Tootiki Tootiki skrev:
Finns ju en del spisar idag med integrerad fläkt om man inte vill ha en stor kåpa :)
Nu har jag inte provat den här modellen IRL. Men jag har provat liknande lösningar och min erfarenhet är att det behöver vara ett j ä v l a sug (utrymme för fläkt och ljud) för att man ens ska kunna få bort en del av den ånga som bildas.

Exempel, jag hade i förra bostaden en 90 cm tjock bänkskiva vilket gjorde att hällen kom ut en bit jämför med fläkten. Köpte en grym fläkt sett till prestanda och märke. Men mycket av ångan försvann rakt ut i rummet ändå.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Nu har jag inte provat den här modellen IRL. Men jag har provat liknande lösningar och min erfarenhet är att det behöver vara ett j ä v l a sug (utrymme för fläkt och ljud) för att man ens ska kunna få bort en del av den ånga som bildas.

Exempel, jag hade i förra bostaden en 90 cm tjock bänkskiva vilket gjorde att hällen kom ut en bit jämför med fläkten. Köpte en grym fläkt sett till prestanda och märke. Men mycket av ångan försvann rakt ut i rummet ändå.
Viktor.J Viktor.J skrev:
Nu har jag inte provat den här modellen IRL. Men jag har provat liknande lösningar och min erfarenhet är att det behöver vara ett j ä v l a sug (utrymme för fläkt och ljud) för att man ens ska kunna få bort en del av den ånga som bildas.

Exempel, jag hade i förra bostaden en 90 cm tjock bänkskiva vilket gjorde att hällen kom ut en bit jämför med fläkten. Köpte en grym fläkt sett till prestanda och märke. Men mycket av ångan försvann rakt ut i rummet ändå.
Jag har inte heller provat, men sett en del privatpersoner på ex youtube använda dessa och är imponerad, dock skulle jag inte skaffa någon i dagsläget själv (pga fullt fungerande kök som funkar ett bra tag till).
Menade bara att det finns som alternativ om man planerar för ett helt nytt kök och har möjligheten så kan man ju kika/pröva på de modeller som finns i dagsläget :)
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Japp, ljussättningen av vad ?
Av allt :D

Vi har tänkt ha spottar i taket, men tänker att det inte kommer att räcka och att risken är stor att ens överkropp skuggar det man grejar med (tex hackar lök osv) när man står lutad över köksbänken?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
M Meijah skrev:
Av allt :D

Vi har tänkt ha spottar i taket, men tänker att det inte kommer att räcka och att risken är stor att ens överkropp skuggar det man grejar med (tex hackar lök osv) när man står lutad över köksbänken?
Hmm, vi har inte problem med det iallafall. Vi har en rad spottar ca 25 cm ut från väggen över arbetsbänkarna. Sedan har vi en till rad ca 1-1,2 m ut från den andra raden. Båda raderna går att styra individuellt med dimmer och spottarna har dimbar färgskala så när de är nerdimmade är de gul/orangea och när de är som ljusast (arbetsljus) är dom vita. Sedan har dom ju en spridningsvinkel som är typ 130 grader eller något.

Jag har då aldrig tänkt att jag skulle behövs mera ljus :)
 
  • Gilla
Meijah
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Hmm, vi har inte problem med det iallafall. Vi har en rad spottar ca 25 cm ut från väggen över arbetsbänkarna. Sedan har vi en till rad ca 1-1,2 m ut från den andra raden. Båda raderna går att styra individuellt med dimmer och spottarna har dimbar färgskala så när de är nerdimmade är de gul/orangea och när de är som ljusast (arbetsljus) är dom vita. Sedan har dom ju en spridningsvinkel som är typ 130 grader eller något.

Jag har då aldrig tänkt att jag skulle behövs mera ljus :)
Okej! Då kanske det räcker bara med det då (blir sambon nöjd)! :D
Tack :)
 
M Meijah skrev:
Av allt :D

Vi har tänkt ha spottar i taket, men tänker att det inte kommer att räcka och att risken är stor att ens överkropp skuggar det man grejar med (tex hackar lök osv) när man står lutad över köksbänken?
Jag tycker inte det räcker med enbart spottar monterade i taket som arbetsbelysning. Jag vill ha punktbelysning om jag ska skära lök eller läsa recept. Vilken typ av spottar är det ni tänkt, inbyggda eller på skena?

https://trendenser.se/2019/09/inredningskunskap-belysning-vid-koksbanken/

Kök med vit inredning och tre svarta hängande lampor som belysning över arbetsbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök med vit inredning, takmonterade pendellampor och en köksö med ljus bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Meijah
  • Laddar…
M Meijah skrev:
Vad säger ni om detta? :)
[bild] [bild] [bild]
Jag hade nog satt ugnen där kyl och frys är idag och kyl och frys där vitrindelen är. Då blir det inte så långt mellan spis och ugn.
 
M MetteKson skrev:
Jag tycker inte det räcker med enbart spottar monterade i taket som arbetsbelysning. Jag vill ha punktbelysning om jag ska skära lök eller läsa recept. Vilken typ av spottar är det ni tänkt, inbyggda eller på skena?

[länk]

[bild] [bild]
Jag kan lova dig att den belysningen som jag har med mina spotlights hemma är minst lika bra om inte bättre än belysningen du skickade bilder till. Förtydligande, utan överskåp kan man flytta spotten in mot väggen. Då får du ljus rakt ner mot arbetsytan, kompletterar man med spots bakom och på sidan så kommer arbetsytan att beslysas utan problem.

Illustration av en person som arbetar i ett kök med riktad belysning från spotlights på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Meijah
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag kan lova dig att den belysningen som jag har med mina spotlights hemma är minst lika bra om inte bättre än belysningen du skickade bilder till. Förtydligande, utan överskåp kan man flytta spotten in mot väggen. Då får du ljus rakt ner mot arbetsytan, kompletterar man med spots bakom och på sidan så kommer arbetsytan att beslysas utan problem.

[bild]
Dina spottar fungerar säkert jättebra och det viktigaste är att ni är nöjda. Jag skrev i inlägget att JAG inte tycker spottar räcker, jag vill ha ljuskällan närmare när jag arbetar. Jag föredrar det även rent estetiskt. Jag säger inte att jag har rätt. TS frågar efter råd, och vi kommer med olika input baserat på egna erfarenheter.

Bilderna jag skickade är exempel på utformning av belysning som alternativ till spottar. Jag menade inte att just dessa lampor lyser bättre, de är endast inspirationsbilder.[/QUOTE]
 
M MetteKson skrev:
Dina spottar fungerar säkert jättebra och det viktigaste är att ni är nöjda. Jag skrev i inlägget att JAG inte tycker spottar räcker, jag vill ha ljuskällan närmare när jag arbetar. Jag föredrar det även rent estetiskt. Jag säger inte att jag har rätt. TS frågar efter råd, och vi kommer med olika input baserat på egna erfarenheter.

Bilderna jag skickade är exempel på utformning av belysning som alternativ till spottar. Jag menade inte att just dessa lampor lyser bättre, de är endast inspirationsbilder.
[/QUOTE]

Allt ok här :) Jag vill bara nyansera bilden med mina åsikter, du samma med dina och så får TS en fin bas att ta beslut på :)
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Jag tycker inte det räcker med enbart spottar monterade i taket som arbetsbelysning. Jag vill ha punktbelysning om jag ska skära lök eller läsa recept. Vilken typ av spottar är det ni tänkt, inbyggda eller på skena?

[länk]

[bild] [bild]
Just sådär med hängande lampor skulle bli himla fint! Känns som det blir tomt utan överskåp så några fina lampor gör ju både nytta och nöje! Tack för bildinspo! :D
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag kan lova dig att den belysningen som jag har med mina spotlights hemma är minst lika bra om inte bättre än belysningen du skickade bilder till. Förtydligande, utan överskåp kan man flytta spotten in mot väggen. Då får du ljus rakt ner mot arbetsytan, kompletterar man med spots bakom och på sidan så kommer arbetsytan att beslysas utan problem.

[bild]
Tack för tydlig bild! Jag hade nog inte tänkt på att placera spottarna längre in mot väggen, vilket ju blir glasklart tack vare din bild! Kanske hade elektrikern tänkt på detta men känns bättre att jag nu har "kollen" istället! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.