Staffans2000
C Calore skrev:
men du måste anmärka lite för att må bra .
Calore! Behandlar du dina uppdragsgivare på samma nedlåtande sätt ifall de inte uppfattar allt du säger? Om så, är det inte konstigt att de blir irriterade och börjar trilskas.

C Calore skrev:
Vilken typ av system . Värmepumpar , ved anläggningar, fjv centraler kunder förstår ypperligt lite.
Det kan bero på att du inte förklarar, på ett för kunden begripligt sätt. Din raljerande attityd kan påverka kundens förmåga att förstå.


Staffan
 
  • Gilla
  • Wow
lat och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Calore! Behandlar du dina uppdragsgivare på samma nedlåtande sätt ifall de inte uppfattar allt du säger? Om så, är det inte konstigt att de blir irriterade och börjar trilskas.



Det kan bero på att du inte förklarar, på ett för kunden begripligt sätt. Din raljerande attityd kan påverka kundens förmåga att förstå.


Staffan
Och hur tror du din egen retorik uppfattas ?
Finns knappt ett inlägg du gör utan
Påhopp och beskyllningar om du anser
Att motskribent har fel i ditt tyckande .

under din tid som rörläggare. Träffa du aldrig på en kund som du kände ,,fan jag når inte fram, hur du en förklarar. .

med erfarenheter i ryggsäcken gör jag så här idag
Vid kundbesök måste jag få kunden att förstå vad han /hon behöver för att tex en värmepumps installation ska fungera.
Når jag inte fram avböjer jag jobbet
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
Jag tror inte Staffan träffade mkt kunder under sin månad som lärling på 70 talet.

Jag bortser från vad han säger.

1 annan sak som inte är ok är kunder som ringer på kvällar och helger. Vet dem inte hantverkare jobbar 7-4 ?
 
Redigerat:
  • Gilla
lat och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
C Calore skrev:
Jag tror inte Staffan träffade mkt kunder under månad som lärling på 70 talet.

Jag bortser från vad han säger.
Jag jobbade några år. Mestadels med skuttjobb. Dvs. De jobb ni riktiga hantverkare föraktar. Jag bytte tvättställ, element, pannor, expansionskärl etc. Även på nybyggen. Jag träffade med andra ord massor av kunder. Ibland flera stycken per dag. De absolut flesta var ytterst anständigt folk. Några enstaka "gamla gubbar" skulle prompt knö sig in i det lilla wc där jag satt. Då fick man bita ihop lite, och komma ihåg vem som betalade min lön.

Calore. Nu kan du sluta tro, och inträda i kunskapens tempel.

Staffan
 
  • Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
C Calore skrev:
Jag tror inte Staffan träffade mkt kunder under sin månad som lärling på 70 talet.

Jag bortser från vad han säger.

1 annan sak som inte är ok är kunder som ringer på kvällar och helger. Vet dem inte hantverkare jobbar 7-4 ?
Stäng av telefonen då? Alla hantverkare jobbar dessutom inte 7-4. Min elektriker gör ofta mindre jobb hos mig på kvällstid. Sen ringer jag inte honom på kvällen ändå.
 
  • Gilla
Bonzo2000 och 2 till
  • Laddar…
Finns inga jobb Riktiga hantverkare föraktar !

Det är dom så kallade skutt jobben som oftast
Skapar rubriker . Har du gott på dom tillhör
Du själv den kategorin som kallas oförtjänt för timtjuvar !
för nu utgår jag ifrån att du redovisade dina timmar lika noga som jag gör .
Och då vill man inte höra ordet överdebitering
Och kallas mer eller mindre för tjuv och bedragare
 
C
C Calore skrev:
Det förstod du säkert, men du måste anmärka lite för att må bra .
OK, börjar förstå var problemet ligger...
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
Stäng av telefonen då? Alla hantverkare jobbar dessutom inte 7-4. Min elektriker gör ofta mindre jobb hos mig på kvällstid. Sen ringer jag inte honom på kvällen ändå.
Jag har 2 olika telefoner, men varför tror människor att hantverkare jobbar kl 2300 på en lördag? Fick dem inte lära sig hyfs när de var små?
 
  • Gilla
connywesth och 1 till
  • Laddar…
För ni debitera 16h på en 8h dag?
Eller kanske inte var en kuggfråga ;)
 
  • Haha
  • Gilla
karra och 15 till
  • Laddar…
Staffans2000
Så vitt jag minns, debiterade vi halvtimmesvis. Alla raster var obetalda. Var vi flera som kom från olika håll för att tillexempel lyfta ut en gammal gjutjärnspanna, debiterades ändå bara en servicebil. Grossistbesöken var få, ty vi hade ett rejält lager på firman, och servicebilarna var väl tilltagna skåpbilar. Vi hade även en 245:a för småjobb.
Liksom nu, låg den stora vinsten i materialpåslagen. Skillnaden var att kunden inte hade en aning om vad delarna kostade eftersom varken Internet eller Hornbach fanns. Skulle en privatperson köpa rördelar, fick han så vackert knacka på hos den lokala rörfirman.

Så, mot privatkunder förekom så vitt jag vet ingen överdebitering. Annat var det när vi jobbade för större industrier. Då togs det i i överkant utan att det knorrades. Som sagt. Det var dåliga tider och rörläggarna stod med mössan i hand. Att neka ett uppdrag, likt många nu påstår sig göra, fanns inte på kartan.

Lite kurr i magen då och då skulle göra mången hantverkare gott

Staffan
 
  • Gilla
fremax och 3 till
  • Laddar…
Jag gör inga stora vinster på materialet, det är omöjligt för då blir jag för dyr och får inte jobbet . Ni ser bara undantagsfallen här, för i verkligheten har folk tagit in 5-10 offerter på alla jobb.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Så vitt jag minns, debiterade vi halvtimmesvis. Alla raster var obetalda. Var vi flera som kom från olika håll för att tillexempel lyfta ut en gammal gjutjärnspanna, debiterades ändå bara en servicebil. Grossistbesöken var få, ty vi hade ett rejält lager på firman, och servicebilarna var väl tilltagna skåpbilar. Vi hade även en 245:a för småjobb.
Liksom nu, låg den stora vinsten i materialpåslagen. Skillnaden var att kunden inte hade en aning om vad delarna kostade eftersom varken Internet eller Hornbach fanns. Skulle en privatperson köpa rördelar, fick han så vackert knacka på hos den lokala rörfirman.

Så, mot privatkunder förekom så vitt jag vet ingen överdebitering. Annat var det när vi jobbade för större industrier. Då togs det i i överkant utan att det knorrades. Som sagt. Det var dåliga tider och rörläggarna stod med mössan i hand. Att neka ett uppdrag, likt många nu påstår sig göra, fanns inte på kartan.

Lite kurr i magen då och då skulle göra mången hantverkare gott

Staffan
så då jobbade du som 99% av oss alla andra gör .
Finns ingen som debiterar tid för lunch .
Jag personligen skriver inte den extra halvtimmen , åker jag 14:10
Blir det 6 timmar om jag påbörjade jobbet kl
07:00 . Så din utjämnade halvtimme är inte ok i min bok som jag är lärd ifrån . 1/2 timmes överdebitering är lika stort fel som 5

Oavsett om du är hantverkare eller inte
Så behöver man påminnas om
Vad som gäller för ett arbete. Ditt uttryck Kurr imagen
Gäller överallt . Ingen situation är för evigt .
Och alla bubblor spricker .
Med alla nedgångar som jag vart med om sen
Slutet på 70 talet fram tills nu lärde man sig tidigt vad som krävdes för en fortsatt framtid

oavsett om det är industri stora fastigheter BRF
Kommuner mm så är prisbild och princip för debitering den samma . Ärlighet .
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
C Calore skrev:
Jag har 2 olika telefoner, men varför tror människor att hantverkare jobbar kl 2300 på en lördag? Fick dem inte lära sig hyfs när de var små?
Ingen aning. Frågade du inte kunden? Vissa rörmockare har ju dock jour. Kan ju vara en sådan situation som hade uppstått. Oavsett är det väl lugnt om nu telefonen var avstängd.
 
  • Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
V vvs facit skrev:
Så din utjämnade halvtimme är inte ok i min bok som jag är lärd ifrån . 1/2 timmes överdebitering är lika stort fel som 5
En halvtimme överdebitering är naturligtvis inte lika fel som fem timmar.

Gick det över en havtimme med några minuter, drogs den tiden av. På skuttjobben hade vi sällan debiterbar tid för hela dagen. Och var det ovanligt långt till kunden togs inte heller full tid ut, inte heller full milersättning. Komletteringar och tvätt samt städ av servicebilen belastade inte kunden.
 
Det finns något som heter Princip Staffan .
Lika stort fel är begånget.
Antingen blåser man någon eller inte
Finns inget i mellan
Jag är lika lurad . Det som skiljer är summan
Men sveket är lika stort
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.