17 157 läst · 36 svar
17k läst
36 svar
Kylbatteri FTX och tilluft
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 684 inlägg
Det går bra om man använder ett rätt dimensionerat kylbatteri med minst 5 kylsektioner som kan ge ca 8-14 kW kyleffekt vid nominellt flöde dvs ca 35 l/s per 100 kvm.Gimp skrev:
Köp kylbatteri från tex Aircoil eller Systemair som kostar ca 8-12 tkr och INTE från någon av FTX-butikerna online, deras ”standard-batterier” är oftast alldeles för underdimensionerade.
Vid kyla ska samtliga rör kondensisolering, även inomhus. Anläggning på kallvind ska värmeisoleras med helst med 200mm men absolut minimum 100mm. Lösull kan fungera som värmeisolering med motsvarande tjocklek.
För att kyla ner ett hus med så lågt flöde som 35l/s per 100m2 behöver temperaturen vara väldigt låg.Boilerplate4U skrev:Det går bra om man använder ett rätt dimensionerat kylbatteri med minst 5 kylsektioner som kan ge ca 8-14 kW kyleffekt vid nominellt flöde dvs ca 35 l/s per 100 kvm.
Köp kylbatteri från tex Aircoil eller Systemair som kostar ca 8-12 tkr och INTE från någon av FTX-butikerna online, deras ”standard-batterier” är oftast alldeles för underdimensionerade.
Vid kyla ska samtliga rör kondensisolering, även inomhus. Anläggning på kallvind ska värmeisoleras med helst med 200mm men absolut minimum 100mm. Lösull kan fungera som värmeisolering med motsvarande tjocklek.
Jag kör 7 grader på vattnet in i batteriet och får 10 grader vid donen, med ca 4,5-5ggr högre flöde än 35l/s/100m2 får jag nästan den temperatur jag vill ha i huset vid 30grader ute. Med 35l/s/100m2 kommer temperaturen behöva ligga en bra bit under nollan gissar jag vilket blir svårt om det inte ska frysa.
Ett dyrt batteri eller 2st billiga i serie, jag valde det senare av platsbrist, kondensisolering är ett måste som sagt om du ska ner i någon vettig temperatur, ju kallare desto tjockare.
För den som vill fördjupa sig varför och när man får kondensproblem är det bara att läsa på om mollierdiagram, där kan man se när daggpunkten inträffar vid olika temperaturer och luftfuktigheter.
Grunden bygger på att varmare luft kan bära mer fukt än kall luft, så när varm luft med tillräckligt hög luftfuktighet träffar en kall yta bildas kondens.
Det finns väldigt många diagram om man googlar, här är ett exempel.
Grunden bygger på att varmare luft kan bära mer fukt än kall luft, så när varm luft med tillräckligt hög luftfuktighet träffar en kall yta bildas kondens.
Det finns väldigt många diagram om man googlar, här är ett exempel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis, det går inte att bära fram kylan med normventilation. Det behövs luftflöden som i ditt exempel.Gimp skrev:För att kyla ner ett hus med så lågt flöde som 35l/s per 100m2 behöver temperaturen vara väldigt låg.
Jag kör 7 grader på vattnet in i batteriet och får 10 grader vid donen, med ca 4,5-5ggr högre flöde än 35l/s/100m2 får jag nästan den temperatur jag vill ha i huset vid 30grader ute. Med 35l/s/100m2 kommer temperaturen behöva ligga en bra bit under nollan gissar jag vilket blir svårt om det inte ska frysa.
Ett dyrt batteri eller 2st billiga i serie, jag valde det senare av platsbrist, kondensisolering är ett måste som sagt om du ska ner i någon vettig temperatur, ju kallare desto tjockare.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 684 inlägg
Även om det går brukar vi sällan ha kallare än 4-5 grader än utetemperaturen och runt 22-23 i sovrummet på natten.Gimp skrev:För att kyla ner ett hus med så lågt flöde som 35l/s per 100m2 behöver temperaturen vara väldigt låg.
Jag kör 7 grader på vattnet in i batteriet och får 10 grader vid donen, med ca 4,5-5ggr högre flöde än 35l/s/100m2 får jag nästan den temperatur jag vill ha i huset vid 30grader ute. Med 35l/s/100m2 kommer temperaturen behöva ligga en bra bit under nollan gissar jag vilket blir svårt om det inte ska frysa.
Ett dyrt batteri eller 2st billiga i serie, jag valde det senare av platsbrist, kondensisolering är ett måste som sagt om du ska ner i någon vettig temperatur, ju kallare desto tjockare.
Flera seriekopplade batterier fungerar också men för vår del blev det billigare med ett större.
Man bör ha en bra kondesfälla. Vi får inte mycket kondens i rören vid kontinuerlig drift, det mesta kommer från batteriet.
God Jul!!
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 684 inlägg
Mollierdiagramen är kanonbra men tar sällan hänsyn till avmattning av temp och fukt i längdriktning. Jag har en fuktmätare vid kondensfällan ca 10 meter efter batteriet och märker bara av fukten en kort stund vid driftstart och det är i huvudsak batteriet som löser ut kondensen. På sommaren när det är som högst luftfuktighet rinner det som öppen kran från batteritråget.Gimp skrev:För den som vill fördjupa sig varför och när man får kondensproblem är det bara att läsa på om mollierdiagram, där kan man se när daggpunkten inträffar vid olika temperaturer och luftfuktigheter.
Grunden bygger på att varmare luft kan bära mer fukt än kall luft, så när varm luft med tillräckligt hög luftfuktighet träffar en kall yta bildas kondens.
Det finns väldigt många diagram om man googlar, här är ett exempel.
[bild]
Däremot har jag haft problem med att de samlas lite fukt runt vissa 360-don (till-luft) där den kalla luften träffar innetaket men det brukar försvinna efter en dag eller två. Det går säkert att fixa genom att rikta om men eftersom det försvinner så snabbt har jag inte orkat bry mig.
God Jul!
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Helt rätt, det är något fler parametrar som spelar in,har inte hunnit montera någon mätare ännu så det är nog bra...Jag drog ner kondensavloppet i toasisternen på nedervåningen och där rinner det rätt ordentligt när det är lite fuktigt på sommaren.Boilerplate4U skrev:Mollierdiagramen är kanonbra men tar sällan hänsyn till avmattning av temp och fukt i längdriktning. Jag har en fuktmätare vid kondensfällan ca 10 meter efter batteriet och märker bara av fukten en kort stund vid driftstart och det är i huvudsak batteriet som löser ut kondensen. På sommaren när det är som högst luftfuktighet rinner det som öppen kran från batteritråget.
Däremot har jag haft problem med att de samlas lite fukt runt vissa 360-don (till-luft) där den kalla luften träffar innetaket men det brukar försvinna efter en dag eller två. Det går säkert att fixa genom att rikta om men eftersom det försvinner så snabbt har jag inte orkat bry mig.
God Jul!
Jag kör kyla tidigt på våren så jag har inte sett någon kondens på donen alls faktiskt, men helt klart ska man vara ganska uppmärksam så man slipper vattenskador.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Frånluft och tilluft nära marken ok? (FTX)
Ventilation -
FTX - justering av tilluftsdon - hur mäta rätt?
Ventilation -
Använda gamla frånluftsrör som tilluft, FTX
Ventilation -
Beräknas tilluften för FTX efter totalytan, eller bara för de rum som har tilluft?
Ventilation -
FTX och fläktkonvektor, endast en tilluftsventil per rum?
Ventilation