E extcon skrev:
Tillräckligt kallt för Norrlands Guld
Japp, står på kylning...
 
  • Gilla
extcon
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Jag har 2st efterkylare, typ denna [länk] som jag kör kallvatten genom, just nu från luft/vatten värmepump men så fort jag får tummen blir det istället från bergvärmehålen som jag borrade för tre år sedan.
Dom flesta FTX aggregat kan troligtvis styra efterkylare på ett mer eller mindre begåvat sätt.
Mycket intressant! Några följdfrågor.

1. Lyckas du få en behaglig temperatur när det är som varmast ute? Exempelvis 30 grader? Vad ligger inomhustempen på då?
2. Bildas inte vatten/kondens på sommaren när du kyler ner luften så pass mycket? Hur hanteras vattnet?
3. Vilken kyleffekt har luftvärmepumpen? Eller hur mycket 4 gradigt vatten behövs för att uppnå kylningen?
4. Jag har varken fjärrvärme eller luftvärmepump… skulle jag kunna använda ingående kallvatten (5-8 grader) för kylning eller blir det hiskeliga mängder?
 
Nu när det blev så härlig fart fortsätter jag:

Hur stor skillnad får du på luften som går ut i rummen om du har flöde i kylbatterierna eller inte?

Har du någon styrning i Ftxen som bestämmer om batterierna ska ha flöde och hur mycket?

Behöver du rengöra kylbatterierna eller kan man köra länge utan?
 
  • Gilla
Christer Olofsson och 1 till
  • Laddar…
DjuDju DjuDju skrev:
Mycket intressant! Några följdfrågor.

1. Lyckas du få en behaglig temperatur när det är som varmast ute? Exempelvis 30 grader? Vad ligger inomhustempen på då?
2. Bildas inte vatten/kondens på sommaren när du kyler ner luften så pass mycket? Hur hanteras vattnet?
3. Vilken kyleffekt har luftvärmepumpen? Eller hur mycket 4 gradigt vatten behövs för att uppnå kylningen?
4. Jag har varken fjärrvärme eller luftvärmepump… skulle jag kunna använda ingående kallvatten (5-8 grader) för kylning eller blir det hiskeliga mängder?
1. Har inte mätt och loggat speciellt noga, men när det är som varmast ute (typ 30+) har jag aldrig sett att luften som sugs ur huset från badrummen är varmare än 22 grader, så sovrummen är lite svalare än så, så pass att frugan ofta klagar på att det är för kallt.
2. Jo, det rinner vatten från kylarna hela tiden, så jag har dragit kondensvattnet ner i en toacistern "tillfälligt", men det funkar så bra så jag kommer nog fortsätta med det ett tag till.
3. Inte så mycket, har en liknande Luft/vatten som denna https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...mpar-luft-vatten/luft-vattenvarmepump-416120/ och den går inte riktigt på full fart hela tiden. Med bergvärmen räknar jag med att köra bergvärmepumpen med aktiv kyla några få dagar per år när det är som varmast. Så jag vet inte hur mycket som går åt.
4. Njae, det går självklart, men tveksamt att det blir en bra lösning hur man än ser det.
Har du kommunalt vatten blir det nästan garanterat mycket dyrare än ren L/LVP
Har du egen brunn kanske det går jämt upp, men ja, det blir mycket som ska släppas ut så har du inte obegränsat med vatten är det ingen bra idé heller.
Flöde skulle jag gissa på typ öppen gardena slang, kanske runt 20-40l per minut
 
  • Gilla
DjuDju och 1 till
  • Laddar…
O OskarL skrev:
Nu när det blev så härlig fart fortsätter jag:

Hur stor skillnad får du på luften som går ut i rummen om du har flöde i kylbatterierna eller inte?

Har du någon styrning i Ftxen som bestämmer om batterierna ska ha flöde och hur mycket?

Behöver du rengöra kylbatterierna eller kan man köra länge utan?
Har inte kollat så noga, men har sett någongång att luften efter rotorn är ca 23-24 grader, så från där ner till ca 10 skiljer det.
FTX'en från Östbergs klarar inte att styra kallare än 15 grader, så just nu är det manuellt.
Batterierna får ren luft direkt efter filtret från FTX'en, så njae, har kört 3 år och ännu syns inget skräp.
 
Gimp Gimp skrev:
1. Har inte mätt och loggat speciellt noga, men när det är som varmast ute (typ 30+) har jag aldrig sett att luften som sugs ur huset från badrummen är varmare än 22 grader, så sovrummen är lite svalare än så, så pass att frugan ofta klagar på att det är för kallt.
2. Jo, det rinner vatten från kylarna hela tiden, så jag har dragit kondensvattnet ner i en toacistern "tillfälligt", men det funkar så bra så jag kommer nog fortsätta med det ett tag till.
3. Inte så mycket, har en liknande Luft/vatten som denna [länk] och den går inte riktigt på full fart hela tiden. Med bergvärmen räknar jag med att köra bergvärmepumpen med aktiv kyla några få dagar per år när det är som varmast. Så jag vet inte hur mycket som går åt.
4. Njae, det går självklart, men tveksamt att det blir en bra lösning hur man än ser det.
Har du kommunalt vatten blir det nästan garanterat mycket dyrare än ren L/LVP
Har du egen brunn kanske det går jämt upp, men ja, det blir mycket som ska släppas ut så har du inte obegränsat med vatten är det ingen bra idé heller.
Flöde skulle jag gissa på typ öppen gardena slang, kanske runt 20-40l per minut
1. Satan vad bra!
2. Påhittigt! Har du typ en slang ner i toacistern? Kan du visa med bild hur du har löst det? Är det stora flöden?
3. Ok, jag får helt enkelt hitta ett sätt att tillverka kallt vatten till kylbatterierna.
 
Gimp Gimp skrev:
1. Har inte mätt och loggat speciellt noga, men när det är som varmast ute (typ 30+) har jag aldrig sett att luften som sugs ur huset från badrummen är varmare än 22 grader, så sovrummen är lite svalare än så, så pass att frugan ofta klagar på att det är för kallt.
2. Jo, det rinner vatten från kylarna hela tiden, så jag har dragit kondensvattnet ner i en toacistern "tillfälligt", men det funkar så bra så jag kommer nog fortsätta med det ett tag till.
3. Inte så mycket, har en liknande Luft/vatten som denna [länk] och den går inte riktigt på full fart hela tiden. Med bergvärmen räknar jag med att köra bergvärmepumpen med aktiv kyla några få dagar per år när det är som varmast. Så jag vet inte hur mycket som går åt.
4. Njae, det går självklart, men tveksamt att det blir en bra lösning hur man än ser det.
Har du kommunalt vatten blir det nästan garanterat mycket dyrare än ren L/LVP
Har du egen brunn kanske det går jämt upp, men ja, det blir mycket som ska släppas ut så har du inte obegränsat med vatten är det ingen bra idé heller.
Flöde skulle jag gissa på typ öppen gardena slang, kanske runt 20-40l per minut
Skulle man kunna koppla en luft/luft värmepump direkt på kylbatteriet. Dvs ersätta innedelen med kylbatteriet. Eller det är luft/vatten som gäller?
 
  • Gilla
DjuDju
  • Laddar…
Bättre att sätta en separat fläktkonvektor för frikyla eller en luft-luft värmepump. Det är rätt lågt luftflöde i ventilationen så det tar lång tid att kyla.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bättre att sätta en separat fläktkonvektor för frikyla eller en luft-luft värmepump. Det är rätt lågt luftflöde i ventilationen så det tar lång tid att kyla.
Jo, det är klart. Men många gånger räcker det att sänka innertemperaturen 4 grader under utetemperaturen för att det ska upplevas svalare. Och genom att använda centralventilationen nås hela huset.
 
Ja, men du måste köra kylan konstant. Jag har kyla kopplat på ventilationsluften efter FTX aggregatet från luft-vatten värmepumpen. Men har inte använt den de senaste 2 somrarna.
 
N nybyggarn3 skrev:
Jag håller på att bygga nytt och har monterat ventilationen själv efter instruktioner från en lokal ventilationsfirma som har ritat anläggningen och sålt materialet. Även jag har ftx med ett kylbatteri på tilluften. Jag har ca 300 mm lös cellulosa på kanalerna. Endast avluft och uteluft är kondensisolerade.

Huruvida det är rätt vet jag inte men det var instruktionerna jag fick.
Hej, jag planerar att ha frikyla, FTX och cellosaisolering. Har du sett några problem att köra utan kondensisolering?
 
B bengtsbox skrev:
Hej, jag planerar att ha frikyla, FTX och cellosaisolering. Har du sett några problem att köra utan kondensisolering?
Hallå,
Jag körde som sagt utan. Bor dock i Västerbotten så en normal sommar behövs inte kylan några längre perioder. Cellulosa är ju bra på att absorbera och transportera eventuell fukt så jag är inte speciellt bekymrad. Har en rätt trång vind och har var aldrig uppe och kröp i somras. Får bli en inspektion till sommaren.
 
  • Gilla
bengtsbox
  • Laddar…
B bengtsbox skrev:
Hej, jag planerar att ha frikyla, FTX och cellosaisolering. Har du sett några problem att köra utan kondensisolering?
Det handlar om hur kallt du kör och relativa luftfuktigheten på utsidan av tilluftskanalen.
Ska du få någon vettig kyleffekt behöver du antingen väldigt högt flöde eller låg temperatur.
Jag kör ca 10 grader vid tilluftsdonen och byter luft typ 2,5ggr/h, så i närheten av 5ggr mer luft än normalt.
Kör man så kallt är jag ganska säker på att det kommer kondensera ganska mycket utan diffusionstät isolering tyvärr.
Jag isolerade med PU-skum med slutna celler, dyrt men bra.
Är så sjukt nöjd med 21 grader på dom varmaste dagarna så kostnaden känns oviktig, dessutom är systemet helt ljudlöst 355dagar per år, 10 dagar om året när man måste köra fullt flöde hör man ett svagt ljud från donen, typ samma ljudnivå som en innedel från en LLVP av bra kvalitet.
 
  • Gilla
nybyggarn3 och 2 till
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Det handlar om hur kallt du kör och relativa luftfuktigheten på utsidan av tilluftskanalen.
Ska du få någon vettig kyleffekt behöver du antingen väldigt högt flöde eller låg temperatur.
Jag kör ca 10 grader vid tilluftsdonen och byter luft typ 2,5ggr/h, så i närheten av 5ggr mer luft än normalt.
Kör man så kallt är jag ganska säker på att det kommer kondensera ganska mycket utan diffusionstät isolering tyvärr.
Jag isolerade med PU-skum med slutna celler, dyrt men bra.
Är så sjukt nöjd med 21 grader på dom varmaste dagarna så kostnaden känns oviktig, dessutom är systemet helt ljudlöst 355dagar per år, 10 dagar om året när man måste köra fullt flöde hör man ett svagt ljud från donen, typ samma ljudnivå som en innedel från en LLVP av bra kvalitet.
Så är det. Jag har inte koll på flödet så exakt men anläggningen ska enligt leverantören vara ordentligt överdimensionerat när vi kör forcering. Jag har en bit synlig, helt oisolerad kanal i tvättstugan. Just efter kylbatteriet. Jag höll lite koll där i somras och den var torr fram till nån gång i augusti, då den började fukta. Min slutsats som lekman är att det inte är ett problem under den torra delen av sommaren. Vi bor som sagt i Norrland och behöver främst kyla är det är ovanligt hett, vilket ofta är i Juli.
 
Kan tillägga att jag tycker det verkar vettigt att kondensisolera, även om jag inte har det själv. Bor man i varmare delar av landet blir det säkert långa perioder av kyla, även på sensommaren när det är rejält fuktig i luften. Har man dessutom glas eller stenull som håller kvar fukt hur länge som helst kan det säkerligen bli bekymmer.

I mitt fall var vi mitt i ett husbygge i egen regi och orken fanns inte riktigt att ifrågasätta leverantören som ritade anläggning. Det var nog drygt att installera skiten ändå, mitt bland alla annat ändlöst arbete.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.