M Marcussjogren skrev:
Hur då?
Jo, det introducerades i energieffektiviseringens barndom.
Hur kyla inomhusluften under varma dagar?
Eller hur värma inluften under smällkalla vintern?
Jo, dra ett rör nere i marken för husets tilluft.
Där är ju svalt på sommaren, och relativt varmt (>0°C) på vintern.
Men där nere kondenserade alltså fuktigheten i den den varma vår-, sommar- och höstluften, det bildades vatten, och bildades en mögelhärd, som sedan spred sig till bostadsutrymmena.
Och detta sögs in i bostaden tillsammans med den "gratis" AC-kylda luften.
Det gav inte en bättre inomhusmiljö i alla fall.
 
Steg ett ordna till så du får en varm och en kall sida. Dvs att servrarna suger luft på samma sida och skickar ut den varma luften på andra sidan.
Det spelar då i princip ingen roll hur varmt det blir där, 50grader + är inga konstigheter på den varma sidan så länge du håller en kylande temp in på kalla sidan
Kalla är allt mellan 10-35grader beroende på flöde genom chassin och rack.

Steg 2 en ordentlig utsugsfläkt på varma sidan och ett intag med filter på kalla självklart styrt med termostat

Redan med att sätta in ett högt stigande utsug nu och ett intag lågt får du självdrag och skulle sänka tempen markant

Kalla och varma gångar är den absolut effektivaste och bästa förbättringen man kan göra i en datahall om det görs på ett sätt.

Skall det aktivt kylas nåt så billigast investeringsmässigt iditt fall är nog en split ac eller llvp finns billiga upp till typ 6-7kw kyla som du kör vid extremvehov men för 1200w tror jag inte det behövs
 
  • Gilla
GadgetMaster
  • Laddar…
Har själv tittat en del på antminer maskiner som drar ca 1kw styck. Då eftersom jag ändå har behov, i mitt andra hus, av grundvärme på vintern och varmvatten på sommaren. Konvertering/värmeväxling till vatten är det enda vettiga alternativ jag ser än så länge om man skall skala upp det till några kw. Med tanke på att i princip 100% av energin blir värme handlar utnyttjandet av denna om riskminimering. Dvs kortare roi på maskinern/hårdvaran.
 
  • Gilla
GadgetMaster
  • Laddar…
M
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jo, det introducerades i energieffektiviseringens barndom.
Hur kyla inomhusluften under varma dagar?
Eller hur värma inluften under smällkalla vintern?
Jo, dra ett rör nere i marken för husets tilluft.
Där är ju svalt på sommaren, och relativt varmt (>0°C) på vintern.
Men där nere kondenserade alltså fuktigheten i den den varma vår-, sommar- och höstluften, det bildades vatten, och bildades en mögelhärd, som sedan spred sig till bostadsutrymmena.
Och detta sögs in i bostaden tillsammans med den "gratis" AC-kylda luften.
Det gav inte en bättre inomhusmiljö i alla fall.
Anledningen till att jag trodde att man hade en lösning på det (kan inte hela konstruktionen) var att jag såg att Frank Erichsen gjorde det på tv för ett år sedan eller så till sitt nybyggda hus.
 
Från http://www.ventilationsbutiken.se/sv/blogg/vanliga-fragor/2015/11/12/uteluft-via-markslinga.html

Efter en tid visade det sig dock att markslingorna täpptes igen då kondensvatten ansamlats i lågpunkter. Sommartid med högt vatteninnehåll i uteluften sker nämligen en ganska kraftig kondensation då luften kyls ned i markslingan. Man började då lägga slingan med fall mot en stenkista där röret hade en avloppsstuds vilket gjorde att kondensvattnet dränerades ut.

Nu på senare år har vi talat med ett flertal husägare som fått ”sjuka-hussyndrom” men kunnat åtgärda dessa genom att stänga av uteluftsslingan och ta in uteluft på konventionellt sätt. Detta har även gällt den typ av slingor som var försedda med dränering.

Att inneklimatproblem uppstått är inte så konstigt om man betänker att den mycket fuktiga miljön i slingan lätt skapar förutsättningar för tillväxt av mögel och mikroorganismer även vid små mängder av organiska partiklar som följer med uteluften
.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
Tack, alltid lär man sig något!
 
  • Gilla
ramafred
  • Laddar…
G guggen skrev:
Har själv tittat en del på antminer maskiner som drar ca 1kw styck. Då eftersom jag ändå har behov, i mitt andra hus, av grundvärme på vintern och varmvatten på sommaren. Konvertering/värmeväxling till vatten är det enda vettiga alternativ jag ser än så länge om man skall skala upp det till några kw. Med tanke på att i princip 100% av energin blir värme handlar utnyttjandet av denna om riskminimering. Dvs kortare roi på maskinern/hårdvaran.
Lite så jag tänker också, det som gör hårdvaran för gammal, eller att det inte är lönsamt är ju att elen i förhållande till vad man får ut blir för dyr så ju mer jag kan utnyttja värmen, desto bättre case!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.