f91jsw skrev:
Skärmarna skiljer sig lite mellan Kobo och Kindle. Vilken man föredrar är en smaksak. Kobo har en blåare belysning och kontrasten när belysningen är på är lite lägre än Kindle. Kindle har betydligt lägre ljusnivå vid lägsta nivå än Kobo. Kobo har jämnare belysning än Kindle.

Personligen föredrar jag Kindle eftersom Kobo är för ljus för att vara trevlig att läsa i totalt mörker även vid lägsta ljusnivå. Dessutom vill jag ha så hög kontrast som möjligt och där är Kindle lite bättre.
Jag har använt båda och håller med här. Med Kobo lyser man upp hela rummet även på lägsta ljussättning, med PW (=Paperwhite) så har man en "bekväm" belysning utan att störa någon annan i ett helt mörkt rum.
Den blå tonen i Kobo upplevde jag bara på allra starkaste ljus och det använde jag aldrig eftersom den var som en ficklampa då...
Det som annars talar för Kobo är att ljuset är jämnare samt att den har bredare stöd för format och en koppling till Calibre direkt (utan att behöva konvertera). DRM skyddade böcker måste man dock "hantera"... ;)
Kobon har också lite mer inställningar och man kan t.ex. lägga till egna teckenuppsättningar.
Sämre med Kobo är att skärmen har betydligt sämre respons på tryck. Ofta misslyckas bläddring genom att "tappa" i kanten och då verkade den hänga sig tills man gjorde en "swipe" istället. Eftersom jag oftast läser med bara en hand och bläddrar genom att "rulla" tummen in över kanten blev detta väldigt irriterande. Ordlistan på Kobo är riktigt usel enligt mig. Jag läser så gott som allt på engelska och vill ha en bra förklaring på ord eller synonymer om jag snubblar över något jag inte förstår och där har man inte mycket att hämta på Kobo...

PW är ju sen mer "statisk" och man har inte mycket man själv kan ändra. Det som egentligen avgjorde för mig är ljusstyrkan, ja, och så slocknade Kobo'n helt efter bara tre månader och eftersom jag köpt den utomlands så fick den bara åka till ÅVC och så beställde jag en PW (WiFi utan reklam) via nätet istället.
 
Tack för utförlig beskrivning Anders!

Får nog bli en kindle ändå. Känns som att den har mycket andra fördelar jämte kobon, även om sen är mer flexibel i font och storlek. Alla jag läst om som testat båda säger kindle.

Undrar om jag skall beställa via amazon eller nätet hemma.. :) får klura


Edit: Har nu beställt Kindle från Amazon. Wifi utan reklam, 1375 kr. Får se hur lång tid leveransen tar, beräknat till 6-10 juni. Jag tror dock det kommer gå snabbare.
 
Redigerat:
Felde skrev:
Tack för utförlig beskrivning Anders!

Får nog bli en kindle ändå. Känns som att den har mycket andra fördelar jämte kobon, även om sen är mer flexibel i font och storlek. Alla jag läst om som testat båda säger kindle.

Undrar om jag skall beställa via amazon eller nätet hemma.. :) får klura


Edit: Har nu beställt Kindle från Amazon. Wifi utan reklam, 1375 kr. Får se hur lång tid leveransen tar, beräknat till 6-10 juni. Jag tror dock det kommer gå snabbare.
Ja, min erfarenhet är att amazon tider är väl tilltagna. Ha det så roligt och hoppas att din läsning får en skjuts.
 
Eriksgatan
Tar upp tråden här igen och tipsar om YouTube-kanalen från Good e-Reader för de som ännu inte funnit den:
http://www.youtube.com/user/goodereader/videos
De jämför alla intressanta e-bokläsare mot varandra i utförliga tester av både hård- och mjukvara. Själv väntar jag ivrigt på att Kobos 3:e generations läsare Aura 6" skall nå hyllorna och är glad över att vi inte föll för att låta en Kindle Paperwhite bli familjens andra e-bokläsare (utöver den Kobo Glo vi redan har och är mycket nöjda med). Den som funderar på att köpa någon av de e-bokläsarna skall absolut kika på den här jämförelsen. (OBS! att det även finns en Kobo Aura HD 6,8" sedan något halvår, men den nya smidigare Aura 6" verkar nog vara ett bättre val för de flesta).

Pdf-filhanteringen har nu äntligen blivit riktigt bra med fungerande fingerzoomning som på smartmobiler. Så nu kan man ha gott lägga alla pdf-manualer man laddat ned från tillverkarnas hemsidor lättillgängliga även på e-bokläsaren.

Passar på att göra tummen upp (y) för att nyare e-bokläsare nu får direktkoppling till t ex Pocket eller Evernote för att möjliggöra bekväm offline-läsning av allt man får skickat och länkat till sig och kanske inte hinner med att plöja igenom direkt. Använder själv båda gratistjänsterna/apparna dagligen på mobil, dator och snart även på e-bokläsare.
 
Eriksgatan skrev:
Den som funderar på att köpa någon av de e-bokläsarna skall absolut kika på den här jämförelsen. (OBS! att det även finns en Kobo Aura HD 6,8" sedan något halvår, men den nya smidigare Aura 6" verkar nog vara ett bättre val för de flesta).
Fast den jämförelsen jämför den nya Kobo med den gamla Kindle Paperwhite. En mer relevant jämförelse torde vara mot den nya Paperwhite.

Ett faktafel i början: den gamla Paperwhite har kapacitiv multitouchskärm.

För den som är i köpartagen är nog tipset att vänta tills en jämförelse med nya Paperwhite kommer (den släpps om en vecka).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.