Ja ha, där ser man.

Jag såg att det finns värmepumpar som man ställer inomhus och som tar inomhusluften och gör varmvatten av den. Fiffigt att ställa den inomhus där det alltid är ca 20 grader.
Här en med 200 liters varmvattenbehållare. Men verkar litet besynnerligt, då inomhusluften kyls och man måste väl då värma huset för att kompensera.
 
  • Vit inomhus värmepump med 200 liters varmvattenbehållare från Stiebel Eltron, modell WWK 220.
Redigerat:
Det finns en del trådar i forumet om värmepumpsberedare. Jag tror inte någon har lyckats göra någon besparing.
 
CTC tillverkar en luftvatten-värmepump uteenhet CTC EcoAir 610M och uteenhet CTC EcoAir 614M. Men i broschyren anges inte vad som skiljer dessa åt. Avgivna effekter är precis desamma. Måtten är exakt desamma. Någon som vet vad det är för skillnad? Det vore något de gärna kunde ha berättat i sin brochyr över dessa.

Till dessa ska man tydligen ha innedel CTC EcoZenith i360.

Värmepumpsberedaren ovan är inget som är intressant och verkar inte vettigt. Jag hade aldrig sett att det fanns sådant tidigare.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
CTC tillverkar en luftvatten-värmepump uteenhet CTC EcoAir 610M och uteenhet CTC EcoAir 614M. Men i broschyren anges inte vad som skiljer dessa åt. Avgivna effekter är precis desamma. Måtten är exakt desamma. Någon som vet vad det är för skillnad? Det vore något de gärna kunde ha berättat i sin brochyr över dessa.

Till dessa ska man tydligen ha innedel CTC EcoZenith i360.

Värmepumpsberedaren ovan är inget som är intressant och verkar inte vettigt. Jag hade aldrig sett att det fanns sådant tidigare.
CTC 610 ger maximalt ca 10kw och 614 maximalt ca 14kw. Allt finns på CTC hemsida. Men det är det nominella värdet du skall titta på. De där maxvärdena som alla tillverkare anger är ej relevanta.
 
Det är ju det jag säger, nominella avgivna effekten är exakt desamma för CTC 610M och 614M. Utedelen väger också exakt lika mycket, nämligen 174 kg. Det är från CTC egen hemsida och produktblad
"CTC EcoAir 600M
Varvtalsstyrda luft/vattenvärmepumpar,
modell 610M-622M, 2.5-22 kW#, tryckt 18 okt. 2021.
https://ctc.se/file-download-product/3960
 
  • Tekniskt datablad för CTC EcoAir 600M varvtalsstyrda luft/vattenvärmepumpar med modellerna 610M och 614M, inklusive mått och effektdata.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Det är ju det jag säger, nominella avgivna effekten är exakt desamma för CTC 610M och 614M. Utedelen väger också exakt lika mycket, nämligen 174 kg.
Det är uppenbart fel i den tabellen. Kolla i en annan.
 
Man har väl gjort som Volvo och flera tillverkare av luft/luft-vatten-varmepumpar, dvs säljer samma hårdvara för olika pris beroende på vad man begränsat effekten till i mjukvaran?
 
guggen hänvisar till samma produktblad i rskdatabasen.se, men en gammal version tryckt 3 sep. 2020, alltså gammal, över ett år gammal. Det måste vara senaste versionen som gäller, och direkt från tillverkaren. CTC har väl korrigerat de felen som var i den från 3 sept. 2020.
 
A Arnodt skrev:
guggen hänvisar till samma produktblad i rskdatabasen.se, men en gammal version tryckt 3 sep. 2020, alltså gammal, över ett år gammal. Det måste vara senaste versionen som gäller, och direkt från tillverkaren. CTC har väl korrigerat de felen som var i den från 3 sept. 2020.
Det var första bästa i sökningen :). Det är märkligt. Men uppenbarligen har det smugit sig in ett fel i ngn version som du har/den senaste. Det är uppenbart att, när det gäller de värdena, så är de identiska med tabellen intill. Klantigt minst sagt av CTC.
Men de här pumparna ändrar sig inte speciellt mkt förutom mjukvaran. Så det är sannolikt samma värden när de kom för 5 år sedan som idag.
 
Det är lätt hänt att det blir tryckfel och fel på siffror i broschyrer och datablad. Sådant händer och företaget märker ofta inte det själva utan det är kunder som läser och tittar i broschyrerna som hittar felen, som i detta fall hos CTC. Broschyrer och datablad är ju till för kunderna, inte för företagets(CTC) anställda.

Jag laddade ner produktbladet igår den 1 april 2022 från CTC hemsida, och urklippet i inlägg Nr. 65 är därifrån, så det är inget gammalt som jag har haft i årtal i datorn.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
En firma som lämnat anbud på en luftvatten-värmepump IVT anger i sitt anbud "minimumvolym värmesystem 58 L" Vid fråga har de ännu inte kunnat ange eller motivera varför det skulle behöva minst 58 L..

Jag gissar att de menar vattenvolymen i befintliga vattenradiatorerna. Det är så kallade Lenhovda-radiatorer,
3 st 1,4 x 0,59 m à 15 L
3 st 1,1 x 0,59 m à 12 L
1 st 2,3 x 0,3 m à 26 L
1 st 0,6 x 0,59 m à 3 L

Jag uppskattar vattenvolymen i dessa till ca 120 liter, enl. produktblad Lenhovda, men kan det verkligen vara så mycket volym?

En annan sak den firman inte ännu kunnat ange är hur lång tid(dagar, timmar) installationen tar, räknat från de börjar montera bort bef. elpanna och tills nya luftvatten-värmepumpen är i drift. Det är ju väldigt viktigt att veta hur länge man kommer att vara utan kall- och varmvatten och värme.
 
Redigerat:
Det verkar som firman som lämnat anbud inte kan förklara varför de har med kravet "minimumvolym värmesystem 58 L". Varför har de med sådant besynnerligt krav? Vad är de rädda för?
 
Tillverkaren av värmepumpen har ett krav på antal liter/kW. Det är helt enkelt för att inte värmepumpen ska gå dåligt och stanna på grund av överhettning stup i kvarten.
Rent tekniskt är det inte samma sak som den totala volymen i alla radiatorer och ledningar, utan det som krävs är att det alltid finns en viss mängd vatten som kan cirkulera oberoende av eventuella termostater och andra styrningar.

Jag tycker det verkar seriöst av firman att ha med det i åtanke.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Tack för upplysningen.
Det handlar alltså om att ha en viss minimum avnämare, som det fint heter, för värmeenergin som kompressorn ger.

Men räknar man all vattenvolym i radiatorerna får man ju maximal tillgänglig vattenvolym. Sedan kan utnyttjningsbar vattenvolym bara vara mindre, radiatorer kan ju ha sin termostat avstängd och då faller de radiatorernas vattenvolym bort.

Men kompressorn är ju varvtalsstyrd i anbudet som de lämnat, och då borde vattenvolymen vara mindre viktig. Den borde då bättre kunna bemästra en mindre vattenvolym.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.