hsd skrev:
Var ute och såg spindelväv å döda flugor i utelyktan, så jag plocka isär den och gjorde rent så såg jag att de 2 lysrörs- lamporna var från 1998 (osram) och jag vet att den tänds varje kväll via skymmningsrelä....det är många till/från och många drifttimmar
jag ska försöka skriva när det är dags för byte (man vet ju inte hur länge dessa fungerar)
Skruvade oxå i en Osram lågenergilampa i yttebelysningen på huset vi köpte 1991, första 2 åren lös den konstant, sen fick den skymningsrelä. Minns inte exakt, men nån gång i mitten på 2000 talet gav den upp.
Lampor av den kvalitén tror jag inte görs längre, gissar att det mesta oavsett märke tillverkas i Kina.
Köpte en svindyr Osram LED till köket, den funkade inte alls, fick en ny, den funkade en månad, och då hade jag slängt kvittot.
 
hempularen skrev:
Det beror lite på exakt vilken standard som skall följas. För LED lampor vet jag inte vilken som gäller. I ett av inläggen här ovan nämns 5mm, kan mycket väl stämma.

Men det finns sammanhang där man kräver 8mm också.

Men jag tror inte att det finns någon primär och sekundär sida i de där LED lamporna. Jag tror inte att det sitter en fulltransformator. Dvs. lågspänningssidan är inte isolerad från 230V sidan. Istället är hela lampan isolerad mot användaren. Fungerar den isoelringen enl. alla standarder så är det OK att göra så.

Edit, inser att frågan innehöll "när den sekundära sidan aldrig exponeras utåt?", som sagt om även den sekundära sidan klarar alla isolationskrav så behöver det inte av säkerhetsskäl vara någon separation mellan "primär" och "sekundär". Givetvis måste separationen vara bra nog så att inte 230V leds över till LED komponenten som då blir förstörd.
Jag har gått efter info om mobilladdare (skillnaden är inte stor mellan dessa). Fungerar liknande som en transformator som mobiler, led brukar drivas med antingen 3,3 volt eller 5volt.

Lampan i detta fall är trippel isolerad, dels yttre skalet, sen inre runt själva transformatorn sist själva gjutningen. Krävs hel del för lampan ska bli strömförande.

Men tänkte mer på om led ska klara åska och på mobilladdare krävs den ska klara 10.000 volt utan att det hoppar till sekundärsidan och även överleva själv. Då är laddaren ändå dubbelisolerad.


Finns lite olika fakta angående avstånd och även inetsad text är en fara tydligen (minskar avståndet för strömmen kan komma den vägen).

Finns info här
http://www.righto.com/2014/05/a-look-inside-ipad-chargers-pricey.html?m=1

Ikeas led i detta fall, sitter sekundärsidan högst upp och tar liten del av kretskortet (vad jag ser på kretsuppbyggnaden). För det är just i sista delen som det är avstånd från resten av kretskortet, det verkar vara 5mm förutom vid texten misstänker jag mindre avstånd( dock är kretsen slängd nu, luktade flamskyddsmedel och det är inte nyttigt för kroppen).

Men kan ju ha helt fel, är ingen expert på transformatorer. Så har ju inte 100% koll.

Men gapet är viktigare vid spikar i elnätet än att 230 volt skulle hoppa. I Sverige är största hotet för elektronik just åska.
 
peroande skrev:
Hur stort måste isolationsavståndet mellan primär och sekundär vara när den sekundära sidan aldrig exponeras utåt?
5mm verkar vara minimum för mobilladdare för att få CE märkning i alla fall, led vet jag inte kraven för CE. Men för 230 volt inte ska hoppa fel räcker 1mm vad man sett tester på skräpladdare, håller dessa rätt värden på sekundärsidan tills man kör över 1000volt, då trillar dessa sönder på olika vis.
 
Jag har inte heller läst på detta, men sett lite olika mått från 1.5 mm och uppåt beroende på typ av apparat och typ av skydd (klass I, II, II), och givetvis spänningen. Man ska också hålla isär isolationsavstånd och krypavstånd där det senare är större. Sånt här var inget problem förr i tiden är väggvårtorna stod på egna ben...

10 kV låter dock häftigt. Stickproppsanslutna apparater ska bara behöva tåla 2.5 kV enligt de Svenska reglerna.
 
Bo.Siltberg skrev:
Jag har inte heller läst på detta, men sett lite olika mått från 1.5 mm och uppåt beroende på typ av apparat och typ av skydd (klass I, II, II), och givetvis spänningen. Man ska också hålla isär isolationsavstånd och krypavstånd där det senare är större. Sånt här var inget problem förr i tiden är väggvårtorna stod på egna ben...

10 kV låter dock häftigt. Stickproppsanslutna apparater ska bara behöva tåla 2.5 kV enligt de Svenska reglerna.
Vad jag sett folk som går seriöst in på att testa mobilladdare påstår att dessa ska stå pall för 10kv, iphones laddare klarar så högt värde. Men är ju inte heller i Sverige, kan ju vara hårdare tag i England/USA på detta.

Men helt klart värt om den klarar det, urladdningen av en blixt kan nå 10kv (i elledningar, vad jag sett info om) och håller laddaren för detta är inte helt fel.


Men dessa testare kan ju ha helt fel med och just 10kv är inget elsäkerhetskrav.
 
Broken arrow skrev:
Men dessa testare kan ju ha helt fel med och just 10kv är inget elsäkerhetskrav.
Precis här får du ju som du gör ovan skilja mellan säkerhetskrav och funktionskrav. Det är en sak att prylen inte skickar 2-6-10kV till sekundärsidan och ut på stiften. En helt annan att primärsidan överlever en sådan överspänning. (Överspänningsskydd gör det ju exv. inte med nödvändighet, utan "offrar" sig vid högre spänningar för att senare delar i kedjan skall klara sig bättre).

Jag tolkar Bo:s siffror som just säkerhetskrav, iaf i första hand. Om vi har några funktionskrav nationellt det vet jag inte, men det vore ju kul att få reda på.
 
Jo det är säkerhetskrav.
 
hsd
Nä men va in i hela glödheta ,.nu har den gett upp -dålig kvalite , den höll bara 19 år
Kinaskräp
 
  • Närbild på en använd Osram Duluxstar lågenergilampa mot en vägg, märkt "Made in China".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Erik Hellgren och 3 till
  • Laddar…
Fuska inte med återvinningen. Du vet, kvicksilver
 
hsd
Vi har en sån där låda till soptunnan för batterier och ljuskällor , det har väl alla ;)
 
B Broken arrow skrev:
ser inte ut som någon kondisator gått sönder. Det gula lägst till vänster är där strömmen går in (den plus den blå kondisatorn tar hand om 230 volt), den större gula mer runda växlar om strömmen ner till passande volt, alla kondensatorer tar hand om rippel, samt fungerar som batteri (laddar upp för att kunna ge rätt spänning hela tiden).
[bild]
Jag har reparerat en hel del elektronikprylar och också haft isär en del LED-belysningar som gett upp. Tyvärr är det väldigt vanligt med trasiga elektrolyter. De sätts på hårda prov i ett switchat kraftaggregat som det är frågan om här. Många gånger är det usel kvalitet på kondensatorerna. Googla på "bad caps" och man hittar hur mycket som helst om det. En viktig parameter för en elektrolyt är ekvivalent serieresistans (ESR) och den bör vara i storleksordningen tiondels ohm. Finns mätinstrument för detta (lätt att bygga själv) som snabbt avslöjar en dålig konding. Går inte att mäta med en vanlig multimeter. Tyvärr åldras en elektrolytkonding snabbt av hög värme, ännu snabbare vid dålig kvalitet. Den kassa livslängden är nog i många fall en kombination av dåliga komponenter, dålig konstruktion av elektroniken plus dålig kylning. Mängder av platt-teve och datorbildskärmar har kasserats pga dåliga kondingar. Ibland går något ytterligare sönder men i många fall räcker det att sätta dit nya kondingar.
 
  • Gilla
Broken arrow och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.