Ja man måste ta bort drm-skyddet med ett skript innan konvertering.
 
Jag köpte en Kindle Paperwhite från USA via Borderlinx så fort den kom ut. Jag skulle säga att det är den överlägset bästa läsplattan även om man är i Sverige. Underskatta inte betydelsen av inbyggd belysning. Har man inte haft det på en läsplatta kanske man inte saknar det, men så fort man använt det inser man att allt annat är medeltid. Det är som att nöja sig med en PC från 90-talet när man kan få en ny dator. Det är oerhört skönt att kunna läsa var som helst i vilket ljus som helst. Det går inte att jämföra med en vanlig bok eftersom den "vita" bakgrunden hos en e-ink-skärm är mycket mörkare än vanligt papper. Man behöver alltså mycket mer ljus än när man läser en vanlig bok om man inte har inbyggd beslysning.

Även i övrigt är Paperwhite Rolls Royce jämfört med andra. Gränssnittet är bättre och den kapacitiva pekskärmen åtminstone närmar sig upplevelsen på vanliga surfplattor.

Att konvertera DRM-ade epub från biblioteket till mobi tar max 60 sekunder och kräver bara att man installerar två mycket lättanvända gratisprogram på datorn. Det är faktiskt nästan mer jobb att sätta upp Adobe Digital Editions på datorn som man ändå måste ha för att läsa biblioteksböcker.

Om man dessutom ibland läser böcker på engelska är Amazons lösning klockren. Det extremt enkelt att köpa böcker och e-böcker på engelska är till skillnad från i Sverige mycket billiga. Ofta kan man köpa även helt nya bestsellers för 10-20 kr.
 
  • Gilla
biggles12 och 1 till
  • Laddar…
Jag har haft en Kindle Fire (1st gen) ett par år och frun har en Kindle med 3G. Jag tröttnade på min Fire under senaste resan till Florida eftersom den är så värdelös så fort solen lyser.
Jag beställde en Kindle Paperwhite och ångra bittert att jag inte gjorde det för länge sedan!

Den är ju SÅ bra att läsa på och bakgrundsbelysningen är helt underbar!
Belysningen är väldigt bra i mörkt rum så när frun vill släcka kan jag läsa vidare utan att störa henne med skärmen på lägsta belysning.

Fruns Kindle med 3G (wispernet) är ju suverän eftersom man kan köpa nya böcker oavsett var man är... Jag önskar Paperwhite fanns med 3G...

Döttrarna har iRiver med "bibba funktionen" och där måste jag hålla med om att låna böcker från bibban via plattan är inte det lättaste även om det går. Vi lånar också via dator och för över sen.

Att läsa böcker är ingen skillnad oavsett märke, alla har idag bra e-ink skärmar och är lätta med bra batteritider.

Vi köpte iRiver för att döttrarna inte behärskar engelska ännu medan frun och jag bara läser på engelska.

Att konvertera böcker i Calibre är väldigt enkelt och det finns färdiga plugin att ladda ner för att avlägsna DRM skyddet så man kan flytta böcker mellan Kindle och vilken annan platta som helst.
Man behöver nog dock viss datorvana för att få in plugin filer och sätta upp allt.
I Sverige behöver vi inte heller oroa oss för om det är "olagligt" då vår lagstiftning säger att vi har rätt att nyttja material vi köpt oavsett teknisk plattform. Det är dock lite gråzon vad det gäller Kindle där man egentligen inte "äger" boken utan bara rätten att läsa den.

PDF stöd kan du bortse från, likaså "text". Att försöka läsa text baserat eller PDF är värdelöst på en e-ink platta...

Valet beror lite på om man är villig att mecka med Calibre och konvertera böcker eller inte och om man läser mest på engelska eller svenska.
Läser man mest på svenska och inte vill konvertera då får man fundera om man vill ha bibba funktionen på plattan eller inte. Vill man ha det, ja, då är det iRiver som gäller, annars skulle jag ta Sony's platta.
Läser man dock en del på engelska och kan tänka sig att konvertera böcker på svenska får man gå på Kindle spåret. Valet där är antingen 3G anslutning via Wispernet (gratis) eller bakgrundsbelyst skärm...

Tar man med pris i beräkningen är Kindle billigast...

Jag kan också passa på att tipsa om en svensk site med böcker, Bokon.se där de ofta har väldigt bra priser och bra utbud.
 
  • Gilla
cc71
  • Laddar…
Min enda invändning mot eböcker är att ( åtminstone många på Amazon ) vetenskapliga/ingenjör böcker blir ofta dåliga vad gäller tabeller, diagram och bilder.

Någon med liknande upplevelser?

Har gjort att jag dragit ner lite på min en gång offensiva insats att helt skrota böckerna och bara köra Amazon.
 
Håller med om att bilder är värdelöst i e-böcker.
 
anders07 skrev:
Fruns Kindle med 3G (wispernet) är ju suverän eftersom man kan köpa nya böcker oavsett var man är... Jag önskar Paperwhite fanns med 3G...
Paperwhite finns ju med 3G... Eller menar du att det inte stöds om den används i Sverige? Så är det kanske.
 
TLovskog skrev:
Min enda invändning mot eböcker är att ( åtminstone många på Amazon ) vetenskapliga/ingenjör böcker blir ofta dåliga vad gäller tabeller, diagram och bilder.

Någon med liknande upplevelser?

Har gjort att jag dragit ner lite på min en gång offensiva insats att helt skrota böckerna och bara köra Amazon.
Har du provat sådana böcker på t.ex. iPad med kindle appen? Tycker det blir riktigt bra grafik, bara att digitaliseringen är bra gjort.
 
3g Kindle går inte köpa till Sverige på officiell väg, om det fungerar eller ej är jag osäker på.

Beställde precis en Paperwhite så kan meddela att det landar på ca 1300kr inkl frakt, tull och moms.
 
M
dhanjel skrev:
3g Kindle går inte köpa till Sverige på officiell väg, om det fungerar eller ej är jag osäker på.

Beställde precis en Paperwhite så kan meddela att det landar på ca 1300kr inkl frakt, tull och moms.
Vi köpte först Kindle 3G från Amazon.com med en Amerikans address. Det funkade fint. Som ägare av en Kindle får man ju resa utanför USA och då fortsätter 3G att funka.. Om det nu funkar med de nya vet jag inte.
 
Precis, det fungerar ju med tex borderlinx.com
 
fredl skrev:
Har du provat sådana böcker på t.ex. iPad med kindle appen? Tycker det blir riktigt bra grafik, bara att digitaliseringen är bra gjort.
Ja. Det är oftast så jag läser. Just på Kindle appen på iPad. Det kan ju vara jag som har otur och att det är väldigt olika kvalité på "digitaliseringen".
 
TLovskog skrev:
Ja. Det är oftast så jag läser. Just på Kindle appen på iPad. Det kan ju vara jag som har otur och att det är väldigt olika kvalité på "digitaliseringen".
Har köpt några dator- och designböcker som har varit knivskarpa. Men som alltid är det väl YMMV som gäller.
 
dhanjel skrev:
3g Kindle går inte köpa till Sverige på officiell väg, om det fungerar eller ej är jag osäker på.

Beställde precis en Paperwhite så kan meddela att det landar på ca 1300kr inkl frakt, tull och moms.
Jag köpte en i USA (Florida) i slutet på januari över disk på någon elektronikkedja. Den landade på 800-900:- vill jag minnas. Bara ifall någon skulle vara intresserad.

Jag är supernöjd, men jag har inte lånat några böcker från biblioteket, så TS situation är annorlunda. Det jag är lite besviken på är pdf-läsningen, att läsa artiklar med dubbla kolumner är inte bekvämt. För liten skärm/för mycket scrollande. Att roota den var också lätt, och man kan bla köra fbreader (som har stöd för lite fler format), men annars så har jag inte hittat så mycket coola appar, så det känns inte lika "nödvändigt" som för en Android/iPhone.
 
För mig är en Kindle bara något man läser e-böcker (inte pdf) utan bilder på. Utanför den sfären är det padda eller dator som gäller. Ser inget behov alls av att installera några andra appar på den, det verkar bara bli undermåligt.
 
Nå, böcker (vanliga böcker alltså) med bilder fungerar finfint också. Så länge det är anpassat för Kindle. Tycker t.ex. tidningar fungerar skitbra på min Paperwhite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.