Det är nästan bud på att göra det... Undrar vad dom skulle säga om man kom fram med en lapp....
 
Undrar om det kan vara så att dom lägger sina skruvar i en kyllåda eftersom det kan bli ganska varmt här. För tillfället är det ca 33 grader varmt, och stål tenderar ju att bli otrevligt att hålla i när det ligger och värms upp i solen.
 
StyrmanBerg skrev:
Det är nästan bud på att göra det... Undrar vad dom skulle säga om man kom fram med en lapp....
Kan ju vara lite svårt att förstå svaret....(jag har heller aldrig förstått syftet med parlörer, kul att fråga efter vägen till hotellet och inte förstå svaret ;) duhh)
 
Micke184 skrev:
Alternativt att de skojade med honom...:)
Alternativt att någon hade skojjat med dem när de var lärlingar ...Vad säger ni, ska vi ägna den här energin åt att lösa världshungern istället för att diskutera varför två män med handukar knutna runt huvudet hade frallor i frysen.
(No pun intended)
 
Världshungern får någon annan lösa, vi vill lösa mysteriet med dom frysta frallorna först.
 
OK, sista stoppet på nästa jobb turné är Japan, är byggarna kvar i Nov. så frågar jag (med hjälp av tolk)
 
Jag frågade en person från Kyoto via twitter som säljer verktyg från Japan. Hans svärfar är 'daikusan' (carpenter/contractor). Men ingen av dom hade hör talas om detta. Kanske någon lokal företeelse alt. knytet till någon speciell yrkesgrupp.
 
Ett uppslag för Mythbusters!!!
 
Kul tråd det här. En annan löst relaterad upplysning är att de hyveljärn jag använder från Hock och Lie-Nielsen är kryobehandlade, Det innebär att de är kylda till minus 195 grader C efter härdning och anlöpning. Ger tydligen ett mer slitstarkt stål.

/B
 
Cryogenic heat treatment hade jag faktiskt inte hört talas om tidigare.
Först trodde jag det var någon marknadsförings gimmick, men fysiken bakom är att den ev. kvarvarnade Austeniten i det härdade stålet är instabil vid så låga temperaturer och omvandlas till Martensit som är hårdare än austenit.

Sådanna här forum är fantastiska alltid lär man sig något.
 
Redigerat:
Nu är jag i Korea, efter Shanghai och Taipei så kommer jag till våra kära byggare i Tokyo med de frysta skruvarna. Ingen garanti för att de är kvar dock ...
 
tallmilan skrev:
Nu är jag i Korea, efter Shanghai och Taipei så kommer jag till våra kära byggare i Tokyo med de frysta skruvarna. Ingen garanti för att de är kvar dock ...
Väntar med spänning:)
 
Känns som en vanligare företeelse hos oss fordonsintresserade. Jag lägger te x alltid bussningar och annat ett par timmar i frysen för att få in dem lite lättare. Har man ingen press hemma (och är trött på att spänna sönder skruvstädet) så är det ett bra sätt.

/John
 
john_l skrev:
Känns som en vanligare företeelse hos oss fordonsintresserade. Jag lägger te x alltid bussningar och annat ett par timmar i frysen för att få in dem lite lättare. Har man ingen press hemma (och är trött på att spänna sönder skruvstädet) så är det ett bra sätt.

/John
Som sagt - skillnad på metall och trä...
 
Dessutom skillnad på ett skruvförband och bussningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.