Hej
Jag har ca 8 Nobö element från slutet av 80-talet, som inte fungerar. (Jag har ca 15 som fungerar) De är i några olika varianter, storlek på watt etc. En variant jag har flera av är 750W Type GER 07-406, 715. Alla har gått sönder ungefär samtidigt. Jag vill reparera dem. Jag vill inte köpa nya. jag reparerade några andra av elementen för några år sedan och de fungerar bra idag (Men firman som reparerade har lagt ner). Vad är det troliga felet? Termostaten? Överhettningsskyddet? eller vad? Vem i Stockholmsregionen kan reparera dessa åt mig.

Jag vill inte höra att nya är mer energieffektiva etc. Jag tycker inte om att köpa nytt. Jag vill reparera.

Vänliga Häls / Kristofer
 
Y yossy skrev:
Hej
Jag har ca 8 Nobö element från slutet av 80-talet, som inte fungerar. (Jag har ca 15 som fungerar) De är i några olika varianter, storlek på watt etc. En variant jag har flera av är 750W Type GER 07-406, 715. Alla har gått sönder ungefär samtidigt. Jag vill reparera dem. Jag vill inte köpa nya. jag reparerade några andra av elementen för några år sedan och de fungerar bra idag (Men firman som reparerade har lagt ner). Vad är det troliga felet? Termostaten? Överhettningsskyddet? eller vad? Vem i Stockholmsregionen kan reparera dessa åt mig.

Jag vill inte höra att nya är mer energieffektiva etc. Jag tycker inte om att köpa nytt. Jag vill reparera.

Vänliga Häls / Kristofer
En säkring har löst ut?
Stått länge = damm / spindelväv i termostatet? Motionerande on off eventuellt med ej brännbart elektronikspray.
 
Hur är de trasiga, är de stendöda, eller värmer de liite? Med termostaten på max?

Detta att de gick sönder ungefär samtidigt är lite skumt, det tyder i första hand på en säkring i centralen. Eller om du har någon central reglerutrustning med termostat, kanske nattsänkning?
 
Det första man behöver göra för att felsöka, är att mäta att du får frma spänning till elementen. Köp en billig multimeter, be om hjälp här om du inte förstår hur den skall användas. Prova INTE, om du inte är helt säker på hur du skall mäta. En felinställd multimeter kan bokstavligen explodera om man kopplar in den på 230V.

Om det kommer fram spänning, och det inte finns någon centrla nattsänkning eller liknande. Så är nästa steg att öppna elementet, och kontrollera om det kommer frma spänning till själva värmeelementet. Och /eller resistansmäta elementet.

Om strömmen kommer till termostaten, men inte längre, så är den trasig. Kommer det fram till värmaren, som inte blir varm så är den trasig.

Är värmaren trasig så är det absolut inte lönt att byta ut den, och det går inte att på ett säkert sätt laga den. Är det termostaten, så kanske det går att få fram reservdel, troligen inte. Men lite beroende på typ av termostat kan det gå att byta enstaka komponenter och reparera.

Jag hör också till de som gillar att reparera saker, men en elradiator från 80- talet är inte värd att reparera. Med nyare teknik får du skönare värme, och i teorin lägre energiförbrukning, Den bättre regleringen, ger en stabilare temp i rummet, som ger att du i genomsnitt kan ha lägre temperatur, och därmed spara el.
 
En liten berättelse om försök till reparation av element från 80 talet. En släkting hade köpt hus. En elradiator i ett utrymme i källaren fungerade inte, det gick inte att vrida temostatratten.

Jag öppnade elementet. Hela termostaten var ingjuten i något. Efter en stund insåg jag att det inte var original, gjutningen. Det var något som liknade murbruk, eller betong. Men det fanns bara precis i och omkring termostaten. En närmare titt på platsen där radiatorn satt, så såg jag spår av färsk betong (såg det ut som) på trätaket i vinkeln mellan tak och vägg.

På våningen ovanför hade det byggts badrum något år tidigare. Visade sig att det var flytspackel som hade trängt ned från gjutningen däruppe. och runnit utefter väggen och in genom lufthål i radiatorn. Sedan hade man tydleigen torkat rent överallt. Men inte kommit åt det inne i radiatorn. Det var typ 1/2 kg flytspackel som kapslat in termostaten.

Elementet fick kasseras.
 
Vad är trasigt och ett foto på det är bra
 
H hempularen skrev:
Det första man behöver göra för att felsöka, är att mäta att du får frma spänning till elementen. Köp en billig multimeter, be om hjälp här om du inte förstår hur den skall användas.
Denna är en riktigt bra ”provpenna” som kan lite mer än andra modeller c:a 350kr något alla bör ha tillgång till.
Eller vilken annan liknande typ för 150kr finns i flesta byggvaruhus.

https://www.amazon.se/UNI-T-UT15C-M...ocphy=1012426&hvtargid=pla-420675529809&psc=1
 
H hempularen skrev:
Om det kommer fram spänning,
Förtydligande: Det måste komma fram rätt spänning, antingen 230V eller 400V, beroende på vad det ska vara.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Har lite delar till dom , det är lösa termostater på dom , byt mellan ett som fungerar och ett som inte gör det, det . Då är det nog inget fel på en sån , om jag inte mins fel så är ÖHS av engångstyp och måste bytas, sitter ini elementet. En termosäkring 90 C om inte minnet sviker. Ser ut såhär
 
  • Termosäkring med en grön markering, använd för att skydda element vid överhettning.
Kunde du laga dina element?

//
 
J jonte0 skrev:
Kunde du laga dina element?

//
Vad behöver du
 
Jag har ett av de minsta (tror jag) som är kallt och inte reagerar på termostaten sedan några dar. Det står: Nöbo GER 05-404 500W 230V BHD: 45x40x8,5

Dom passar bra här - har 3 st. Finns inga lika ljusgråa och retro på marknaden idag :) Jag gillar också att man kan ställa ned dom iom läge I och II.

När jag lägger handen över det lilla galler som finns på baksidan och ser ut att var i höjd med termostat-enheten, så känner jag lite lite värme faktiskt.

Går det att reparera? Vad behöver jag :)

//
 
Ett foto uppifrån så termostaten syns , sitter säkert där , sen eftersom du har fler byt termostaten mellan två st , är det rätt sort jag tänker på så är bara att dra det rakt upp, kan sitta lite hårt.
 
Termostat för värmeelement med temperaturvred och indikatorer i rött och grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tänds den gröna lampan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.