Då hade jag verkligen inte lagt ner någon större möda på grävning runt huset. Gräv bort någon dm jord då, neråt och utåt, och i med grus. Så har du gjort något iaf (även om det inte verkar behövas rent krasst =)). Lägg en duk i botten om det får dig att sova bättre, det är inget som gör någon skillnad. Dock gör en ytligt monterad duk det bara värre om ogräsrensning någon gång blir aktuell, då rötterna gärna växer fast i duken.
 
Padda mekaniskt handgripligen. En regel 45X95 ca 1 meter lång och på ändan sätts en regelbit 45X95 ca 20-30 centimeter och du har en stampe som trycker ner bra.
 
  • Gilla
Rangel
  • Laddar…
T T.Gustafsson skrev:
Då hade jag verkligen inte lagt ner någon större möda på grävning runt huset. Gräv bort någon dm jord då, neråt och utåt, och i med grus. Så har du gjort något iaf (även om det inte verkar behövas rent krasst =)). Lägg en duk i botten om det får dig att sova bättre, det är inget som gör någon skillnad. Dock gör en ytligt monterad duk det bara värre om ogräsrensning någon gång blir aktuell, då rötterna gärna växer fast i duken.
Fast det måste väl vara mer nyttigt att leda bort vattnet?
 
Gräver du ett dike närmast väggen så är risken stor att det samlas mer vatten där än om du inte gör något.
Så det är viktigt att vattnet kan rinna undan någonstans.
 
useless useless skrev:
Gräver du ett dike närmast väggen så är risken stor att det samlas mer vatten där än om du inte gör något.
Så det är viktigt att vattnet kan rinna undan någonstans.
Blir förvirrad. Alla säger till mig att jag absolut ska göra detta och nu säger du att jag inte ska.
 
Jag säger bara att vattnet som samlas i det grusfyllda diket måste ledas bort någonstans.
 
useless useless skrev:
Jag säger bara att vattnet som samlas i det grusfyllda diket måste ledas bort någonstans.
Om man lutar det utåt så borde det ledas bort?
 
M Förstagångsköparen skrev:
Om man lutar det utåt så borde det ledas bort?
Ja.

Du borde väl få plats med en mindre padda?
 
M Förstagångsköparen skrev:
Om man lutar det utåt så borde det ledas bort?
Det viktiga är lutning och att det är packat. Om det sen är (tätt)grus eller en tät gräsmatta spelar mindre roll. Jag förstår mig inte på de som gräver ett decimeterdjupt dike mot grunden och lägger singel i det bara för att få bort "jord".
 
C cotillion skrev:
Det viktiga är lutning och att det är packat. Om det sen är (tätt)grus eller en tät gräsmatta spelar mindre roll. Jag förstår mig inte på de som gräver ett decimeterdjupt dike mot grunden och lägger singel i det bara för att få bort "jord".
Vet inte vem jag ska lita på
 
M Förstagångsköparen skrev:
Vet inte vem jag ska lita på
Du ska ta bort all matjord. Därefter ska du padda med lite fall ut från grunden och lägga duk som du sedan fyller upp med väggrus. Padda igen med fall. Fyll på med valfri kross.

Nu kommer allt vatten att ta lättaste vägen vilket blir bort från huset och ut mot matjorden.

Eventuellt har du dränering runt grunden med så var försiktig när du gräver
 
Här är lite bilder från när jag gjorde mitt....

Röd stuga med vita knutar, grönt gräs, blommande buskage, och en grusgång syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nylagd trottoarkant vid hus, grön gräsmatta, röd vägg, stuprör, nypreparerad jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd husvägg, grusväg i anläggning, grönt gräs, räfsa, rosa vattenkanna, avloppsrör, betongplattor, soligt, trädgårdsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd byggnad, nygrävd stig i jord, gräs, vita gruskanter, gröna träd, ledningsrör och kabel på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd trähusfasad, vita fönster, grusgång, gräsmatta, stuprör, molnig himmel, utomhusljus, grön vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
john.h och 2 till
  • Laddar…
... dock såhär jag byggt bort det mesta av gruset nu. Bara ena kortsidan kvar. Där blir det plattor så småningom då det är för tidskrävande att hålla ogräset väck ifrån gruset.

Traditionellt rött hus med vita knutar, trädäck, grönt gräs och klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Bild av gräsmark och grus nära betongstenskant, nattetid, belyst med artificiellt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörkt markfoto visar asfalt, gräs och löv, upplyst av smal ljusstrimma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så där gjorde jag. En gjuten betongkantsten, 8-16 grus innanför, gräsmatta utanför. Jag höll inte på att padda något, men det var en sluttning sedan tidigare. Det ska absolut inte luta mot huset i vilket fall.

8-16 är ju inte tätt överhuvudtaget. I mitt fall är det dränerande singel närmast huset med markduk mot jorden hela vägen ner till dräneringsröret som ligger nån dm under plattan.
 
P pennybridge skrev:
Här är lite bilder från när jag gjorde mitt....

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Såg ju riktigt fint ut! Målade du sockeln i samma veva? Hur gjorde du och vilken färg använde du? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.