Eriksgatan
Har också skaffat en Kobo Glo. Valde den efter att sett på de olika jämförelser som finns på YouTube mellan den, Kindle Paperwhite och Sonyn sida vid sida. Alla med högre upplösning än tidigare års läsare och med bakgrundsbelysning - vilket är ett måste för bilden får bättre kontrast och blir mer lättläst även när omgivande ljus är bra. Vi ville slippa reklam och kunna ta in epub direkt utan konverteringar eftersom vi lånar en del på bibliotek. Amerikanska e-böcker verkar vara ruskigt billiga på Kobo shop, har dock inte jämfört titel för titel med Amazon.
En sak som skiljer en del mellan läsarna är om man prenumererar på tidskrifter eller serier i pdf-format till läsaren eftersom att zooma i pdf fungerar olika bra mellan e-bokläsarna. Så kolla in testerna på YouTube noga ifall du har det behovet.
Kobo Glo fungerar fantastiskt bra för våra behov, är lättast av de tre, och till skillnad från Kindle Paperwhite så kan man stänga av bakgrundsbelysningen helt om man vill maximera batteriet. Har dock inte behövt ladda den än eftersom den efter 3 böckers läsning fortfarande visar på ca 80 % laddning. (Nu kostar den förresten bara 1149 kr på Dustin Home).
 
Bara för att klargöra det hela lite. Varken Glo eller Paperwhite har bakgrundsbelysning. De är beslysta framifrån. Om de varit bakgrundsbelysta hade man lätt hamnat i samma dåliga läsbarhet som iPads mfl

Förstår inte riktigt diskussionen kring reklam. Paperwhite säljs ju utan reklam. Dessutom är reklamen endast en bild på första sidan, inget mer...
 
Reklamen på min kunde är inte det minsta störande.
Finns en rad når man är i menyerna och när den är avstängd.
Vid läsning är det ingen reklam.
 
Jag köpte till slut en Sony PRS-T2, och har nu läst två böcker på den. Läsplattekonceptet är en klar vinnare. Bra läskänsla. Juste att kunna välja typsnitt och storlek. Batteritider är man ju smartphonetider van vid ska vara en svaghet, inte här. Läsning i skarpt solljus inget problem. Allt detta tror jag är gemensamt för vilken platta jag än skulle valt av Kindle, Sonyn, eller Kobo Glo.

Sonyn har en inbyggda ordböcker, väldigt smidigt - kommer man till ett okänt ord så kan man peka/markera det, och så slås ordet upp automatiskt. Default är Oxford English Dictionary, men det finns också andra ordböcker förinstallerade. Vet inte om det går att köpa andra ordböcker, t.ex. Franska->Svenska, men i så fall vore det väldigt välkommet.

En märkligt brist är utformningen av de fysiska knapparna strax under själva skärmen, dvs. för att bläddra framåt/bakåt, Home, Hoppa tillbaka och en knapp för inställningar. Dessa knappar är i någon glänsande hårdplast, med skarpa kanter, dessutom ganska tröga. Och från början använde jag "Framåt" knappen för att bläddra till nästa sida, och lät tummen vila på den under läsning. Efter någon timmes läsning började det faktiskt ömma i tummen av att trycka på knappen, så jag fick övergå till att bläddra genom att svepa på skärmen - iPad-style...

Plastig känsla på knapparna, tröga och ger ömmande fingrar. En petitess iofs eftersom de flesta knappar (utom bläddra framåt) normalt inte används så mycket. Men det är dumsnålt att inte göra några sköna knappar. Har Kindle/Kobo sköna knappar så skulle jag lätt kunna välja en sån istället enbart på grund av knapparna...
 
Paperwhite har inga fysiska bläddringsknappar kvar. Gillar skarpt de dubbla uppsättningarna som sitter på Hö/vä sida på Iriver Story, skönt att kunna bläddra direkt från greppet och att växla mellan händerna.
 
Vad finns det för läsare i A4-format?
 
bjogul skrev:
Sonyn har en inbyggda ordböcker, väldigt smidigt - kommer man till ett okänt ord så kan man peka/markera det, och så slås ordet upp automatiskt. Default är Oxford English Dictionary...
Samma som Kindle, vet inte om de andra. Men det är en mycket bekväm funktion och gör faktiskt att man slår upp de där orden man inte kan istf att bara hoppa över dem.
 
  • Gilla
bjogul
  • Laddar…
Även Kobo har den funktionen.
 
  • Gilla
bjogul
  • Laddar…
Eriksgatan
Klicka skrev:
Vad finns det för läsare i A4-format?
Inga med A4-skärmar. PocketBook Pro 912 och Amazon Kindle DX med 9,7"-skärmar har åtminstone yttermått som är närapå lika skrymmande som en A4 (26 x 18 cm). Odys Leon har 9" med TFT-färgskärm men det blir förstås ett annat koncept med behov av daglig uppladdning och omöjligt att läsa skärmen utomhus.
Observera att skärmupplösningen är viktig för läsbarheten så en stor skärm med låg upplösning är rätt kasst att läsa länge på. De senaste 6" läsplattorna har e-ink i XGA-upplösning (1024 x 768) och man upplever en stor förbättring mot 800 x 600. Inbyggd belysning ökar också läsbarheten.
 
Angående det här med ordböcker, i Sonyn (PRS-T2) finns följande med "out of the box":
New Oxford American Dictionary
Oxford Dictionary of English
Oxford-Hachette French (EN-FR) / (FR-EN)
Collins ENG-GER / GER-ENG, ENG/SPANISH / SPANISH-ENG, ENG-ITALIAN / ITALIAN-ENG
Van Dale ENG-Nederlands, Nederlands-ENG​

Dessutom kan man välja att söka på uppslagsordet på nätet, eller på wikipedia.

1) Någon som vet om det går att köpa till andra ordlistor, t.ex. svenska - men också andra språk är av intresse?
2) Vilka ordlistor finns på Kobo respektive Kindle?
3) Går det att köpa till ordlistor till Kobo eller Kindle?

Vore ju inte fel om det fanns typ en "app store" för en sådan här maskin.
 
Redigerat:
Eriksgatan skrev:
Observera att skärmupplösningen är viktig för läsbarheten så en stor skärm med låg upplösning är rätt kasst att läsa länge på. De senaste 6" läsplattorna har e-ink i XGA-upplösning (1024 x 768) och man upplever en stor förbättring mot 800 x 600. Inbyggd belysning ökar också läsbarheten.
För att kunna läsa en hel A4 bekvämt så behövs det minst 1200 på höjden (och ungefär 800 på bredden), annars blir bokstäverna svåra att tolka.
 
Ja tack :). 1080P är på gränsen alltså.
 
Eriksgatan
En A4 är betydligt större än 6" som har en diagonal på drygt 15 cm. Det är därför format som epub skapats som visar mindre text än vad som ryms på en A4 på en mindre skärm. För att ge en bra läsupplevelse. Vad är vitsen med att läsa på A4? Det finns inga sådana läsare och det skulle bli svårläst med tanke på hur långt tekniken kommit hittills. För pdf-filer som ju är helt låsta måste man nästan ha större skärmar och blir då låsta till aktiva tft-skärmar. Men det blir jobbigt att läsa på sådana i längden.
Alltså: 1024 ser utmärkt ut på en 6" skärm men är inget vidare i A4-storlek. E-ink är mer läsbart än någon tft-skärm vid samma upplösning.
 
Redigerat:
Eriksgatan skrev:
En A4 är betydligt större än 6" som har en diagonal på drygt 15 cm. Det är därför format som epub skapats som visar mindre text än vad som ryms på en A4 på en mindre skärm. För att ge en bra läsupplevelse. Vad är vitsen med att läsa på A4? Det finns inga sådana läsare och det skulle bli svårläst med tanke på hur långt tekniken kommit hittills. För pdf-filer som ju är helt låsta måste man nästan ha större skärmar och blir då låsta till aktiva tft-skärmar. Men det blir jobbigt att läsa på sådana i längden.
Tja, jag skulle gärna ha en sådan läsare, eftersom jag måste läsa en hel del PDF. Men visst, det blir för långa rader för att läsa effektivt i en kolumn på A4 (det finns det forskning som visar). Det är därför som alla jag måste läsa envisas med två kolumner och då fungerar inte "re-flow" etc. något vidare heller.

Så jag måste läsa på TFT, kan inte säga att det är *så* mycket mer tröttande än min Kindle.
 
väcker liv i en vilande tråd ;)

Går i köpartankar gällande en läsplatta och de två jag väljer mellan är kindle PW och Kobo Glo
Jag har tidigare inte ägt någon platta utan läst begränsat på en ipad.

Jag har svårt att välja mellan ovan modeller. Var inne på en Glo först då jag ville ha epub stödet. Men har ikväll testat att låna hem bok från bibban och konvertera den till kindle format och det fungerar både snabbt och smärtfritt. Efter att ha sett några videos på nätet så tycker jag att kindlen ser bättre ut, iallafall i mörker då kobon får ett blåaktigt ljus jag inte uppskattar.


jag kommer läsa uteslutande böcker på plattan: Så pdf funktion och annat är ointressant.
i dagsläget läser jag inga engelska böcker, men funderar på att börja lite lätt.
kommer låna en del från biblioteket samt köpa svenska böcker, därav epub "kravet"
Lagringsutrymme är ointressant, kommer aldrig nyttja hela 2 gb utrymmet.

jag var somsagt inne på kobon men lutar nu mer och mer åt kindle. recensioner säger att den känns mer stabil generellt snäppet bättre. Enda nackdelen verkar vara att epub stödet saknas. Vilket iogförsig calibre löser då.

Finns det något som talat för Kobon kontra kindle egentligen? om man bortser från formatstödet?

var köper man kindle bäst. Kan få den för 1500 (reklamfri wifi) i Sverige. Har sett priser runt 1300 från Amazon. Frågan är om det är vettigt att spara de 200 kr för att köpa den utomlands? känns spontant att svaret är nej ?

Är det något jag missar, som jag bör tänka på innan jag köper?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.