Claes Sörmland
K kindvall skrev:
Vi bytte ut vårt kylskåp för 10 år sedan. Det gamla kylskåpet var nog 20 år gammalt. Som av en händelse pajade kylen samtidigt hos en kompis, så han fick vår gamla att ha som provisorium. Så vitt jag vet är det fortfarande i drift. Frysen tog vår BRF hand om för att ha som reserv om frysen skulle paja i någon av våra hyresrätter.
Men ett 5 år gammalt skåp skulle jag inte betala mycket för.
90-talets kylskåp var den uppenbarligen produktionsmässigt en högkultur. Sen gick det utför under 2000-talet.
 
P
D Daniel 109 skrev:
Om man jämför med andra reklamationer så ska de anmälas snabbt när de upptäcks eller borde ha upptäckts. Det brukar tolkas som inom tre månader. Så även om man inte kan förstå att det är rimligt att upptäckten dröjer så är det inte en helt orimlig fördröjning.

Högst sannolikt har ju skåpet varit trasigt vid tillträdet för att det inte klarade att stängas av. Något även TS verkar tro på. TS kompensationserbjudande till köparen är helt rätt enligt mig.
Det är ingen reklamation eller garanti på eller ens något ansvar hur länge efter tillträdesdagen skåpet håller eller bör hålla.. passerad teknisk livslängd kan gå sönder idag eller imorgon eller om 3 - 10 år..

Det säljaren ansvarar för är att lägenheten är i samma skick som på visningen och håller samma till tillträdesdagen efter tillträdet är alla problem av sånt som kan gå sönder när som helst köparens ansvar

Så jag skulle säga att det är köparen här som måste bevisa att kylskåpet var trasigt på tillträdesdagen vilket blir i det närmaste omöjligt en månad senare.. med bevis som inte kan tvivlas på i en rättegång.. inte killgissningar på ett forum om att det kanske är si eller så. eller det "brukar vara" på nåt vis..

man kan dra paralellen till en vattenskada eller ett träd på en villatomt som ramlar över huset dagen efter tillträdet.. händer det efter tillträdet så är det nya ägarens problem så länge man inte gjort några utfästelser att trädet står i 20 år till eller allt som leder vatten är nyss bytt och liknande.

Så att kylskåpet borde funka har troligen ingen som helt betydelse då det är gammalt och kan gå sönder når som helst och lägenheten har troligen precis samma värde utan kylskåpet.
Att sen köparen tycker det är tråkigt eller orättvist eller inte vill köpa ett nytt kylskåp när man nyss köpt lägenheten är rent moraliskt tyckande men det ger ingen som helst rätt till nån ersättning så säljarens bud om några tusenlappar är ett mer än generöst erbjudande då rätten till ersättning är noll och inget..

Det skulle jag säga är det rättsliga läget och tror man inte det så driv det vidare men flera länkar har ju gett indikationer att dom flesta kunniga i frågan har ungefär samma uppfattning noll ersättning och köparen får köpa ett nytt eller beg skåp på sin egen bekostnad

Resten här i tråden är mest egna åsikter baserade på moral och andra mer löst tyckande eller rena paraleller till villkor och regler som gäller vid helt andra tillfället och kvittar helt i det här ärendet
 
Du tycks missförstå. Jag menar inte att man har något ansvar efter tillträdet. Men det finns ju en viss tid för att upptäcka och meddela ursprungliga fel. Här finns ju inget som tyder på att skåpet fungerade vid tillträdet. Då ser jag det som rimligt att ersätta värdet av ett begagnat skåp. Typ 1kkr.
 
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Här finns ju inget som tyder på att skåpet fungerade vid tillträdet.
Vi har en god rätt indikation på att det var fungerade i och med att det fungerade problemfritt när det stängdes av av säljaren.

Om det sen gick sönder just när det stängdes av eller kort efter att köparen slog på det, ja det får vi aldrig veta. Ska jag bidra med lite mer killgissande så gick det sönder när köparen slog på det eftersom det fick arbeta så hårt då och kompressorn gick extra varm.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
P
Ja är det ens ett "ursprungligt fel" en månad efter tillträdet..

Å andra sidan finns det inget som kan bevisa att skåpet INTE fungerade på tillträdesdagen..

man kan påstå det..

Man kan även påstå att köparen har haft sönder skåpet efter tillträdet..

Köparen kan inte bevisa att skåpet var trasigt vid tillträde , vilket behövs för att vinna rätten till att få nån slags ersättning..
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi har en god rätt indikation på att det var fungerade i och med att det fungerade problemfritt när det stängdes av av säljaren.
Ja då fungerade det men det var väl rimligen en tid innan tillträdet? Om det var fungerande vid tillträdet är väl helt okänt och närmast en filosofisk fråga.

Det är ju inte helt ovanligt att en fungerade elektrisk pryl stängs av, står en tid och sen vägrar att starta. Exakt när den "beckar ihop" under stilleståndsperioden är tämligen svårt att veta. Kanske hade skåpet startat normalt om köparen testat på tillträdesdagen, kanske var det redan försent. Kan vi ens gissa något meningsfullt kring detta?
 
P polaris78 skrev:
Köparen kan inte bevisa att skåpet var trasigt vid tillträde , vilket behövs för att vinna rätten till att få nån slags ersättning..
Behövs det? Räcker det inte med att köparen visar att skåpet är trasigt vi den undersökning köparen genomför "så snart omständigheterna medger det" och "i enlighet med god affärssed".

Men nu börjar det bli lite rundgång i tråden känner jag. :oops:
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Börjar bli? Ni har ju gaggat på flera dagar nu ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Börjar bli? Ni har ju gaggat på flera dagar nu ;)
Tack för det artiga tilltalet men bortsett från mina två inlägg precis före ditt har jag faktiskt inte gaggat här sedan "torsdag 19:14" och det är nästan en vecka sen. ;) :crysmile: Det finns så många andra trådar att gagga i så jag har nog försummat denna är jag rädd. :cry:
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Ja då fungerade det men det var väl rimligen en tid innan tillträdet? Om det var fungerande vid tillträdet är väl helt okänt och närmast en filosofisk fråga.

Det är ju inte helt ovanligt att en fungerade elektrisk pryl stängs av, står en tid och sen vägrar att starta. Exakt när den "beckar ihop" under stilleståndsperioden är tämligen svårt att veta. Kanske hade skåpet startat normalt om köparen testat på tillträdesdagen, kanske var det redan försent. Kan vi ens gissa något meningsfullt kring detta?
Som sagt, vi kan aldrig veta. Det är bara en god indikation på att den fungerade.
 
Snillen spekulerar om ett kylskåp , ny programidé på SR!
 
  • Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Snillen spekulerar om ett kylskåp , ny programidé på SR!
Utmärkt. Vi följer upp med en kylskåpskonsert på Berwaldhallen med P2s Eric Schüldt som presentatör: "Refrigerated Music". Med uppförande av "Burn my Letters" av Albert Schnelzer:

 
P
Alfredo Alfredo skrev:
Behövs det? Räcker det inte med att köparen visar att skåpet är trasigt vi den undersökning köparen genomför "så snart omständigheterna medger det" och "i enlighet med god affärssed".

Men nu börjar det bli lite rundgång i tråden känner jag. :oops:
Nej

enligt flera liknande sidor med rättshjälp och liknande fall så verkar alla mäklare och jurister osv komma fram till samma sak..

Att det blir köparen som ska bevisa att kylskåpet gick sönder innan tillträdesdagen (enligt köpekontrakt inte den dagen nån till slut flyttar in) Att nån inte flyttar in förens en månad senare flyttar altså inte fram tillträdesdagen..för dom som är inne på det spåret...

Efter tillträdesdagen är det köparens problem om kylskåpet går sönder

tex här står samma sak..
länk
https://lawline.se/answers/trasiga-vitvaror-vid-bostadsrattsforsaljning
 
Läste du ens länken? Där står ju tydligt att säljaren ska ersätta om det är trasigt vid tillträdet. Något som både säljare och köpare tycks vara överens om att verkar vara fallet här.
 
P
D Daniel 109 skrev:
Läste du ens länken? Där står ju tydligt att säljaren ska ersätta om det är trasigt vid tillträdet. Något som både säljare och köpare tycks vara överens om att verkar vara fallet här.
Tillträdet är tillträdesdatum INTE en månad senare , vilket gör det omöjligt att bevisa när det gick sönder.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.