D09
En del har ju tyvärr brist på både empati och resonerar så som "allt ditt är mitt" och tar vad dom kan.

Oftast väldigt manipulativa och kan konsten att ge en bortförklaring med 50% lögn och 50 % sanning vilket ger ett hopp om t ex betalning.

Vilket med största sannolikhet inte kommer att ske såvida man inte utgår från att allt är lögn, bevakar och klipper till vid rätt tillfälle.
 
Bo.Siltberg skrev:
mha leveransrapport på SMS
Helt OT men fick en lite flashback. För kanske fem-tio år sedan var leveransrapporter standard. Hade dock nästan glömt bort att de fanns. De finns alltså fortfarande? Någon som vet hur man aktiverar dessa på en iPhone? :surprised:
 
Alfredo skrev:
Helt OT men fick en lite flashback. För kanske fem-tio år sedan var leveransrapporter standard. Hade dock nästan glömt bort att de fanns. De finns alltså fortfarande? Någon som vet hur man aktiverar dessa på en iPhone? :surprised:
Finns bara för iMesssage, dvs om mottagaren också har en iphone.
Mottagaren aktiverar det om det ska funka.
 
danielandersson skrev:
Finns bara för iMesssage, dvs om mottagaren också har en iphone.
Mottagaren aktiverar det om det ska funka.
Nja, om man har Telia som operatör så kan man börja smset med *kv* mellanslag och sedan texten man vill skicka (stjärnorna ska vara med), detta funkar på alla typer av mobiltelefoner.
 
  • Gilla
danielandersson
  • Laddar…
På min Android finns en inställning under meddelanden för att aktivera delivery report för alla utgående SMS.
 
Rent juridiskt tror jag inte att dettaär avhängt om några SMS kommer fram. Vägen att gå är ju faktura, påminnelse, kronofogde.....allt kommer finnas på papper. Frågan är om det är värt besväret i kostnaden om kunden går i personlig konkurs kanske inget finns att hämta ändå?
 
Jo en viss tillfredsställelse att h*n gått i konkurs och det står i tidningen så att andra blir varnade.
 
Demmpa skrev:
Nja, om man har Telia som operatör så kan man börja smset med *kv* mellanslag och sedan texten man vill skicka (stjärnorna ska vara med), detta funkar på alla typer av mobiltelefoner.
Jag har Telia, ska prova detta.
 
Vet inte vem man behöver vara för att få utmätning på lön tex. Det kanske bara är staten som kan kräva det. Annars är det väl så att om en privatperson med skulder går i konkurs får denne leva på existensminimum o använda resten av sin inkoms till skulder under en viss framtid? Då kanske betalning sker sucessivt.
 
danielandersson skrev:
Jag har Telia, ska prova detta.
Funkar finfint
 
Citat : från Anmarkningar.se

Det är inte bara företag och juridiska personer som kan gå i konkurs. Det kan även drabba privatpersoner som förlorar alla sina pengar i en dålig affär eller genom att ha dragit på sig för stora skulder som man omöjligen kan betala tillbaka. Man går då i personlig konkurs.
Detta innebär att man under en viss tid, konkurstiden, inte får bestämma över sin egen ekonomi. När man går i personlig konkurs så utser tingsrätten en konkursförvaltare som ser till så att personens skulder betalas med personens tillgångar. Därmed innebär det inte att man blir skuldfri bara för att man försätts i konkurs. De skulder som finns kvar efter en konkurs kan man bli krävd på senare. Skulderna kvarstår alltså.
Om man känner att man är på obestånd, det vill säga att man har en tillfällig oförmåga att betala sina egna skulder, så kan man själv ansöka om konkurs. Det vanligaste är dock att det är en fordringsägare, det vill säga den som har en skuld att driva in, som gör en konkursansökan. Alla konkurser beslutas av tingsrätten, vare sig det är man själv eller någon annan som gjort ansökan.



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.