4 211 läst · 33 svar
4k läst
33 svar
Lägga grus närmast väggen + kantsten
Då hade jag verkligen inte lagt ner någon större möda på grävning runt huset. Gräv bort någon dm jord då, neråt och utåt, och i med grus. Så har du gjort något iaf (även om det inte verkar behövas rent krasst =)). Lägg en duk i botten om det får dig att sova bättre, det är inget som gör någon skillnad. Dock gör en ytligt monterad duk det bara värre om ogräsrensning någon gång blir aktuell, då rötterna gärna växer fast i duken.
Fast det måste väl vara mer nyttigt att leda bort vattnet?T T.Gustafsson skrev:Då hade jag verkligen inte lagt ner någon större möda på grävning runt huset. Gräv bort någon dm jord då, neråt och utåt, och i med grus. Så har du gjort något iaf (även om det inte verkar behövas rent krasst =)). Lägg en duk i botten om det får dig att sova bättre, det är inget som gör någon skillnad. Dock gör en ytligt monterad duk det bara värre om ogräsrensning någon gång blir aktuell, då rötterna gärna växer fast i duken.
Det viktiga är lutning och att det är packat. Om det sen är (tätt)grus eller en tät gräsmatta spelar mindre roll. Jag förstår mig inte på de som gräver ett decimeterdjupt dike mot grunden och lägger singel i det bara för att få bort "jord".M Förstagångsköparen skrev:
Du ska ta bort all matjord. Därefter ska du padda med lite fall ut från grunden och lägga duk som du sedan fyller upp med väggrus. Padda igen med fall. Fyll på med valfri kross.M Förstagångsköparen skrev:
Nu kommer allt vatten att ta lättaste vägen vilket blir bort från huset och ut mot matjorden.
Eventuellt har du dränering runt grunden med så var försiktig när du gräver
Här är lite bilder från när jag gjorde mitt....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så där gjorde jag. En gjuten betongkantsten, 8-16 grus innanför, gräsmatta utanför. Jag höll inte på att padda något, men det var en sluttning sedan tidigare. Det ska absolut inte luta mot huset i vilket fall.
8-16 är ju inte tätt överhuvudtaget. I mitt fall är det dränerande singel närmast huset med markduk mot jorden hela vägen ner till dräneringsröret som ligger nån dm under plattan.