Rör 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej
Har ett litet läckage i ett galvat rör efter vattenmätaren(gul pil). Vet inte hur jag ska kunna lina om det då det sitter en mässingkoppling som är pressad i ena änden. Jag kan väl inte vrida det galvade röret som sitter efter mätaren (röd pil)? Eller är röret vänstergängat i andra änden? Är lite av ett blåbär på det här.:x
 
Du får ta loss det i samma ordning som rörmockaren satte dit det. Eventuellt för du börja med att ta bort kopparröret i andra änden.
Eller möjligen börja i änden mot ventilen beroende på vad de är som sitter där.
Men enklast är så klart att du bara sågar av röret mellan ventilen och böjen, såga på två ställen så du får lite manöverutrymme. Sedan sätter du nytt från kopparröret till ventilen.
 
Tackar för svar! Bäst är kanske att skippa allt galvat och ersätta med koppar och klämringskopplingar?
 
Höga Berget skrev:
Tackar för svar! Bäst är kanske att skippa allt galvat och ersätta med koppar och klämringskopplingar?
Det hade jag gjort. Fast jag löder som regel mina kopplingar.
 
Tråden flyttad till vatten & avlopp.

/ Mvh Moderator
 
Har du sett hur ett galvat rör ser ut på insidan? Bläh.

Jag har slängt ut några galvade rör och det känns bra.
 
  • Gilla
hama65
  • Laddar…
pelpet skrev:
Har du sett hur ett galvat rör ser ut på insidan? Bläh.

Jag har slängt ut några galvade rör och det känns bra.
Ha-ha, ja TS kommer säkert att få en chock när han ser hur det ser ut på insidan av de där rören när de kommer loss :)
 
Byt ut det galvade röret. Då kopparröret är ädlare en det galvade så "äter" det upp det galvade röret. Mvh Kalle
 
En liten varning bara;
Ser att det är en gammal kägelventil precis innan kopplingen. Det är inte ovanligt att sådana läcker om dom inte varit motionerade på länge.
Innan du kapar/lossar rör;
Stäng ventiler på inkommande vatten och försäkra dig om att trycket försvinner helt, genom att öppna någon avtappning i närheten.
Är ventilerna i dåligt skick (läcker igenom) så kan det vara nödvändigt att stänga på kommunens ventil vid tomtgränsen.
 
Ja, och det finns risk att ventilen börjar läcka genom axeln också. Det kan man lösa med lite gängtejp under muttern och sedan dra åt, sen får man inte vrida på axeln bara för då börjar det läcka igen, så att sätta gängtejp där är det sista man gör efter att man öppnat kranen igen.

Men dessa läckage lär vara relativt små och inget som hindrar ett byte av rören efter kranen, gör ju inget om det droppar lite härifrån under tiden.

Eftersom vatten är i inkompressibelt gör det heller inte så mycket om det är rest-tryck kvar i röret när man lossar. Det har jag aldrig brytt mig om att släppa ut först, det sprutar lite vid kopplingen när man lossar, men det kommer ju ändå komma ut vatten den vägen när rören lossas helt.... :)
 
thomasx skrev:
Eftersom vatten är i inkompressibelt gör det heller inte så mycket om det är rest-tryck kvar i röret när man lossar. Det har jag aldrig brytt mig om att släppa ut först, det sprutar lite vid kopplingen när man lossar, men det kommer ju ändå komma ut vatten den vägen när rören lossas helt.... :)
Det är kanske lite sent påtänkt om ventilen inte håller tät och man har 6 bars tryck när man kapar röret som någon föreslog . ;)
 
Tack för alla tips! Har noterat att det sitter några meter koppar och sedan övergår det till galv igen så det blir till att riva allt galv och byta till koppar. Får ge sambon 10m 28-rör i julklapp(y) Märkligt att rörinstallatören som satte kopparrör inte bytte hela vägen med tanke på risken för galvaniska vandringar.
 
Höga Berget skrev:
Märkligt att rörinstallatören som satte kopparrör inte bytte hela vägen med tanke på risken för galvaniska vandringar.
Men ser det inte ut att sitta en mässingskoppling mellan galv o koppar? :confused: Detta minskar risken för galvaniska strömmar.
 
roland53 OK. Jo det gör det. Har upptäckt ett ytterligare läckage på en galvad T-koppling senare på stammen efter kopparröret. Där har det rostat igenom. Men då kanske det räcker att bara byta denna koppling.
 
Va inte dummsnål nu, byt allt när du endå håller på, kostar inte många slantar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.