Vist är det dyrare men du får alltid det du betalar för. Har man råd att avstå V2X lösningen om bilen kan hantera detta?
 
F fsn skrev:
Och snälla, sluta kalla laddboxen för laddare.
Fair point, men jag tror att du har en hård kamp mot allmänspråket framför dig.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Om du kommer att få effekttaxa på elnätet (även på nätterna) så är det inte säkert att det lönar sig att ladda snabbt med trefas. Av denna anledning så är det framtidssäkra att installera en box som kan styras till både enfas och trefas och med olika laddström.

Eller, om de är det minsta händig med elektronik och programmering så kan du bygga en själv. Jag har en tråd om att bygga laddbox här på forumet om du vill ha inspiration...
På VW ID4 kan man reducera laddströmmen i bilen går dock ej att välja hur mycket utan det verkar bli 50%.
 
G Greger_08 skrev:
På VW ID4 kan man reducera laddströmmen i bilen går dock ej att välja hur mycket utan det verkar bli 50%.
I fruns bil kan man ställa in fyra olika steg, men det står inte vad de betyder....
 
Ja, bilarnas inställningsmöjligheter är för få, för otydliga och för varierade för att lita på. Bättre med en bra box då.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det förutsätter en DC laddare med inverter till en helt annan kostnad.
Nej, det gör det inte. På samma sätt som omvandlingen från AC till DC kan ske i bilen eller stolpen kan ju omvandlingen från DC till AC ske antingen i bilens laddare eller i wallboxen.
 
R Rolle85 skrev:
jag hade gärna velat ha mäjligheten att ladda när elen är som billigast, är det Halo och Tibber som erbjuder detta enbart?
Då måste du ha timpris ,annars gör bolaget ett medelpris under månaden för förbrukad el så spelar ingen roll när du laddar.Ladda inte med 220V i vanligt eluttag ,effektuttaget blir för högt pch proppen går eller så tar det fruktansvärt lång tid att ladda en elbil.Hra själv easee laddare och helnöjd.Pris ca 8-10tkr inkl allt arbete
 
D Daniel 109 skrev:
Varför ska det vara en egen jordfelsbrytare?
D Daniel 109 skrev:
Varför ska det vara en egen jordfelsbrytare?[/QUO
Så här ser det ut i mitt elskåp 3 brytare för faser vid fel på billsddning Elskåp med tre kretsar märkta "Elkopplare för produktionsanläggning", "Solcell" och "Billaddare".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fair point, men jag tror att du har en hård kamp mot allmänspråket framför dig.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, bilarnas inställningsmöjligheter är för få, för otydliga och för varierade för att lita på. Bättre med en bra box då.
jag tror inte allmänspråket är det största problemet utan de som faktiskt tror att det är en laddare. Därför det ändå är viktigt att de som faktiskt vet bättre inte skriver laddare av slentrian.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
H henrike skrev:
Personligen upplever jag inget problem med detta, laddar med 2-fas 8A under nätterna, låter dessutom bilen bestämma laddschemat för att batteriet ska må så bra som möjligt.
Ja, 8 A kan man normalt ta ut utan problem, på en, två eller tre faser.
Det är typ 16 A per fas som blir problem, dvs det är svårt att nyttja bilen maximala laddeffekt om laddaren är enfasig eller tvåfasig.
 
E ERagn skrev:
Skojigt, verkligen…
Så PS2a står för Polestar 2, från 9 till 4 tecken. Ja det var en skojig förkortning.
Har du någon länk till en spec som beskriver dess laddmöjkligheter?
E ERagn skrev:
Vilket protokoll syftar du på?
LIN, se SS-EN 61851-1 annex D, men det finns säkert i ISO/IEC 15118 också.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så PS2a står för Polestar 2, från 9 till 4 tecken. Ja det var en skojig förkortning.
Har du någon länk till en spec som beskriver dess laddmöjkligheter?

LIN, se SS-EN 61851-1 annex D, men det finns säkert i ISO/IEC 15118 också.
Hehe. Annex D finns det nog om möjligt ännu färre wallboxar som stödjer. Hade blivit imponerad om du hittade en enda.
 
P Palle500 skrev:
Bo.Siltberg skrev:
Det är bilen som bestämmer vilken fas som belastas. Vid enfas lär det alltid vara fas 1, det som är L1 i typ 2-donet till bilen. Kanske kan man begära att bilen väljer en annan fas. Jag har för mig det finns någon enstaka laddbox som kan växla fas, men det är lite kostsamt så det är nog udda.

Bo menar att det är L1 (eller vilken fas du nu anslutit till L1 på laddboxen) som belastas om du ansluter en bil med endast 1 fas laddare, tex en Leaf.
Alternativt använder en typ2 kabel för endast 1-fas.

Däremot så borde vissa laddboxar endast kunna slå på en fas (L1) till bilen som då endast laddas med 1-fas fast den har en 3-fas laddare i bilen.
Vet ej om standarden även säger att 1-fas matningen i typ2 kontakten kan vara valfritt fas-stift L1, L2, L3 ? Om så, så borde även smarta laddboxar kunna välja vilken fas som skall mata bilen med 1-fas?

Ska vi vara noga med terminologin så sitter ingen laddare i bilen heller, utan en omvandlare som konverterar växelström till likström som är det 400v-batteriet kan ta emot....
 
  • Haha
TRJBerg
  • Laddar…
Och det är tycker jag passar bra in på en batteiladdare dvs
- omvandling till DC av passande spänning
- reglering av laddströmmen
- övervakning av laddningen inkl avbrytning av laddningen när batteriet är fullt.

Däremot finns ingenting av detta i en laddbox så där är namnet missvisande. Man kanske kan säga att laddboxen, förutom säkerhetsfunktioner, reglerar matningen till bilen, eller begär för det är fortfarande bilen som bestämmer.

DC-snabbladdare på stan är en annan sak.
 
  • Gilla
Lgströ och 1 till
  • Laddar…
Boxen reglerar inget. Den informerar bara bilen om vilken strömgräns som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.