oobum oobum skrev:
Vad är det för servrar du har nu, vanliga chassin eller riktiga serverrack?
En blandning, just nu några vanliga chassin, men det jag börjat med nu är att jag bygger ett eget öppet chassi för att få plats med så många grafikkort som möjligt på ett moderkort.
 
G GadgetMaster skrev:
En blandning, just nu några vanliga chassin, men det jag börjat med nu är att jag bygger ett eget öppet chassi för att få plats med så många grafikkort som möjligt på ett moderkort.
För med vanliga chassin är det bara att bygga så att det leds ut på 1-2 platser på chassit, och sedan dessa två punkter slussas vidare via ventilationsrör eller liknande.

Edit: Så gjorde iaf jag i "Pojkrummet" för att leda bort all värme till fönstret .)
 
Redigerat:
  • Gilla
GadgetMaster
  • Laddar…
G GadgetMaster skrev:
Det jag håller på med att att mina kryptovaluta
Jag antar att du räknar med att gå plus på det hela. Undrar vem som blir först med att värma ett helt hus med "överskottsvärmen" från en "kryptofarm". Borde bli billigare än gratis uppvärmning om man nu går i vinst med "grävandet". Framtidens ersättare till dyr bergvärme kanske? :thinking:
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag antar att du räknar med att gå plus på det hela. Undrar vem som blir först med att värma ett helt hus med "överskottsvärmen" från en "kryptofarm". Borde bli billigare än gratis uppvärmning om man nu går i vinst med "grävandet". Framtidens ersättare till dyr bergvärme kanske? :thinking:
Den där tanken gillade jag.
Undra om Boverket ser det som direktverkande el eller som ett passivhus?
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag antar att du räknar med att gå plus på det hela. Undrar vem som blir först med att värma ett helt hus med "överskottsvärmen" från en "kryptofarm". Borde bli billigare än gratis uppvärmning om man nu går i vinst med "grävandet". Framtidens ersättare till dyr bergvärme kanske? :thinking:
Just nu går det med vinst, men det vet man ju inte hur länge man kommer att göra, men är ju definitivt lättare att räkna hem det när man kan använda överskottsvärmen...

Problemet är ju som sagt mer att få hårdvaran att inte elda upp sig själv. :)
 
fgo fgo skrev:
Den där tanken gillade jag.
Undra om Boverket ser det som direktverkande el eller som ett passivhus?
Det började ju med att jag ville ställa ut några andra datorer för att slippa värma garaget med direktverkande el, sen spårade det... :)
 
G GadgetMaster skrev:
Problemet är ju som sagt mer att få hårdvaran att inte elda upp sig själv. :)
Hur varm blir hårdvaran nu?
 
K Kane skrev:
Hur varm blir hårdvaran nu?
Just nu är grafikkorten mellan 69 - 75 grader, men det är lite varmt och kräver att de interna fläktarna får jobba ganska hårt, vilket sliter mer. Helst vill man kanske hålla sig under 65-70 graders temp vilket jag hade när det var 22-23 grader varmt i garaget...

Men jag får väl börja med lite lätt öppna fönster, och kanske lyfta in någon dator in i huset istället så jag får in värmen här istället...

Sen till sommaren får jag hitta på något annat, ha rju fått en del tips här om att försöka fånga upp värmen direkt vid datorerna och leda ut den, så får fundera mer på vad man kan göra där

edit: 85 grader är vad de ska klara
 
Bara jag som vill se bild på härligheten?
 
Redigerat:
Men hur välisolerat garage har du om du lyckas värma till 30 grader med bara motsvarande ett 1200W elelement?
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
BiFuel BiFuel skrev:
Men hur välisolerat garage har du om du lyckas värma till 30 grader med bara motsvarande ett 1200W elelement?
Nybyggt lösvirkeshus från 2015, så tydligen fuskade de inte så himla mycket...;-)
 
Skaffa ett moderare rackskåp (finns ofta billigt på auktioner) som har anslutning för luftkylning. Då kan man erkelt ansluta ett ventilationsrör som dras fram till värmepumpen. Man bör tar in kylluften utifrån direkt till skåpet för att undvika för mycket kondens i garaget vilket annars kan uppstå om man tar in kall luft långr från värmekällan. Man bör också ha någon form av spjäll i stativet så att en del av värmen kommer ut i garaget för att värma upp det (det läcker dock alltid lite i springor etc).
 
  • Gilla
GadgetMaster
  • Laddar…
Nu kommer moraltanten. En transaktion med Bitcoin förbrukar runt 20.000 ggr så mycket energi som en vanlig banktransaktion (estimat hämtat från Internet). Jag anser dert som helt oansvarigt att bränner en massa el för gräva skämtvaluta.
Undrar om du inte kan tjäna mer pengar per kWh genom att odla gurkor i växthus.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vattenkylning är väldigt effektivt. Dessutom är det tyst. Och du kan flytta ut värmen vart du vill.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Nu kommer moraltanten. En transaktion med Bitcoin förbrukar runt 20.000 ggr så mycket energi som en vanlig banktransaktion (estimat hämtat från Internet). Jag anser dert som helt oansvarigt att bränner en massa el för gräva skämtvaluta.
Undrar om du inte kan tjäna mer pengar per kWh genom att odla gurkor i växthus.
Sedan måste jag iofs hålla med @Thomas_Blekinge - bitcoin är på väg ner nu, bubblan kan mycket väl ha spruckit, tveksamt om BTX kommer att stiga så kraftigt igen. Men visst, den som har en lever får se...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.