Förslag

Liten frysbox
I denna 100L kärl med vatten mättat med kalciumklorid så det inte fryser.
Frys boxen i god tid
Brygg din vört
Cirkulationspumpa kalciumkloridvattnet i slang eller rör genom vörten eller virade runt vörtbehållaren. Om runt så lite isolering

Vill man ha en mindre box kan man köra 50L rumstempererat vatten först och sedan byta till 50L fryst vatten
 
Jag har en motströmskylare, så vattnet och vört går igenom den samtidigt på var sin spiral och värmeöverföring sker där inne. Det är MYCKET effektivt och går rätt snabbt.

Tror vad det gäller det Avemo är inne på är absolut steg 1. Billigt och troligtvis effektiv nog. Jag tror man kommer behöva köra vatten genom slangen lite i början för att få ner det från 100 till kanske 70, sen med isvatten. Men vattnet för det första delen kommer kunna användas för rengörning lite senare, så det är inte alls bortkastat.
 
B Bassrunner skrev:
Skulle ett alternativ kunna vara att återföra det använda vattnet till brunnen?

Ställde exakt denna frågan i en anan tråd! Det är en vanlig kopparrör, så så länge jag inte introducera nånting giftigt i slangen bör det vara lugnt. Kanske byta från en vanlig vattenslag till en PEM bara för att vara säkert. Jag är kanske 10 meter från brun öppning, så inte så mycket att pumpa för att få vattnet åtvervunnit på det sättet. Jag tror det kan vara ett mycket bra sätt också. Brunen är stor nog att tempen kommer knappt påverkas av lite varmtvatten från spiralen liksom.
 
  • Gilla
Bassrunner
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Isen förbereder man några dagar i förväg så räcker frysens effekt. Sedan har man en behållare med is och lite vatten som man pumpar runt. Tack vare att vattnet har direktkontakt med isen överförs det en hög effekt.
Jag menar inte frysens effekt, utan den momentana kyleffekten. Om man vill att ölet ska kylas snabbt så behöver man kunna avge några kW från kylvattnet till isen i frysen.
 
useless useless skrev:
Jag menar inte frysens effekt, utan den momentana kyleffekten. Om man vill att ölet ska kylas snabbt så behöver man kunna avge några kW från kylvattnet till isen i frysen.
Och det är som sagt inget problem om det cirkulerande vattnet har direktkontakt med 20 kg is. Ju mindre isbitar desto bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.