Testade denna variant efter förslag från er. Var rädd att det skulle bki ett "stökigt" intryck med bänkskåp i flera olika bredder osv men tyckte jag fick till en någorlunda snygg och funktionell symmetri på spis-sidan. Diskbänksidan har jag inte klurat klart på ännu..
Vad säger ni om detta? :)
Ritning av ett kökslayout med bänkskåp i olika bredder och centralt placerad spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av kök med blandade bänkskåp, inbyggda ugnar och köksö med spis och diskho.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av ett kök med bänkskåp i olika bredder, spishäll och diskho i arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
Har haft ett kök med 40lådor, de bli väldigt smala och rymmer nästan inget. Försök få till minst 60 skåp.

Vi har nu ett "nödlösningsskåp" likt det vid kylen på 20cm som fungerar oväntat bra vid spisen för att ha olja m.m. i. Jag skulle flytta erat till spisen
Vitt köksskåp med öppen smal utdragbar låda fylld med flaskor och burkar med kryddor och olja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Meijah
  • Laddar…
J
Håller med om att det är trevligt att ha diskhon framför ett fönster. Att ha diskmaskinen i ett hörn kan störa en del om man har för vana att ha denna öppen längre tid vid lastning/tömning mm då det blockerar ev. skåpdörr i hörnet.
 
  • Gilla
Meijah
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Har haft ett kök med 40lådor, de bli väldigt smala och rymmer nästan inget. Försök få till minst 60 skåp. Vi har nu ett "nödlösningsskåp" på 20cm som fungerar oväntat bra vid spisen för att ha olja m.m. i
Ja det var det jag också funderade på.. 20 skåpet vid kylen tänkte jag skulle fungera som skåp för skärbrådor :D 20 skåpet till vänster om spisen (i hörnet) är en "snurrepelle" som min mamma säger! :'D
Får fundera några varv till på lådlösningen.. för just den väggsidan (vägg B), går inte att ändra längd på. Vägg C och D går att justera en smula.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Har haft ett kök med 40lådor, de bli väldigt smala och rymmer nästan inget. Försök få till minst 60 skåp.

Vi har nu ett "nödlösningsskåp" likt det vid kylen på 20cm som fungerar oväntat bra vid spisen för att ha olja m.m. i. Jag skulle flytta erat till spisen
[bild]
Och anledningen till att jag placerade 20 skåpet vid kylen är för att det ska se symmetriskt ut, 20, 40, 80, 40 och 20! ^^
Men är kanske smartare att tänka funktion före utseende!?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Håller med om att det är trevligt att ha diskhon framför ett fönster. Att ha diskmaskinen i ett hörn kan störa en del om man har för vana att ha denna öppen längre tid vid lastning/tömning mm då det blockerar ev. skåpdörr i hörnet.
Japp, vi hade diskmaskin i hörnet i förra huset men med låda för sopsortering direkt bredvid. Totalt värdelöst när man skall skrapa av matrester och ställa in i diskmaskinen.
 
boschkenta
Kylskåp nära både ugn och spis tänker jag blir smidigt, särskilt om ni är 5 pers - mindre trafik.
Mitt egentliga klagomål hade vart kylens placering i första exemplet - din uppdatering ser mycket bättre ut med närheten till spisen tycker jag!

Inget stort skafferi högskåp? Kan vara praktiskt. Mer praktiskt än ett städskåp i ett kök tänker jag, men jag förstår tanken när du har hallen precis där.

Jag har ugnen bredvid spisen (i ett högskåp) och tycker det är smidigt då man kan ställa ut varma saker rakt på spisen brevid det andra, samt nära till extra förvaring av större grytor och annat som kanske funkar på både spis och i ugn.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
boschkenta boschkenta skrev:
Kylskåp nära både ugn och spis tänker jag blir smidigt, särskilt om ni är 5 pers - mindre trafik.
Mitt egentliga klagomål hade vart kylens placering i första exemplet - din uppdatering ser mycket bättre ut med närheten till spisen tycker jag!

Inget stort skafferi högskåp? Kan vara praktiskt. Mer praktiskt än ett städskåp i ett kök tänker jag, men jag förstår tanken när du har hallen precis där.

Jag har ugnen bredvid spisen (i ett högskåp) och tycker det är smidigt då man kan ställa ut varma saker rakt på spisen brevid det andra, samt nära till extra förvaring av större grytor och annat som kanske funkar på både spis och i ugn.
Vi har ett skafferi i högskåp idag och det är ett konstant kaos.. tanken är att ha skafferi i lådorna i ett bänkskåp istället. Eftersom man drar ut lådorna ser man även det som ligger längts in i lådan, jämfört med högskåp där man hittar linser som gick ut 2001 (typ) ;) Har också tänkt på att det kanske blir långt mellan kyl och micro om man tex tänkt värma rester osv. Men mätte avståndet vi har idag och det skiljde bara 1 meter. Så tror inte det kommer störa oss nämnvärt.
Ikeas skåp är så himla bra utformade så grytor och ugnsformar kommer förvaras i lådorna under ugnen och samma med förvaringen under spisen, perfekt för kastruller och stekpannor! :)
 
  • Gilla
boschkenta
  • Laddar…
M Meijah skrev:
Och anledningen till att jag placerade 20 skåpet vid kylen är för att det ska se symmetriskt ut, 20, 40, 80, 40 och 20! ^^
Men är kanske smartare att tänka funktion före utseende!?
Jag förstod att det var pga av symmetrin.
Jag skulle tänkt likadant. :)
Hörnskåpets 20 cm är ju svårt att flytta. Sätter du (från vänster) 60, 80, 40, 20 skåp tror jag det ser rörigt och ogenomtänkt ut. Men du kanske kan byta ut 20 eller 40 skåpen mot något som bryter av lite?

De två nedre bilderna är från Ikea om ni planerar köpa kök därifrån.
 
  • Grått köksskåp med vinhylla och skåpluckor, planeringsdiskussion för kökslayout.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hörnskåp i kök med öppen vinställningsdel, omgiven av stängda grå skåpdörrar och köksredskap på hyllor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en uppsättning symmetriska köksskåp i olika storlekar, en låda öppen, i en neutral grå färg med gyllene handtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Meijah
  • Laddar…
boschkenta boschkenta skrev:
Kylskåp nära både ugn och spis tänker jag blir smidigt, särskilt om ni är 5 pers - mindre trafik.
Mitt egentliga klagomål hade vart kylens placering i första exemplet - din uppdatering ser mycket bättre ut med närheten till spisen tycker jag!

Inget stort skafferi högskåp? Kan vara praktiskt. Mer praktiskt än ett städskåp i ett kök tänker jag, men jag förstår tanken när du har hallen precis där.

Jag har ugnen bredvid spisen (i ett högskåp) och tycker det är smidigt då man kan ställa ut varma saker rakt på spisen brevid det andra, samt nära till extra förvaring av större grytor och annat som kanske funkar på både spis och i ugn.
Jag tycker en lösning på skafferi likt denna är överskådlig och bra om TS inte vill ha hög eller överskåp.
 
  • Öppet skafferi med utdragbara trähyllor fulla med matvaror och kryddor, organiserat i ett kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
boschkenta
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Jag tycker en lösning på skafferi likt denna är överskådlig och bra om TS inte vill ha hög eller överskåp.
Håller med, alla lösningar där man drar ut för att få en överblick är att föredra framför ett 60 cm djupt skåp. Vi har klarat oss med skafferi i bänkskåpen. Enligt mig tack vare att man drar ut och får en effektivare förvaring. Vi veckohandlar, 4 pers i familjen :)
 
  • Gilla
Meijah
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Håller med, alla lösningar där man drar ut för att få en överblick är att föredra framför ett 60 cm djupt skåp. Vi har klarat oss med skafferi i bänkskåpen. Enligt mig tack vare att man drar ut och får en effektivare förvaring. Vi veckohandlar, 4 pers i familjen :)
Har ni också bara bänkskåp och inga överskåp? Hur har ni löst ljussättningen isf? :)
 
M Meijah skrev:
Har ni också bara bänkskåp och inga överskåp? Hur har ni löst ljussättningen isf? :)
Japp, ljussättningen av vad ?
 
Finns ju en del spisar idag med integrerad fläkt om man inte vill ha en stor kåpa :)
 
  • Spishäll med integrerad fläkt där en kastrull med kokande vatten och pasta står.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Meijah
  • Laddar…
D
M Meijah skrev:
Vi har ett skafferi i högskåp idag och det är ett konstant kaos.. tanken är att ha skafferi i lådorna i ett bänkskåp istället. Eftersom man drar ut lådorna ser man även det som ligger längts in i lådan, jämfört med högskåp där man hittar linser som gick ut 2001 (typ) ;) Har också tänkt på att det kanske blir långt mellan kyl och micro om man tex tänkt värma rester osv. Men mätte avståndet vi har idag och det skiljde bara 1 meter. Så tror inte det kommer störa oss nämnvärt.
Ikeas skåp är så himla bra utformade så grytor och ugnsformar kommer förvaras i lådorna under ugnen och samma med förvaringen under spisen, perfekt för kastruller och stekpannor! :)
Vi har skafferi i högskåp, med fyra utdragbara lådor i skåpet. De två högsta hyllorna är dock vanliga hyllplan. Där förvaras pepparkaksformar och annat där det inte för så mycket att man måste rota lite.
 
  • Gilla
Meijah
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.