Hej!

Håller på att få en FTX anläggning installerad i huset (2 vån) med ett kylbatteri som kan kopplas till bergvärme. Tänkt att användas när det är som varmast ute för att få det lite drägligare inne.

Kollade in bygget igår och såg till min förvåning att tilluftskanaler på den ouppvärmda vinden låg utan kondensisolering, bara 100mm värmeisolering. Vid kylning av tilluft ska ju dessa kanaler kondensisoleras för att undvika kondens på utsida kanal.

Ajaj tänkte jag, blivit nån miss här och kontaktade firma. Till min förvåning står de på sig och menar att det är korrekt utfört och ätt "de aldrig installerar kondensisolering i småhus". Han hade tydligen också någon sorts uträkning som bekräftar att det inte behövs.

Är detta något som kan stämma eller försöker de bara luras?
 
Jag håller just på att kondensisolera tilluftskanalerna hos oss.:)
Det blir såpass liten skillnad i temperatur att det inte borde bildas så mycket kondens i praktiken (luften kommer inte att vara så kall som med AC exempelvis).

Men i teorin kan det fortfarande bli kondens. Kan kanske vara väldigt vqrmt på vind på sommaren när man vill köra AC?
 
Ja, dom är helt ute och cyklar, kanalerna Skall kondensisoleras om det körs kyla i dom. Synd att som systematiskt bygger med denna risk.

Det man kan argumentera för är att frikylan inte sänker temperaturen tillräckligt för att det ska behövas, men varför chansa?
 
Redigerat:
Där risken finns för kondensering skall det kondensisoleras. Kondensen måste även kunna ta i vägen någonstans. Vanligast är till avlopp.
 
Det är i kylbatteriet, där sätter man givetvis kondensavlopp
 
Jag håller på att bygga nytt och har monterat ventilationen själv efter instruktioner från en lokal ventilationsfirma som har ritat anläggningen och sålt materialet. Även jag har ftx med ett kylbatteri på tilluften. Jag har ca 300 mm lös cellulosa på kanalerna. Endast avluft och uteluft är kondensisolerade.

Huruvida det är rätt vet jag inte men det var instruktionerna jag fick.
 
Troligtvis samma anledning som Heru inte tillåter att styra ner tilluften till under 15 grader för att ingen "normal" villa har kondensisolerade rör.
Dock är det en ganska stor risk även utan kyla om rören ligger öppna på vinden.
Jag skulle vilja se en ventkille som faktiskt kan mollierdigrammet....

Själv kör jag aktiv kyla i tilluften, 4 grader till kylarna och strax under 10 grader mätt i donen med luftombyte på ca 2ggr per timme, men jag har lagt sjukt mycket tid på att kondensiolera hela vägen från aggregat till tilluftsdon.
 
Gimp Gimp skrev:
Dock är det en ganska stor risk även utan kyla om rören ligger öppna på vinden.
Jag skulle vilja se en ventkille som faktiskt kan mollierdigrammet.
Menar du att man kan få kondens på kanalerna (tilluft/frånluft) utan kylbatteri?

Till TS: Som en del redan skrivit håller jag med att det är dumt att inte använda isolering med någon form av ångbroms (oftast aluminiumskikt med tejpade skarvar) när man gör en ny installation med frikyla.
Om inte kanaler ligger för dumt till så är det ingen större skillnad på pris/kostnad för isoleringen.

Lite tråkigt för TS kanske men har entreprenören monterat enligt "godkänd ritning" så är det "rätt" men kontrollera gärna ritningen vad det står där.
 
  • Gilla
EmilÖrn
  • Laddar…
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Menar du att man kan få kondens på kanalerna (tilluft/frånluft) utan kylbatteri?

Ja, är det bara "rätt" förutsättningar så är det möjligt
Har man FTX med sommarkyla så att huset är 20 grader på morgonen och svart plåttak med dålig luftspalt och gassande sol kan det skilja ganska mycket i temperatur på tilluft och vinden, men då behöver det också vara väldigt hög luftfuktighet på vinden vilket det sällan är.
Har man 30grader med 60% relativ luftfuktighet på vinden och 20 grader i tilluften är det på gränsen att man når daggpunkten och det kondenserar på rören. Men som sagt är det nog väldigt sällan det sker i praktiken och ännu mer sällan i en mängd som gör att det blir ett problem.

Några somrar har jag varit med om att det är så hög luftfuktighet och temperatur på dagen att allt blir dyngsurt så fort solen går ner och temperaturen sjunker ca 5-10 grader, det är iof vid en stuga på en ö, så återigen inte helt vanligt.
Innan jag fick igång kyla i tilluften körde jag kyla på golvet, så länge man sänker successivt går det bra och luftfuktigheten inne hinner stabiliseras, men öppnar man ytterdörren en stund blir det sjö på hallgolvet med klinkers, den mest extrema gången hände det redan vid 17 grader ut från golvvärmefördelaren.
 
Gimp Gimp skrev:
Troligtvis samma anledning som Heru inte tillåter att styra ner tilluften till under 15 grader för att ingen "normal" villa har kondensisolerade rör.
Dock är det en ganska stor risk även utan kyla om rören ligger öppna på vinden.
Jag skulle vilja se en ventkille som faktiskt kan mollierdigrammet....

Själv kör jag aktiv kyla i tilluften, 4 grader till kylarna och strax under 10 grader mätt i donen med luftombyte på ca 2ggr per timme, men jag har lagt sjukt mycket tid på att kondensiolera hela vägen från aggregat till tilluftsdon.
Kan du förklara hur du kyler din tilluft?
 
DjuDju DjuDju skrev:
Kan du förklara hur du kyler din tilluft?
Jag har 2st efterkylare, typ denna https://www.luftbutiken.se/246-kanalvarmare/s-12/cirkular_ans_o_-250mm som jag kör kallvatten genom, just nu från luft/vatten värmepump men så fort jag får tummen blir det istället från bergvärmehålen som jag borrade för tre år sedan.
Dom flesta FTX aggregat kan troligtvis styra efterkylare på ett mer eller mindre begåvat sätt.
 
  • Gilla
DjuDju och 1 till
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Jag har 2st efterkylare, typ denna [länk] som jag kör kallvatten genom, just nu från luft/vatten värmepump men så fort jag får tummen blir det istället från bergvärmehålen som jag borrade för tre år sedan.
Dom flesta FTX aggregat kan troligtvis styra efterkylare på ett mer eller mindre begåvat sätt.
Antar att du har 2 st för att öka kylkapaciteten? Hur är de kopplade (typ seriekopplade eller har du flera aggregat)?
 
E extcon skrev:
Antar att du har 2 st för att öka kylkapaciteten? Hur är de kopplade (typ seriekopplade eller har du flera aggregat)?
Dom sitter faktiskt seriekopplade, gjorde så för att få ner delta så mycket som möjligt mellan luft och vatten, har dock inte mätt hur stor skillnad det gör med två istället för en så jag vet inte om det verkligen var nödvändigt.
 
  • Gilla
extcon
  • Laddar…
Hade ingen bra bild, men här ser man lite av båda kylarna, allt inbakat i PU-skum med slutna celler som är slipat och målat.
Ventilationskylare och rör delvis inbakade i PU-skum, en burk på en metallställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Andra sidan är rören inskummade
Ventilationsrör inbakade i PU-skum under en byggfas, slipat och delvis målat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bild innan skummet
Två ventilationskylare inbakade i PU-skum på en vägg under konstruktion, innan ytterligare skumtillägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
extcon
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Hade ingen bra bild, men här ser man lite av båda kylarna, allt inbakat i PU-skum med slutna celler som är slipat och målat.
[bild]
Andra sidan är rören inskummade
[bild]
En bild innan skummet
[bild]
Tillräckligt kallt för Norrlands Guld
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.