekvens.
Jag ville bara nämna det för att ge en bild av hur svag signalen är från lagliga FM-sändare.
Kan man inte överrösta en sändare som är många kilometer bort, även om man lägger sin lilla FM-sändare direkt vid antennen, då måste effekten vara väldigt låg!

Den lagliga FM-sändare som jag köpt fungerar bara på några få meters avstånd. De tester jag läst tyder på att det är ganska stora skillnader mellan olika fabrikat, men jag trodde inte att någon var tillräckligt stark för att täcka en hel villa.

/Hasse
 
b_hasse skrev:
Den lagliga FM-sändare som jag köpt fungerar bara på några få meters avstånd.
Såg att de diskuterar "trimning" på Elektronikforumet:

Sådär nu har jag lödit ditt en ca50cm kabel på min fm.sändare o vid ett snabbt lite test här hemma så verkar det väldigt lovande. Har 2 st så jag kunde testa skillnaden, satte på klockradion här uppe när jag knappt hunnit ner för trappen med orginal så dog det o med den nya kunde jag springa ut!! Ska testa mer på jobbet imorgon och återkommer med rapport om hur det funkar

http://www.elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=18503&postdays=0&postorder=asc&start=16
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.