På vissa fakturor jag får från hantverkare står det typ: Varorna tillhör XX tills full betalning erlagts.
Om det står så på fakturan, kan företaget då ha juridiskt rätt att hämta? I så fall är det idé att hantverkare skriver så framöver.

En annan möjlighet är att försöka sig på en fuling, typ ringa och berätta att du råkat förväxla den monterade takhuven med en annan kunds. Hämta takhuven och bli sedan aldrig klar med att montera en annan. Då kan du förvisso inte kräva betalning men det kommer du ändå inte få vad jag förstått.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
fn76 skrev:
En annan möjlighet är att försöka sig på en fuling, typ ringa och berätta att du råkat förväxla den monterade takhuven med en annan kunds. Hämta takhuven och bli sedan aldrig klar med att montera en annan. Då kan du förvisso inte kräva betalning men det kommer du ändå inte få vad jag förstått.
Jag skulle inte nedlåta mig till sådana metoder och riskera det strul som kan följa. Mitt råd är nog att snarast försöka glömma denna dåliga affär. Som företagare ingår det lite i spelets regler att ibland gå på en nit. Visst är det surt när det händer men i detta fall tror jag inte det finns några direkt bra vägar framåt. Men visst en ny faktura till sambon kostar ju väldigt lite och under har ju hänt...
 
Tycker inte alls att det ingår i spelets regler att gå på en nit. Det är förstås oundvikligt i långa loppet men aldrig i spelets regler.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Tycker inte alls att det ingår i spelets regler att gå på en nit. Det är förstås oundvikligt i långa loppet men aldrig i spelets regler.
Ja vi kan ju hänga upp oss på ordval men jag tror nog att de flesta näringsidkare förr eller senare får en kund som inte kan eller vill betala. Hade det inte varit på det sättet kunde vi ju avskaffa såväl Kronofogdemyndigheten, inkassoförfaranden och en hel del annat. När jag skriver "spelets regler" menar jag att man måste acceptera världen som den faktiskt ser ut och fungerar. Att en perfekt värld hade varit just perfekt, det är en annan sak.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ni har förståss båda rätt ...

(tycker jag ...)
 
D09
Förmodligen har denne eller båda satt det i system och lura hantverkare, säkerligen uttänkt att handla om belopp som är rimligt att glömma med lite irritation .

Kolla med din branschorganisation om dom kan hjälpa till hur man trycker åt tjuvar :)
 
Jag tolkade dig som "acceptera läget och gå vidare" och det tycker jag inte man ska behöva göra.
 
MathiasS skrev:
Jag tolkade dig som "acceptera läget och gå vidare" och det tycker jag inte man ska behöva göra.
Ja lite så menade jag nog för att jag tycker inte det verkar som om TS har så många andra val i detta fall. Tyvärr.

Att "åka dit en kväll vid middagstid, fälla upp stegen mot taket och börja klättra mot huven" tror jag kan kosta mer än det smakar, speciellt om man ska bråka med ett "fullblodsproffs" i betalningsvägran. Jag gissar att denna typ av "kunder" säkert är utomordentligt duktiga på att nyttja "lagar och regler" för sin vinning och därför tror jag personligen att "stegresning kvällstid" kan eskalera det hela på ett sätt som det inte är värt.

Dessutom var TS tydlig med att han ville ha lagliga tips och det är nog klart över gränsen att olovandes resa en stege mot andras hus. Och även om TS skulle få tillbaka materialet, hur mycket är det egentligen värt för honom? Utan att veta några detaljer gissar jag att den stora delen av fakturan avsåg arbetskostnaden för tillverkning och montering. Jag gissar även att det monterade materialet är måttanpassat och därför än mindre värt för TS, om han nu skulle få tillbaka det.

Jag kan förstå att man att som TS skriver kan vilja "hämnas lite smått". Därav min ej allvarligt menade länk till "hästskiten i Aftonbladet". Jag tror dock att det sunda företagsekonomiska beslutet är att "acceptera läget och gå vidare" eftersom jag inte kan se några sannolikt framgångsrika lagliga alternativ.. Faktura till sambon har ju nämnts och kan väl vara värt att prova. Bevaka ärendet hos KFM kan ju också ge något, även om jag inte gissar på detta utifrån vad TS beskrivit i denna tråd.
 
Är bara att åk dit och montera ner vad ska han göra ringa polisen och säga att hantverken tog tillbaka saker han inte betalat för polisen kommer skratta åt han bara. Vet en plåtslagare här omkring som hade en kund som inte betala en liten bandtäckning som dom gjort var inget fel på den kunden vägra bara betala så dom rev ner det.
 
johan ivarsson skrev:
Är bara att åk dit och montera ner vad ska han göra ringa polisen och säga att hantverken tog tillbaka saker han inte betalat för polisen kommer skratta åt han bara. Vet en plåtslagare här omkring som hade en kund som inte betala en liten bandtäckning som dom gjort var inget fel på den kunden vägra bara betala så dom rev ner det.
Fast nu bad TS uttryckligen om lagliga råd och det är inte ditt.
 
Alfredo skrev:
Ja lite så menade jag nog för att jag tycker inte det verkar som om TS har så många andra val i detta fall. Tyvärr.

Att "åka dit en kväll vid middagstid, fälla upp stegen mot taket och börja klättra mot huven" tror jag kan kosta mer än det smakar, speciellt om man ska bråka med ett "fullblodsproffs" i betalningsvägran. Jag gissar att denna typ av "kunder" säkert är utomordentligt duktiga på att nyttja "lagar och regler" för sin vinning och därför tror jag personligen att "stegresning kvällstid" kan eskalera det hela på ett sätt som det inte är värt.

Dessutom var TS tydlig med att han ville ha lagliga tips och det är nog klart över gränsen att olovandes resa en stege mot andras hus. Och även om TS skulle få tillbaka materialet, hur mycket är det egentligen värt för honom? Utan att veta några detaljer gissar jag att den stora delen av fakturan avsåg arbetskostnaden för tillverkning och montering. Jag gissar även att det monterade materialet är måttanpassat och därför än mindre värt för TS, om han nu skulle få tillbaka det.

Jag kan förstå att man att som TS skriver kan vilja "hämnas lite smått". Därav min ej allvarligt menade länk till "hästskiten i Aftonbladet". Jag tror dock att det sunda företagsekonomiska beslutet är att "acceptera läget och gå vidare" eftersom jag inte kan se några sannolikt framgångsrika lagliga alternativ.. Faktura till sambon har ju nämnts och kan väl vara värt att prova. Bevaka ärendet hos KFM kan ju också ge något, även om jag inte gissar på detta utifrån vad TS beskrivit i denna tråd.
Materialet i sig är inte värt ett dugg, går ej att använda på andra ställen då det är anpassat efter just detta tak.
Det är mer...ska dom inte betala så ska dom f..n inte ha nått heller.

Materialkostnaden är ingen stor del, ca 3000 kr om jag minns rätt, resten arbete.
 
johan ivarsson skrev:
Är bara att åk dit och montera ner vad ska han göra ringa polisen och säga att hantverken tog tillbaka saker han inte betalat för polisen kommer skratta åt han bara. Vet en plåtslagare här omkring som hade en kund som inte betala en liten bandtäckning som dom gjort var inget fel på den kunden vägra bara betala så dom rev ner det.
Hade varit skönt att kunna göra det men som jag förstått det så kan man av någon i min mening konstig anledning ej göra så. Jag kan ju tycka att om dom ej betalar så ska dom ej ha nått heller.

Konsumentköplagen är stark, vilket är väldigt bra, men kanske lite väl stark ibland kan man tycka
 
hantverkare1 skrev:
Det är mer...ska dom inte betala så ska dom f..n inte ha nått heller.
Jag förstår helt hur du känner och moraliskt håller jag helt och fullt med. Jag har dock tyvärr inga bra och lagliga förslag på hur du ska uppnå detta. Ibland tror jag man mår bättre av att försöka glömma oförrätter som man ändå troligen ej kan "åtgärda" med de metoder man är beredd att använda.
 
Alfredo skrev:
Jag förstår helt hur du känner och moraliskt håller jag helt och fullt med. Jag har dock tyvärr inga bra och lagliga förslag på hur du ska uppnå detta. Ibland tror jag man mår bättre av att försöka glömma oförrätter som man ändå troligen ej kan "åtgärda" med de metoder man är beredd att använda.
Förstår hur du menar.

Hade varit skönt att som du säger åtgärda men å andra sidan, lägger jag ner samma energi som detta tar på att göra nya jobb åt förhoppningsvis mer "ärliga" kunder så har man snart igen pengarna man blivit blåst på.

Könns bara så frustrerande att inte kunna göra ett smack åt saken
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
hantverkare1 skrev:
Könns bara så frustrerande att inte kunna göra ett smack åt saken
Så är ju dock livet format för oss alla ibland!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.